TV antenne aansluiten

Pas verhuisd naar een huis waar nog geen kabel is, maar onder de kap hangt nog een woud van antennes. Graag wil ik weten wat ik moet aansluiten op wat, om beeld te krijgen. TV1, TV2 en TV3 zijn voorlopig voldoende.

Er ligt ook nog een losse antenne, lang met veel dwars-latten, en er lijkt ook 1 aanluiting op het verzamelpunt open. Kan ik die daar straffeloos op aansluiten?

Vanaf het antenne-woud loopt via het verzamel punt 1 kabel naar de woonkamer, en daar zit volgens mij een antenne versterker aan, met 1 ingang waarop de kabel aangesloten is die uit het antennewoud komt, en twee uitgangen.

Uit bovenstaand verhaal mag blijken dat ik geen expert ben, maar ik kan wel solderen. Mijn vraag is: Waar moet ik mijn TV op aansluiten?

Blij met elke reactie, want de kinderen zitten te wachten...

Xavier.

Reply to
Xavier

Vertel eerst eens waar je woont, (plaats, provincie) en stel eens vast op welke kanalen TV 1, 2 en 3 uitzenden.

-- Moi

Ben

Reply to
Ben Doedens

Humpf

Moeilijk te zeggen zo van een afstandje. Je kunt even in de je omgeving kijken of je ook antennes buitenhuis ziet, en je ziet dan een multiband hark, dus een antenne boom (drager) met daarop een dipool (dubbelgevouwen alu stok) van ca 2 meter breedte en een aantal kleinere staven op de boom en dan nog 1 grote staaf ,- achterkant is dat).

Dan is dat de antenne voor tv ontvangst.

Of zoiets als dit plaatje

Dan is dat een UHF antenne, als je zoiets ziet maar dan met twee of drie grote (2 mtr) staven en een aantal kleinere en zonder dat gevouwen raster dan heb je een multi band antenne zoals ik probeer te beschrijven.

Suc 7 of post een digitaal plaatje ervan.

Cees

--
# Javascript is a powerful language, except it mutates faster than a
# fruit fly in a X-ray machine    (Andrew TanenBaum)

Op een van de uitgangen van de antenne verterker. Grote kans dat de hele installatie nog compleet is. Vroeger heb ik ook wel eens zoiets gemaakt op zolder, werkte redelijk, zelfs in een gebied waar NL zenders niet goed door kwamen-Duitse zenders waren beter. Controleert wel even of de stekker van de antenneversterker in het stopcontact zit. Ruud

Reply to
Ruud Poeze

Tja" lokatie is handig inderdaad..

Midden nederland dan gaat het om Lopik Ned1 Kan4 Vhf Ned2 Kan27 Uhf Ned3 Kan30 Uhf voor Ned1 volstaat een 2 of 3 elements antenne voor Ned2 en 3 met je een fuba hebben dat is een antenne met een heleboel van die "schaartjes" De versterker zit trouwens gemonteerd bij de antenne,s en het kastje beneden met de stekker eraan is de voeding die zet gelijkspanning op je coax om de versterker boven van spanning te voorzien.

Succes ermee..

Reply to
Arie

Aanvulling: als je de dichtstbijzijnde zenders van Nederland

1, 2 en 3 wil ontvangen en je gebruikt een normale buitenantenne, heb je geen versterkers nodig. Die doen dan meestal meer kwaad dan goed.

In dit geval (als de antennes onder het dak zitten ipv erboven, zoals het hoort) zijn ze misschien wel nodig.

Telefan

Reply to
telefan

Aanvulling 2:

Het voornemen is dat rond 2007 alle analoge TV zenders in Nederland uit de lucht gaan na 50 jaar gebruik gemaakt te hebben van deze techniek en worden vervangen door het digitale stelsel. (digitenne).

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

antenne,s

voeding

boven

Reply to
ex-PDØFFM

Kanaal 4 is VHF band I. Smilde b.v. zendt op kanaal 6, ook VHF, maar band III, waarbij de antenne toch wel een stukje minder breed uitvalt dan een Lopik hark. Streekgebonden waren er vroeger altijd ook wel combi's te koop, VHF en UHF antenne als één antenne uitgevoerd, incl. koppeldoos, zodat er één coaxkabel naar beneden kon. En zoveel verder naar het Westen werden de masten hoger en de Duitsland gericht harken langer en langer om maar vooral ARD en ZDF niet te missen.

-- Moi

Ben

Reply to
Ben Doedens

Aanvulling 3 :-)

Met het gevolg dat je via die digitale verbinding (waarschijnlijk) vergaand "gestuurd" kunt worden door de eigenaar van de antennes. Net als bij de digitale satelliet-ontvangers.

Zodat je geen baas meer bent over je eigen apparatuur. Dat is een proces dat steeds verder gaat, helaas.

Telefan

Reply to
telefan