Atmega 8, jej timer/counter vs. reszta świata

Ostatnio kolega skarżył mi się na Atmegę 8 i jej ograniczenie częstotliwości zliczania zewnętrznych impulsów w trybie pracy counter (kolega buduje miernik częstotliwości). Okazuje się, że Atmega sampluje pin wej. (do którego są doprowadzone zew. impulsy) z częstotliwością Fosc stąd Fin nie może być większe niż Fosc/2 (dokumentacja zaleca nawet Fosc/2.5). Po co to samplowanie zamiast po prostu doprowadzenie Fin bezpośrednio do licznika jak to jest np. w PICach (dzięki temu mogą zaliczać z większą częst. niż Fosc, ograniczeniem jest jedynie charakterystyka elektryczna układu wej.)? Jakie korzyści daje ta synchronizacja Fin z Fosc, skoro powoduje to znaczne ograniczenie Fin przez Fosc?

Reply to
Marek

Dnia Tue, 11 Aug 2015 11:20:58 +0200, Marek napisał(a):

Wiele uP tak mialo. Ot - to nie jest licznik na GHz, a widac konstrukcja latwiejsza. Dodatkowy problem to synchronizacja przy odczycie - czy mozna byc pewnym liczby, gdy zmienia sie akurat w czasie odczytu ?

Dokładnie tak jak J.F. napisał. Prostsza konstrukcja,

nie trzeba synchronizatora domenowego robić.

MiSter

Reply to
MiSter

w picach nic takiego nie widzę w trybie async. Dlaczego nie można od razu sygnał doprowadzić na wej. licznika bez jakiś wynalazków? Licznik to licznik.

Reply to
Marek

Dnia Tue, 11 Aug 2015 12:53:36 +0200, Marek napisał(a):

Ale przy odczycie wartosci masz klopot. Czytasz, a w tym momencie licznik akurat stan zmienia z 80 na 7F. Co odczytasz ?

Moze byly i jakies inne powody - np caly uP to jeden wielki automat z jednym zegarem, i nie chcialo im sie licznikow inaczej robic.

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:n0zpgd1qtunx$. snipped-for-privacy@40tude.net...

A to nie zatrzaskuje się wyniku na czas odczytu?

Reply to
ACMM-033

Nie mam, bo przed odczytem zatrzymuję licznik. Nie mam potrzeby aby pracował podczas odczytu (w kontekscie miernika, który buduje kolega).

Reply to
Marek