Zoek verzilverde M3 boutjes

Hallo,

Ik heb een cavity-bandfilter in elkaar gestoken, afgestemd op 10 GHz. Om de Q van de cavities nu optimaal te houden ben ik op zoek naar ca 10 stuks M3 boutjes die verzilverd zijn. De benodigde lengte is ca. 2,5cm maar eerlijk gezegd ben ik ook al blij met iets korter.

Ik ben aan het graven geweest, maar kopen kan je zoiets niet. Zelf verzilveren kan op zich wel, maar dan dient de basis koper danwel messing te zijn, en na een paar keer draaien om het geheel te tunen vrees ik dat er weinig van het zilver overblijft.

Daarom de vraag: wie kan me aan een paar van die boutjes helpen, of wie weet een adres waar zoiets specifieks te krijgen is ?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet,

Mischa, PA1OKZ

Reply to
Okkie

"Okkie" schreef in bericht news:40ef08a1$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

de

te

weet

Elke goudsmid kan zoiets voor je maken. Duik even in de wereld van de edelsmederij.

Aroen.

Reply to
Aroen

"Okkie" schreef in bericht news:40ef08a1$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

de

M3

eerlijk

messing te

weet

Ga naar een winkel waar ze lasbenodigdheden verkopen en haal daar een staafje zilversoldeer van 3 mm. Snijd er draad op en een gleufje in de bovenekant zagen.

--
CU, Rob
www.news.gompy.net - www.gompy.net

Juwelier zou het ook kunnen maken.

Groeten, Ron van Sommeren

Reply to
Ron van Sommeren

Dat heeft nauwelijks zin. Een verzilverd schroefje heeft een laag van 100% zilver. Zilversoldeer heeft afhankelijk van het type, 0 t/m 60% zilver.

Gewoon een messing boutje laten verzilveren. Je draait dat ding echt geen

100 ker heen en weer waardoor het zilver slijt.

Meindert

Reply to
Meindert Sprang

Gewoon verzilveren van een messing boutje, doet het bij mij al ruim 20 jaar op 10 Ghz.

Okkie a écrit

Reply to
flightless steaming duck

Misschien een domme vraag: Wat is de reden dat je voor zo'n filter specifiek van zilveren stelschroeven gebruik moet maken?

witte

Om de

M3

eerlijk

Ik vind dat geen domme vraag hoor :).

Een cavity filter is eigenlijk niet veel meer dan een (of meerdere) resonantiekamertje(s), oftewel een "trillingskamer" waarvan het formaat zodanig gekozen is dat de eigen-resonantiefrequentie ervan overeenkomt met de gewenste banddoorlaatfrequentie.

Afstemmen van zo'n filter komt vrij kritisch. Hiervoor zijn tuningpunten (zeg maar stelschroefjes) aanwezig. Nu wordt door zo'n tuningschroef de resonantiefrequentie hoger of lager naarmate je deze verder naar binnen- of buiten draait. Hoe hoger nu de frequentie, des te lastiger is het om zo'n cavity een hoge Q (zeg maar kwaliteitsfactor) te geven. Doordat we te maken hebben met zeer korte golflengtes (ongeveer 3cm) op 10 GHz is de mate van geleiding van de hoogfrequente energie steeds kritischer. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat het materiaal waarvan de cavity gemaakt is een zo hoog mogelijke "geleidende factor" kent. Dit geldt in extra belangrijke mate voor de tuning punten omdat deze in principe al een verstorend element zijn in de homogeniteit van de cavity. Door nu het schroefje te verzilveren (maar liefst ook de rest van de cavity) worden de nadelige eigenschappen van het metaal tot een minimum beperkt en dus de Q hoog gehouden. Dit kun je verder optimaliseren door de boel zoveel mogelijk te polijsten, koppeling van in- en uitgang optimaal te maken etc. Zilver heeft nu eenmaal de eigenschap een van de beste electrische geleiders te zijn, in ieder geval beter dan bijvoorbeeld aluminium...

Hoe beter je de cavity dus construeert, des te hoger de Q. Dit uit zich in de praktijk door een lagere doorgansdemping, betere stopbanddemping, gunstiger shape-factor (zeg maar de flanksteilheid van het filter) en de bandbreedte (doorgaans: hoe smaller hoe beter, maar dit hangt een beetje af van de toepassing).

Ik gebruik niet overal de meest gangbare termen, maar is waarschijnlijk wel het meest duidelijk....

Groet,

Mischa, PA1OKZ

Reply to
Okkie

"Okkie" schreef in bericht news:40f19a85$0$93324$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

stuks

of

maken

mogelijk

af

wel

Ga langs een edelsmid; die moet in staat zijn een paar schroeven voor je te maken.

Reply to
Heden

Hoi Mischa

Ik heb pas twee oude autotelefoons gesloopt, daar zaten er ook een paar in.

Als ik je daarmee kan helpen moet je een mailtje sturen naar ronald_van_ewijk(a)hotmail.com.

Ron

[...]

Ronald

Kleine aanvulling. Ik heb 8 stuks M3x25verzilverd, zonder kop

Ronald

"Ronald" schreef in bericht news:40f21ff4$0$1753$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

in.

M3

eerlijk

messing

Reply to
Ronald

[...]

Beste Mischa,

Ik, totale leek op HF-gebied, heb je verhaal met veel interesse gelezen. Ik ben nog benieuwd: Wat beluister of bekijk jij op die hoge frekwentie?

Groetjes, Rene

Reply to
René

Ik

Hallo Rene,

Een deel van de 10 GHz band (10.000 tot 10.500 GHz) is beschikbaar voor gelicentieerde zendamateurs. Momenteel werk ik met een groepje mede amateurs aan de bouw van een Amateur Televisie Repeater, een soort relaisstation voor zendamateurs waarheen ze hun amateur televisiebeelden kunnen zenden om voorts door zo'n repeater doorgezonden te worden. Dit relais wordt uiteindelijk geplaatst in de KPN communicatietoren in Hilversum. Het filter is bedoeld om in de exciter het omhoog gemixte signaal op 10.250 GHz te filteren zodat mengproducten, eventuele spurious en breedbandruis uit het uiteindelijke zendersignaal weggefilterd worden.

Enige (voorzichtige) informatie vind je op

onder het kopje "ons zenderpark".

Als je eens zoekt naar meer info over dit soort techniek, zoek dan eens in Google naar ATV relais of ATV repeater oid....

Groet,

Mischa

Reply to
Okkie

"Okkie" schreef in bericht news:40f2bb80$0$43451$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

amateurs

voor

filter

Hoi Mischa,

Bedankt voor je uitleg. Klinkt als nogal een spannend project om aan te werken zeg! Ik zal zeker ook eens gaan kijken op de site van hobbyscoop. Ik herinner me nog dat het radioprogramma Hobbyscoop indertijd altijd computerprogramma's uitzond met Basicode. Waar blijft de tijd toch....

Veel knutselgenoegen en ik hoop dat het allemaal naar wens zal verlopen. Als de zaak draaiende is, laat je het dan even weten hier?

Vriendelijke groeten, Rene

Reply to
René

Zonder kop is geen bout, dat is een draadeind...

Frank PH2M

Reply to
Frank PH2M

| Zonder kop is geen bout Stiftschroef