Bilans napięć: statecznik+świetlówka.

Wiem, że pytania, które zadam, niektórym wydadzą się banalne, jednak mnie nieświatłego w tym temacie zastanawiają... Mianowicie - mam pracujący układ tradycyjnego statecznika 30W ze świetlówką

30W. Świetlówka już świeci - przystępuję do pomiaru napięć na elementach. U(świetlówki)=114,5V; U(dławika)=171V; I(świetlówki)=0,26A. Bilans napięć w tym układzie wynosi U(ś)+U(d)=114,5+171=285,5V. Napięcie sieci U(sieci)=217V. Moje pytanie brzmi, skąd bierze się nadwyżka napięcia 68,5V ?

Poza tym mam pytanie na jakiej zasadzie buduje się dławiki dla określonej rury ? - skąd wiadomo jaką indukcyjność ma mieć dławik dla określonej świetlówki ? Robiłem pomiary swojego dławika i otrzymałem następujące wartości: R(cewki)=53ohm; Z(cewki dla 50Hz)=w przybliżeniu 570ohm. Na podstawie zebranych pomiarów i po uśrednieniu ich wyliczyłem, że cewka ma indukcyjność L=1,8H. Dla 216V

50Hz w obwodzie cewki płynął prąd I(cewki)=0,38A - teraz pytanie: jaki będzie ten prąd jak podłącze określoną świetlówkę, jak to obliczyć ? Jak zachowuje się świetlówka ? Jak dobrać indukcyjność dla określonych Watów ? Czy są określone kształty rdzeni do statecznika, czy też można taki dławik zrobić na jakimkolwiek kształcie ferrytu ?

Jeśli obliczenia konstrukcyjne dławika dla określonej lampy są długie, to prosiłbym o odesłanie do konkretnej literatury na ten temat bądź jakiejś stronki www. Z góry dzięki za pomoc. Pozdrawiam!

Reply to
George

Dochodzi jeszcze przesunięcie fazowe między tymi napięciami. W tym przypadku napięcia należy dodawać geometrycznie, a nie algebraicznie

:) /PP

Reply to
PP

Czy to przesunięcie może wynosić 52 stopnie ?

Reply to
George

Użytkownik "George" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:btp8hl$krr$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

może , a czemu ma nie móc ?

Reply to
Tomasz Fangrat

Móc może wszystko - pytanie dotyczy konkretnego układu świetlówka+dławik. Nie jestem za bardzo zaawansowany, stąd moje pytanie :)

Reply to
George

poszukaj np. AN1543.pdf Poza tym wez jakiegos PSpice lub cos podobnego i posymuluj sobie, poogladaj napiecia, prady. Do zabawy w stanie swiecenia swietlowke mozesz z dosc dobrym przyblizeniem zastapic dwoma rownolegle przeciwsobnie polaczonymi diodami zenera na odpowiednie napiecie.

Pozdr Michal

Reply to
Michal Baszynski .

Użytkownik "George" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:btp98n$mqa$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

czysty (tzn. składający się tylko z indukcyjności) przesuwa faze o 90 stopni ale rzeczywisty to dławik i rezystancje wiec wychodzi mniej

Reply to
Tomasz Fangrat

Użytkownik "George" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:btp98n$mqa$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Jak masz dostęp do archiwum Elektroniki Praktycznej to w korymś z zamierzchłych numerów jest kompletna analiza układu pracy świetlówki łącznie z wykresami i przebiegami - było to przy okazji testera bankotów ale numeru nie pamietam

Reply to
Tomasz Fangrat