TV knettert

Hoi ,ik zit met het volgende,ik heb hier een TV Philips superscreen 37 type

37CS5600 als hij aanstaat knettert hij soms en springt op standby,ik kan hem wel weer starten en dan doet hij het weer,soms doet hij het ook een hele week goed,ik denk zelf aan vonkoverslag bij de hoogspanning,maarrrrrr hoe los ik dit op,er zitten 3 beeldbuizen in,deze zijn mooi schoon,bij en rond de doppen van de hoogspanning,de print rond de lijntrafo ziet er als nieuw uit,het is al een oudje maar ziet als nieuw en schoon,waar moet ik het zoeken. alvast bedankt joris
Reply to
3pinter

Ah, een 3pinter dus. ;-)

Stof op andere onderdelen? Stof op of bij bijv. de boostercondensator kan onder wat vochtige weersomstandigheden enig spetterwerk opleveren dat de voeding door overbelasting tijdelijk de moed doet opgeven.

Moguh

Piet Beertema wrote:

Volgens mij heeft de gemiddelde lijnunit geen boostercondensator. De C parallel aan de lijntransistor (ca. 5 a 10 nF / 1500 V) wordt volgens mij lijncondensator genoemd.

  • Ca. 100 V GND

| | ) ) ) ) ) ) Hor. Afb. Sp. ) Lijntrafo ) ) | ) --- ) --- S-Corr. C. | | *---------------------------------------- | +---*---+ | | | /\ /\ |/ -+- |

Reply to
Rob van der Putten

"Rob van der Putten" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@sput.nl... | Moguh | | | Piet Beertema wrote: | | > Stof op andere onderdelen? Stof op of bij bijv. de boostercondensator | > kan onder wat vochtige weersomstandigheden enig spetterwerk opleveren | > dat de voeding door overbelasting tijdelijk de moed doet opgeven. | | Volgens mij heeft de gemiddelde lijnunit geen boostercondensator. | De C parallel aan de lijntransistor (ca. 5 a 10 nF / 1500 V) wordt | volgens mij lijncondensator genoemd.

Zeker nog nooit van de cascade gehoord ?????

[...]

Peter

Het is maar wat je laag noemt. Het verschijnsel 'boostercondensator' werd al in de oudste z/w buizen-tv's gebruikt. En die werkten niet bepaald met lage voedingsspanningen.

"Piet Beertema" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@cwi.nl... | Rob van der Putten wrote: | > Piet Beertema wrote: | > > Stof op andere onderdelen? Stof op of bij bijv. de boostercondensator | > > kan onder wat vochtige weersomstandigheden enig spetterwerk opleveren | > > dat de voeding door overbelasting tijdelijk de moed doet opgeven. | >

Cascade heet zo'n ding en dat is een samenstel van diodes en condensatoren die als doel heeft de spanning op te slingeren.

Reply to
Peter

Laat je de tv misschien altijd aan middels de standby? In dat geval moet je regelmatig de tv even helemaal uit doen anders demagnetiseert je beeldscherm niet goed en krijg je "valse" capaciteit die gaat overslaan.

Zo Philips monteurs verbeter me deze maar even!!!!

3p> Hoi ,ik zit met het volgende,ik heb hier een TV Philips superscreen 37 type
Reply to
midi4all

Het ding waar ik op doel heette en heet nog steeds een boostercondensator. Jij hebt het over heel iets anders.

type

hem

hoe

rond

nieuw

De tv is van binnen brandschoon,alleen heb ik hem niet hier,ik heb hier 4 maanden geleden de koelvloeistof bijgevult,en heeft de eigenaar zins 2 weken deze klacht. en er zit inderdaad een cascade in een met 1 ingang en 3 uitgaande kabels,die gaan eerst nog door een anderblok focus regeling en screen en dan door naar de beeldbuizen,voor zover ik weet was dit ook goed schoon. groeten joris

Reply to
3pinter

eeeh? lees ik dat goed?

jah toch goed gelezen. koelvloeistof in een TV????

-- JVD jvd_609 at hotmail dot com

ftp://jvd.no-ip.info mail voor account of look/look spelfouten worden door de hitte toegevoegd

Reply to
JVD

Dat zou overigens niet zo moeilijk moeten zijn (dat verbeteren)...

Tsjonge-jonge... En je fietsdynamo loopt zeker leeg als je hem tegen je band laat staan zonder te trappen. Ik dacht echt dat de scholen weer begonnen waren.

Maarten A.E.Bakker

Hint, er zit niet 1, maar 2 fouten in de redenatie, want het gaat om een projectie-TV.

Maarten A.E.Bakker

ooh vandaar, ik had nog niet begrepen dat het om een projectie TV ging

[...]

Piet Beertema wrote:

Voor een transistor lijnunit is 12 volt erg laag. Voor een buizen lijnunit is 250 V aan de lage kant. De combinatie van booster diode en booster condensator maakt daar een volt of 600 van.

