Zoek Schema Dimmer

Heren,

Ben op zoek naar een schema voor een zelf te bouwen Dimmer. Zo'n 200 watt Wie kan me daaraan helpen?

Groet, Coen

Reply to
Ikke

Is het het waard om zelf te bouwen, ik bedoel, voor een paar euro's heb je een kant-en-klare

en waar denk je aan? inductive last? hoe moet deze aan te sturen zijn? 0-10 V?

vince

"Ikke" schreef in bericht news:bpvv4s$8l$ snipped-for-privacy@news2.tilbu.nb.home.nl...

Reply to
Vince

Nou, omdat ie in een bestaande doos waar nu twee schakelaars zitten ingebouwd moet worden. Wil 'm klein maken en i.p.v. een van de twee schakelaars zetten.

"Vince" schreef in bericht news:3fc39535$0$1573$ snipped-for-privacy@morenews.zeelandnet.nl...

Reply to
Ikke

"Ikke" brabbelde op 25-11-03

Er zijn complete dual-dimmertjes te koop hoor, passen in een enkele 4cm inbouw doos.

--
Mvg.: Thomas.
-----------------

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
De Wâldpiek ©

Je kunt ook dubbele inbouw dimmers kopen, wel vrij prijzig. Of wil je perse 1 schakelaar en 1 dimmer?

Lijkt me overigens lastig om een dubbele schakelaar te slopen en

1 helft door een dimmer te vervangen.
--
Stef
Reply to

Ik wil graag een schakelaar en een dimmer of twee schakelaars waarvan een een mogelijkheid tot dimmen heeft.

"Stef" schreef > >Nou, omdat ie in een bestaande doos waar nu twee schakelaars zitten

Reply to
Ikke

En het schema :

Mvg,

Reply to
Steeny

"Ikke" brabbelde op 25-11-03

Dan koop je zo'n dualdimmertje, en overbrug je de ene kant de potmeter tot aan//uit, ofwel uit/volvermoegen.

--
Mvg.: Thomas.
-----------------
Home -> http://waldpykjes.no-ip.org/
Ftp -> Mensen met het juiste pasje zijn *altijd* welkom.  8-)

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
De Wâldpiek ©

Hallo Coen , Je zou de dubbele tap dimmer uit de Halfgeleidergids 1985 kunnen bouwen, dat is werkelijk een prima (getest) ontwerp , werkt nog steeds bij mij. Het is een dubbele dimmer die in één inbouwdoos past , geen schakelaar nodig, de taps regelen op/neer en fungeren ook als schakelaar , absoluut geruisloos , geen brommer dus.. een aanrader. groet Manus.

Reply to
Manus

Manus,

En heb je het schema ergens liggen?

Kan ik het eens nabouwen.

groet,

"Manus" schreef in bericht news:1069830184.875297@cache1...

dat

,
Reply to
Ikke

Ik weet niet precies welke dimmer Manus bedoelt, maar je kunt op de website van Infineon

eens zoeken naar de SLB0587. Dat is een dimmer voor resitieve en inductieve lasten, en in de datasheet van dat ding staat ook een kant en klaar schema. Is vrij compact op te bouwen, en werkt met een aanraakcontact of drukknop.

Aanraakcontact is het mooite, alleen moet je dan wel heel erg goed opletten dat het nooit mogelijk is dat je (metalen) aanraakcontact op wat voor manier dan ook met de fase in aanraking komt.

Andere mogelijkheid is even zoeken op site van Conrad naar "dimmer". Die verkopen een kant en klaar pakket wat ook gebaseerd is op die SLB0587. Als je bij dat ding op de informatieknop klikt, dan krijg je een Duits artikel wat de werking mooi beschrijft.

Reply to
Danny Sanders