Bye, bye, RDS...

W nawiązaniu do wątku o kolejności padania źródeł czasu:

Norwegia już zaczęła wyłączać sieć FM, Szwajcaria planuj od 2020. Pozyskiwani czasu z RDS jest już więc bezcelowe.

Co (nie)ciekawe, praktycznie nie ma w handlu modułów do DAB. Jest jakiś jeden -- duży, drogi i wymaga kilku napięć zasilania. A odbiorniczek z RDS ma wymiary 12x12mm i kosztuje dokładnie 3 zł.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Zdaje sie że GPS ma obecnie tyle samo. Pewnie że ma ograniczenia, ale czasem nie sa one istotne.

Reply to
Sebastian Biały

W dniu 2017-06-25 o 18:06, Piotr Wyderski pisze:

Widziałem poprzednią dyskusję, ale z braku czasu bardzo pobieżnie i głosu wtedy nie zabrałem.

Była chyba wątpliwość co do DCF i że, być może, wkrótce zostanie wyłączony. Ale pojawił się zupełnie nowy argument by tego nadajnika (lub tego typu nadajników) nie wyłączać:

Teraz już nie można wyłączyć tego nadajnika bez uprzedniego przebadania długoterminowych szkodliwych efektów na zdrowie człowieka :-)

Hint 2: DCF oprócz AM nadaje również PSK z rozpraszaniem widma -- znacznie bardziej odporne na zakłócenia i znacznie większa precyzja wyznaczenia momentu zmiany sekundy.

pzdr mk

Reply to
mk

W dniu 2017-06-25 o 18:40, mk pisze:

Ale co to zmieni? Za chwilę znajdą, że częstotliwość 12,345 kHz najlepiej chroni Ziemię przed promieniowaniem kosmicznym, ustawią 6 nadajników na równiku, które będą walić CW i tyle.

Reply to
SnCu

W dniu 2017-06-25 o 18:47, SnCu pisze:

Całą Ziemię? A może lepiej chroni tylko wybrany region, a inny gorzej!

Działa => Nie ruszać! Uwierz w siłę konserwatyzmu ;-)

pzdr mk

Reply to
mk

Użytkownik "SnCu" snipped-for-privacy@emni.ca napisał w wiadomości news:oiopev$l8k$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

A nie 15625, albo 15750? :)

Oj nie wiem, bo się jeszcze jądro Ziemi ugotuje...

Reply to
HF5BS

GPS jest pod wieloma względami poza konkurencją, ale ma zasadniczą wadę: musi patrzeć w niebo. RDS i DCF tej wady nie mają.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Zgadza się, jeżeli miałbym zdecydować się na DCF, to tylko w oparciu o modulację fazy i odbiór korelacyjny. Ale to implikuje budowę własnego odbiornika na DSP, tanie moduły po 20 złotych opierają się wyłącznie na AM i filtrach kwarcowych -- 30+x zbyt wąskie pasmo.

I prawdopodobnie tak to się skończy.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Do tyko odczytu czasu praktycznie nie musi.

Reply to
Marek

W dniu 2017-06-25 o 22:08, Piotr Wyderski pisze:

Wykroczy poza budżet 20 zł i gabarytowo nie tak atrakcyjne, ale może się przyda:

budowałem powyższego, nawet głębiej nie analizowałem - stosować na własną odpowiedzialność :-)

Z powodzeniem jednak dekodowałem modulację fazy DCF na PC, tj. zestrojony obwód rezonansowy z anteną ferrytową w roli L, dalej prosto na wejście karty dźwiękowej 192 kHz (tak, też mnie zdziwił brak filtrów antyaliasingowych). Lat kilkanaście temu to było, gdy odbiorniki GPS wciąż trochę kosztowały, a właśnie na precyzyjnym momencie zmiany sekundy czasu UTC mi zależało. Pamiętam, że dość ładną zgodność czasu w porównaniu do 1pps z GPS otrzymałem tj. kilkadziesiąt us (po uwzględnieniu czasu propagacji oraz oszacowanego opóźnienia grupowego w obwodzie LC o dość wysokiej dobroci). Ładną, bo ze zwykłego odbiornika DCF AM jitter impulsów wynosił dobrych kilkadziesiąt ms :-)

W czasach telewizji analogowej do precyzyjnego zsynchronizowania zegarów kilku gratów rozmieszczonych po okolicy, rozważałem użycie impulsów synchronizacji wybranego kanału i wyglądało to wielce obiecująco... Na szczęście na Allegro pojawiły się (stosunkowo) tanie moduły GPS :-)

pzdr mk

Reply to
mk