Białe światło o ładnym widmie i niewie

Wydłubany z jakiegoś zestawu (prawdopodobnie) szkolnego z lat 80tych. Wtedy jeszcze fizyka w szkole to nie bylo rysowanie atomów tylko doswiadczenia [1] i takie pryzmaty wtedy były robione ze szkła. Swoją droga pryzmat akrylowy właśnie do mnie idzie od chińczyka, będe miał porownanie.

Nie ukrywam też że mam straszną ochotę zrobić sobie spektrometr z linijki ccd :) Ale to jak znajdę czas.

8 i 10. Zastanawiam się czy nie pokazać im Optik-Cabinet 80 ale przyznaje że ten zestaw miał pewną wade: wszystko z plastiku wliczając szklo ;) [1] W latach 90tych w okolicznej szkole wiekszość tego typu pomocy dydaktycznej zwalono na jedną kupę i "koserwator" używając cieżkiego młotka upewnił sie że te szatańskie urzadzenia nikomu się już nie zamieszają w głowach. Nowe wtedy szło. Zupełnie jak dzisiaj, tylko dzisiaj tłuc już nie ma czego choć palić jeszcze jest :).
Reply to
Sebastian Biały

To chyba nie do końca da ten sam efekt co pryzmat :D

Do lasera się nada, ale dzieciaki za małe żeby zrozumieć interferencję.

Reply to
Sebastian Biały

Nie wiem co obecnie stosują, ale kiedyś to były metalohalogeny. Widmo żałosne. Ponadto obawiam się że cena też markowa.

Reply to
Sebastian Biały

W kwestii rozczepienia ? Nawet lepsze.

P.S.

Czemu - bedziesz mial kolejne zadanie - siatka dyfrakcyjna do miednicy/wanny/basenu.

A moze nawet zestaw generatorow fal np na serwomechanizmach ...

... i na youtube wrzucic ...

Taki do komputera projektor macie na mysli ? To widmo powinno byc żałosne - zeby sie dało ładnie rozdzielic na składowe RGB ...

P.S. sa takie ladne pryzmaty/kostki rozdzielajace ...

?v=sDl1w_FCr60

Jeszcze wczesniej niz kiedys to nie bylo zadnych zarowek.

Reply to
Zenek Kapelinder

W dniu 2018-08-20 o 20:13, J.F. pisze:

Moja nauczycielka z chemii ze szkoły średniej (wtedy już była w wieku emerytalnym, ale jeszcze uczyła) mówiła, że jak sama chodziła do szkoły, to "atom to najmniejsza niepodzielna cząstka materii" była. A teraz (mówiła dalej) to uczy o kwarkach i takich dziwnych "w górę", "w dół", "powabny", "piękny".

13-latek to już całkiem niegłupi ma mózg. To okres największej chłonności intelektualnej. Oczywiście nie znaczy, że musi obliczać elektronowolty, ale może poznać przynajmniej ogólny zarys wiedzy w danym temacie. A przynajmniej wiedzieć, że w matematyce nie zawsze 2+2 = 4 i że izotopy trochę mieszają u Mendelejewa.
Reply to
Adam

W dniu 2018-08-22 o 12:22, Adam pisze:

Nie przypuszczałem, że kiedykolwiek spotkam się z takim twierdzeniem. Możesz mnie oświecić jakimś przykładem?

Reply to
Akarm

Użytkownik "Akarm" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:5b7d4316$0$594$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Hint - układ liczb. Mamy dziesietny, mamy dwójkowy, mamy...

Reply to
HF5BS

Chyba jednak nie trafiłeś. W wyrażeniu "2 + 2 = 4" mamy zapis czwórki, czyli układ jest co najmniej piątkowy. A w każdym układzie od piątkowego wzwyż 2+2 będzie 4.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Nie. Wszystko się zgadza. Na przykład układzie trójkowym (sprawdziłem!) wyniku dodawania dwóch dwójek nie da się zapisać czwórką. To będzie: 2+2=11. Jak to człowiekowi przeszkadzają klapki na oczach... ;)

Reply to
Akarm

Dnia Wed, 22 Aug 2018 14:27:47 +0200, Akarm napisał(a):

Nie trzeba mieszac ukladow - w matematyce jest tez miejsce na dowolnosc. Mozesz wybrac dowolny zbior i zdefiniowac dowolne dzialanie.

np 2+2=3, 2+3=7, 7+2=1, 1+2=2

W dniu 2018-08-22 o 14:39, J.F. pisze:

Taa... A poza tym wszystko w porządku?

Reply to
Akarm

W dniu 21.08.2018 o 22:12, Sebastian Biały pisze:

He, he. U mnie Optik-Cabinet leży na szafie, ale młodego nie zainteresował, ani jak miał 6, 8, 10 lat ani później. Jedyne co, to zrobił lornetkę, ale stwierdził, że jest kiepska jakość. Natomiast polecam dzieciakom tęczę: stajesz plecami do słońca, dzieciaki za Tobą, z węża ogrodowego rozpylasz możliwie drobno wodę i jest tęcza prima sort. Potem dzieciaki robią same co kończy się prysznicem i późniejszym suszeniem. Jacek

Reply to
Jacek

Jak rzadzila placforma to 2+2=4+prowizja.

Reply to
Zenek Kapelinder

Teraz to sama prowizja dla Torunia i innych sukienkowych została

Reply to
Czarek

Ano oczywiście, jeśli uznać że symbol "4" jest nielegalny to wszystko jest możliwe. Ja przyjąłem - być może błędnie - że postawiona teza "2 + 2 != 4" w domyśle uznaje każdy z wymienionych znaków za legalne.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Mi wystarczył semestr, by sie nie dziwić :-P

Włodek

Drobne w stosunku do tego co POprzednicy kradli.

Reply to
Zenek Kapelinder

Ale jak już uczą, to niech uczą porządnie, a nie kłamią, że za wiązania chemiczne odpowiadają wyłącznie elektrony z powłoki zewnętrznej. Albo, że pełna powłoka elektronowa czyni pierwiastek niereaktywnym. I że te chmurki mają spory związek z rozkładem funkcji falowej na harmoniki sferyczne. I tak dalej.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski