antena gps

Jest sobie taka antenka w GPS

Jak myslicie - jaka to ma ch-ke ?

Rozsadek sugeruje ze dookolna, podniesiona zeby odbierac satelity znad horyzontu .. a co z tymi nad glowa ?

Czyli ma lezec poziomo ?

Dnia 2007-02-25 18:32, Użytkownik J.F. napisał :

poszukaj hasła patch antenna - obecnie chyba najczęściej stosowany typ anteny w gps-ach

tak

Michał

Reply to
Michał Baszyński

patch-antenna, do tego uszkodzona śrubokrętem tak na oko.

stożek w górę (znaczy prostopadle do płaszczyzny).

tak.

Reply to
Marek Lewandowski

Nie, uszkodzona nie jest, albo bardzo niewiele :-) Ciezkie bydle, ceramika chyba jakas

A nie powinna sie starac zlapac satelit tak bardziej na horyzoncie rozlozonych ?

zakreślone czerwono.

Ceramika jest pomiędzy anteną a backplanem, coby ta antena była mniejsza niż coś rzędu 8x9 centymetrów, które by miała, gdyby między łatą a tłem było powietrze...

Ile horyzontu widzisz w mieście? Ile widzisz na polnej drodze? Gdzie masz sytuacje, że widzisz horyzont a nie widzisz nieba nad głową? Spróbuj kiedyś zapiąć zamiast tej łatki dipol i postaw go pionowo, zobaczysz, co złapiesz :-) (na poziomo leżącym dipolu miałem dokładną pozycję 99% czasu, pionowy dipol - na szczycie wzgórza przy czystym horyzoncie...)

Reply to
Marek Lewandowski

Nie przeszkadza jej to dzialac .. na dworze. Ale chcialbym tez odpalic w budynku, gdzie widocznosc nieba mam kiepska.

Ale jak zaczniesz odbierac z zenitu to dokladnosc bedzie kiepska [z geometrii]. Dipol na szczescie kierunkowosc ma kiepska .. wiec troche mnie dziwi ze ten pionowy nie zadzialal.

A swoja droga to zglupialem

Jak to dziala ? Szczegolnie dla polaryzacji kolowej z zenitu .. Hm, fala odbita od ground z biegnaca tworzy stojaca liniowa, to moze i lapie, ale czy 5 mm nie za malo ? I jak sie ma odbic skoro przez gorna czesc nie przejdzie ?

I dlaczego u mnie dookola lutu jest izolacja ? tu nie ma

na dworze, to mi i kawałek drutu działa. Na pewno pogarsza jej toto parametry, więc jak potrzebujesz odbierać w podłych warunkach, to może być problem.

w budynku to ogólnie masz problem... na jakim chipsecie odbiornik?

to jest raczej oczywiste, ale pomyśl jeszcze raz, tym razem realnie: W mieście masz do wyboru: odbierać w poziomie fale wielokrotnie odbite i zero bezpośredniej widoczności, albo odbierać pod dość ostrym kątem ale czysto. Co da Ci większą dokładność?

A poza miastem, jak masz dobrą widoczność nieba, to masz też relatywnie dużo niższy poziom zakłóceń (nie lata Ci stado W-LAN, mikrofalówek itepe, nie masz dużych żelbetowych reflektorów) więc nawet niska czułość anteny w płaszczyźnie horyzontu nie przeszkadza złapać satelit siedzących nad widnokręgiem.

w pionie to on ma czułość raczej zerową :) No i nie zapominaj, że ta twoja łatka ma po drodze wzmacniacz tak ze 20-40dB, a mój kawałek drutu go nie miał.

a kto mówi, że nie przejdzie? :) Spoko, anteny w okolicach gigahercowych zaczynają być dość śmiesznymi utworami...

podejrzewam, że jest to tylko namalowane na powierzchni, jako soldermaska, coby się lut nie rozlewał, bo to ,,psuje'' antenę.

Reply to
Marek Lewandowski

Daje temu +-60/+-60 stopni. Antena polaryzacja pewnie liniowa.

Dookolna to bym jej nie nazwal. Jest jak najbardziej antena kierunkowa.

Tak.

m.

Reply to
Martin Lukasik

A nie kołowa? Ma raczej asymetryczny feed... przy liniowej chyba powinien być w osi?

Reply to
Marek Lewandowski

Niby mial byc nemerix, ale naprawde to ch* wie :-)

Hm, wielokrotnie odbite nie powinny dostarczyc "pierwszego sygnalu" wystarczajaco mocniejszego zeby echa nie brac do pomiarow ?

Ale oprocz pionu jest jeszcze np 45 stopni.

A to tak mowiac szczerze od dawna mam watpliwosci czemu na wejsciu do chipsetu nie daja odpowiedniego wzmacniacza. Albo czy w domowych warunkach mozna zrobic wzmacniacz lepszy niz stopien wejsciowy glowicy TV/radia. Rozumiem wzmacniacz przy 20m przewodu ..

Chyba zawsze sa, tylko kwestia skali. A tu fala jednak 20cm, lita miedz, 5 mm odstepu ..

Zlozone i sklejone, ale wygladalo mi to na ceramiczne podloze ..

primo: gwarancji nie masz secundo: bezpośredniego sygnału też nie masz :)

dla tego patcha też...

bo nie chcemy wzmacniać syfu zebranego przez kabel?

znaczy co - ten czarny krążek jest wyżarty w metalizacji, czy na niej naniesiony?

Reply to
Marek Lewandowski
Reply to
Martin Lukasik

Ale tego kabla tu jest jakies 5 cm :-)

Mialem wrazenie ze wyzarty, ale teraz nie sprawdze .. chyba ze klej okaze sie slaby :-)

Kolowo to jest nadawany. Liniowa to tez odbierze, choc szkoda mocy.

Ale czy sie da zrobic antene co odbierze kolowa z duzej czesci polsfery ?

no i co :D ma po drodze łączenia itepe.

<dumanie mode on>

Poza tym, antena sama z siebie ma jakąśtam impedancję. Myślę, że łatwiej jest zrobić kombinację optymalna antena o impedancji Z, wzmacniacz Zwe=Z* Zwy=50ohm, kabel

50Ohm, niż Antena nieoptymalna o impedancji 50Ohm, przejście na kabel 50Ohm, wzmacniacz o Zwe 50Ohm... <dumanie mode off>

:)

Reply to
Marek Lewandowski

a to teraz juz zglupialem.

Ch-ki anten patch i QFH sa bardzo podobne - jedna polsfera.

Teoretycznie wiec zysk jest w obu bardzo podobny i roznic miedzy nimi nie ma ?

Teoretycznie i wrona i słowik konczyli konserwatorium spiewu, ino wrona zaocznie :) Ni, nie, nie są aż tak różne ;P Ale zauważ, że oprócz charakterystyki kierunkowej jest jeszcze kwestia charakterystyki częstotliwościowej (Czytaj: odbiera tylko GPS, czy również traktor pradziadka), kwestia - brakuje mi fachowego terminu - ile ta antena ma ,,własnych strat''. Znaczy, char. kier. może być taka sama w sensie kształtu, ale ,,max'' ma na różnym poziomie, mogą być też różnice w charakterystyce fazowej...

Reply to
Marek Lewandowski

Hm, czestotliwosc wplynie:

- na ch-ke kierunkowa .. ale tu nadal suma bedzie taka sama,

- na impendancje .. czyli o ile rozumiem antena nie przekaze odbiornikowi a wypromieniuje to co odebrala,

Ok, rozumiem, sam sie zastanawiam jak to wyglada w praktyce.

Cos szkodza ? Predzej bym sie bal roznic w ch-ce kolowa/liniowa/przeciwnie skretna.

w sumie to GPS chodzi na korelacji faz sygnałów pseudolosowych, nie? Ale nie wiem, na ile duży może być błąd biorąc pod uwagę szerokość pasma zajętego przez GPS.

Reply to
Marek Lewandowski