Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Hallo mensen,

Al een hele tijd problemen met mijn autoradio, een Pioneer DEH-2100R.
Als ik hem inschakel, doet een van de kanalalen (links) het niet. Na
enige tijd spelen (kwartiertje of so) schakelt hij opeens in.

Ik kan hem ook (meteen) inschakelen door het volume heel hard te zetten:
dan doet hij het ineens en hoef ik geen kwartier te wachten. Als ik
vervolgens het volume weer terugdraai naar normaal, blijft hij het doen.

Het zit hem niet in de aansluitingen/draadjes aan de buitenkant lijkt
me, gemorrel levert niets op.

Ik wil hem maar eens gaan openschroeven.
Wat denken jullie, waar duiden deze symptomen op? Welke componenten zou
ik moeten verdenken/vervangen? I

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Als je hem open schroeft doe je hem heel snel weer dicht. Er valt niks
te verdenken/vervangen

Kijk nog eens goed naar je bedrading en je speakers.
Best kans dat een speaker aan vervanging toe is.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Dat zou hij kunnen testen door (de bedrading
van) de boxen te verwisselen. Toch denk ik
dat het in de radio zit. Maar wat....?

                             Bye, BugHunter.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Ja, heb ik getest, zit echt in de radio zelf (helaas)...
Condensator? Transistor?

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Ergens een "koudlas" ... nazien met een vergrootglas ...

--
Mvg, Adelin

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Ik zal eens een busje koude-spray kopen, wie weet helpt dat om de plek
te vinden? Dan vervolgens met de loep aan de slag.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Elco's in de eindtrap is mogelijk. Eerste
wat je kan doen is kijken of ze er deftig
uit zien. Verder weet ik het ook niet. Op
de bonnefooi vervangen is ook zo wat. Kan
iemand anders iets toevoegen? Oh ja, over
elco's gesproken, ik verdenk d'n eindtrap
en daar kan je goed verschillen meten met
het linker en rechter kanaal.

                             Bye, BugHunter.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Zoals je het probleem omschrijft klinkt het als een slecht relais maar
die worden tegenwoordig niet meer gebruikt in autoradio's.
Enig idee hoe oud die DEH-2100R is?

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Zo oud ook niet hoor, uit 1999.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Hm, pas 16 jaar oud. Een nieuwe kopen is goedkoper.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Ja, maar 't is hobby he.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Ik snap het maar aan een autoradio valt weinig aan te solderen.
Geen geld insteken en gewoon op mono zeten.
In de auto hoor je dat toch niet.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

zetTen

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Ja, dat had ik ook al bedacht, gewoon even L+ en R+ aan elkaar
vastmaken, is misschien de beste oplossing. Ik heb hem nu ook mijn
werktafel liggen, ga er zo mee aan de slag.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Ja leuk, rook maken!  Dat is altijd het leukste van de hobby.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Tsja, misschien toch niet zo'n goed idee:
- als je de twee uitgangen aan elkaar vastmaakt, heb je er last van dat
de ene uitgang soms wel, soms niet werkt: resulteert in harder/zachter
volume op de parallel aangesloten luidsprekers
- ik kan natuurlijk ook beide luidsprekers op een uitgang aansluiten:
ja, natuurlijk verlaag je de impedantie dan. De handleiding zegt: 4 Ohm
(4-8 Ohm acceptabel). Ik zal eens achterop mijn speakers kijken, stel
dat die 8 Ohm zijn dan durf ik die best parallel aan te sluiten zonder
angst voor rook ;-) Maar dan heb ik half stereo i.p.v. mono, toch niet
zo'n mooi geluid vrees ik
- je balansregeling ben je ook kwijt

Conclusie: ik ga toch aan de slag met koude spray en haardroger, eens
kijken of dat iets oplevert.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

P.S.: Ik heb net de servicemanual + schema's gevonden hier:
http://elektrotanya.com/pioneer_deh-2100r-2130r.pdf/download.html

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

 2 gelijke weerstanden  van 4k7 ertussen is geen probleem.

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Waartussen precies?

Re: Autoradio: 1 kanaal werkt niet bij 'koude start'

Dan zal het niet roken maar dan hoor je ook niks meer...

Site Timeline