Vr.Gr, Rob

|                   Rob van der Putten, rob@sput.nl                    |
|               http://www.sput.nl/spam/spam-policy.html               |
Rob van der Putten

Moguh

midi4all wrote:

Hoe kreatief.

Moet dat? Hint: probeer

eens nadat de demag een paar maanden uit staat. En nee, ik ben geen Philips monteur.

Tip: Volg de voeding va de 230 V~ t/m de lijnunit en check of er haarscheurtjes zijn. Check dus ook even de netschakelaar.

[...]

Leer quoten, en leg dan uit waarom de grootst mogelijke onzin verkopen nuttig is. In 1 keer goed werkt meestal ook, heus niet zo moeilijk. Ik doe het voor omdat ik ff geen zin heb wat nuttigs te doen :P

--- Waar je last van hebt, klinkt als hoogspanningsoverslag, vaak gebeurt dat in het verdelerblok of bij de anodeaansluitingen (zuignappen) op de beeldbuis. Lijntrafo komt ook voor. Mogelijk kan je in het donker zien waar de overslag plaatsvindt.

Waar je geen last van hebt, is een gebrek aan demagnetisatie. Zoals sommige mensen geloven zou dat overslagen veroorzaken. Niet alleen is dat onzin, maar ook heeft een projectieTV helemaal geen demagnetisatie op de buizen zitten.

---

--- Met vriendelijke groet,

Maarten A.E.Bakker

Precies de weg die sommigen volgden gaf al aan dat de meeste lezers niet begrepen dat het om een projectie-toestel ging. Dus moet je even iets onzinnigs zeggen dan gaan de mensen weer goed lezen zoals jij dus. Niet iedereen weet immers aan een type-nummer en merk te zien dat het een soort is en geen standaard iets.

Derhalve dus. En een niet gedemagnetiseerd beeld is meer paars en zeker niet met rode vlekken zoals jij linkte.

De quot lees ik niet daar sta ik toch niet in of is het nou quote?

En persoonlijk worden zoals jij heb ik even geen zin in. Maar ging toch wel om overslag dus dat had ik goed doet mijn oude scoop ook dikwijls lijkt heel mooi een overslag van 2 centimeters naar de metalen behuizing in het donker.

PS. en mijn opmerking over de Philips monteurs gaf aan dat je me moest corrigeren dus leer jij even lezen dan. Of geef je pijp aan een andere Maarten want ik geloof niet in overslag door opgebouwd "valse" capaciteit want valse capaciteit bestaat niet!!!! Valse mensen wel maar dat is een heel ander onderwerp.

Nou als je nog vriendjes wilt blijven dan reageer je maar eens even grote kerel. Bedenk wel; humor is pas leuk als je er om kunt lachen. En dat kan ik nog niet dus laat maar.

"Maarten A.E.Bakker" schreef:

Reply to
midi4all

Een wakkerschuddertje kan handig zijn, maar gezien de onzin die sommige mensen verkopen (en ik had je hier nog niet eerder gezien) schoot het me even verkeerd, misschien had ik het tactischer moeten formuleren? Overigens niets persoonlijks, ik ken je niet eens. Je deed me een beetje aan Peter Kessen denken, maar die kan een opmerking aan zijn adres gelukkig een heeeeeeeeel stuk luchtiger opvatten.

Sorry dat je het zo opvat, kennelijk ben ik ook onduidelijk geweest. Het was inhoudelijk en niet persoonlijk. Ook mijn advies om te leren quoten is inhoudelijk (de inhoud is dan beter leesbaar).

Ik ben niet eens een Philips monteur :P

We zijn het over bovengenoemde drie zinnen eens, da's alvast een begin.

Ik miste hevig de smiley's... Eigenlijk kan ik er nog steeds niet om lachen... Je zou nog eens kunnen denken dat je je ergens onderuit probeert te kletsen :) En nu ga je in de 'tegen'aanval terwijl ik met mijn reactie je zeker niet als persoon maar slechts op inhoud af wilde rekenen. En dan dacht je dat ik lichtgeraakt was :P

Maarten A.E.Bakker

Neen een beetje gelijk heb je, ik antwoord vaak boven aan en niet tussen de zinnen van de poster puur uit gemak dus dat kan onduidelijkheid geven. ;-) maar gaat wel snel zoals mijn leraar geschiedenis vroeger al zei; "de snelheid van je handschrift is omgekeerd evenredig aan de leesbaarheid" Goddank zijn er toetsenborden anders had je me niet eens begrepen!!

En me ergens uit lullen zeker niet want heb wel een brede elektronische kennis maar op tv gebied zeker niet een diepe. :-( Ik hou er zeker niet van me meer voor te doen dan ik ben. Maar begin je al aardig te vinden hoor (een beetje dan)

En ik kan wel wat hebben hoor anders had ik al lang geen reaktie meer gegeven. Van je afbijten mag maar doorbijten niet! ;-) Ja toch?

Groetjes!!

"Maarten A.E.Bakker" schreef:

Reply to
midi4all