Awaria wyświetlacza po aktualizacji Raspbiana

Mam pewien projekt oparty na Raspberry Pi Zero, w którym wykorzystuję wyświetlacz SPI na ILI9341. Na karcie pamięci siedzi Raspbian Bullseye. Do obsługi wyświetlacza używam samodzielnie skompilowanego pliku dtbo, wrzuconego do /boot/overlays - musiałem go samodzielnie skompilować, ponieważ używam trochę innego zestawu pinów niż to przewidziano w standardowym sterowniku rpi-display.dtbo.

Do tej pory wszystko działało w pełni poprawnie:

1) Niedługo po uruchomieniu systemu inicjował się sterownik wyświetlacza i pokazywał komunikaty systemowe w konsoli. 2) W chwilę potem w /etc/rc.local wywoływane było polecenie sudo FRAMEBUFFER=/dev/fb1 startx& 3) Następnie w .xinitrc uruchamiał się zegarek (xclock -update 1 -hd red

-norender) - docelowo miał zostać zastąpiony przez moją własną aplikację z GUI.

Korzystając z faktu, że musiałem ostatnio zainstalować kilka programów, wyłączyłem overlayfs i zrobiłem aktualizację systemu (sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade -y && sudo apt-get dist-upgrade -y).

Jednak aktualizacja w jakiś dziwny sposób zepsuła mi działanie wyświetlacza. W skrócie wygląda to następująco:

- Plik /dev/fb1 nadal istnieje w systemie.

- Dmesg pokazuje, że inicjacja wyświetlacza przebiega prawidłowo.

- Przez krótką chwilę podczas uruchamiania systemu wyświetlacz rozświetla się na biało, a potem może przez sekundę czy dwie pokazuje komunikaty w konsoli. Zaraz potem gaśnie i robi się czarny.

- Konsola jest też widoczna przez ułamek sekundy przy zamykaniu systemu.

- Niemal na pewno nie odpowiada za to system okienkowy, bo problem występuje także po zakomentowaniu komendy "startx" w rc.local.

Ktoś ma jakiś pomysł co może za to odpowiadać?

Reply to
Atlantis

poniedziałek, 4 kwietnia 2022 o 09:22:14 UTC-5 Atlantis napisał(a):

Trudno powiedziec na odleglosc. Sprobuj poubijac procesy i inicjalizowac wyswietlacz ponownie po kazdym ubiciu. Moze znajdziesz ktory przykrywa ekran na czarno. Obstawiam ze jak robiles update to cos dodatkowego sie zaciagnelo jako zaleznosc i teraz bruzdzi. Nie pamietam czy da sie latwo stwierdzic ktory proces ma otwarte piny do zapisu. Nie wiem czy lsof pokaze cos ciekawego ale warto sprobowac.

Jak robisz inicjalizacje juz po starcie to jakies bledy wypluwa? czy po prostu jest czarno? nie wyczytalem czy to oled czy po prostu podswietlenie jest zgaszone...

Reply to
ptoki

Atlantis snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Właściwiej chyba będzie zapytać na pl.comp.os.linux

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Ok, już mam. Wychodzi na to, że nie był za to odpowiedzialny żaden z procesów. Pomogło zamienienie jednego parametru w kodzie źródłowym pliku dtbo z "1" na "0". Jeśli dobrze to interpretuję to odpowiada on za odwrócenie logiki działania linii sterującej podświetleniem. Przed aktualizacją systemu ten parametr musiał być ignorowany, przynajmniej taka jest moja robocza hipoteza.

Reply to
Atlantis

Gratulacje :) A u mnie testuje sie 200 stopniowa kamerka roznica miedzy 160 stopni a 200 to przepasc ale mam com chcial. Widac co ma byc widac. Teraz huginem musze to ponaciagac spowrotem.

Reply to
ptoki

waveshare model M Maja pare innych modeli. Ale wszystkie to raczej malinowa kamerka v1. v2 jest nieco lepsza ale te to chyba tylko w wersji 72stopnie mozna dostac.

te 200 to jest masakra. Z jednej strony widzi az za siebie a z drugiej tam nie ma zadnego rozciagania wiec obraz jest w sumie na kole o srednicy wysokosci obrazu.

Ale zrobilem pare szybkich fotek i hugin znosnie calosc polaczyl.

Mozna u waveshare kupic kabelek ktory umozliwia przelaczanie sie miedzy dwiema kamerkami na jednej malinie. Nie testowalem jeszcze tego co mam.

Reply to
ptoki

Pokazałbyś jak to wygląda prosto z kamery, przed obróbką Huginem?

Reply to
Arnold Ziffel

se byle jak przed oknem od wewnatrz Rozdzielczosc randomowa, testuje jak sie zachowuje.

Reply to
ptoki

Dla porownania standardowa v2 malinowa:

ma chyba 60 stopni, albo 72, nie pamietam

Reply to
ptoki