tuningprobleem Philips V6821 (K40/K45 ?)

Hallo,

Ik heb een probleem met met oude V6821 Matchline TV, twee van de totaal 40 (oid.) ingeprogrammeerde zenders geven problemen, als het toestel lange tijd aan staat op die zenders (met prima beeld overigens, geen beeldstoringen en behoorlijk scherp/strak) begint het beeld plots te rollen/storen. Het zit voor het monitordeel van de TV, met een ander toestel de video-out van een van de twee scart's bekijken geeft exact hetzelfde stoorbeeld (en onafh. v/h programmanummer gebruikt om op te slaan). De zenders die in frequentie onder en boven de storende zender zitten zijn wel gewoon goed, en met zoeken vanaf de lagere frequentie stopt de TV met het stoorbeeld op het desbetreffende kanaalnummer (de andere zender die af en toe problemen geeft zit er niet naast trouwens), alleen lijkt het wel langer dan normaal overanderd in beeld tijdens het zoeken, mogelijk maakt de afstemming een "sprong" en ik zit nu dan ook even te wachten tot ie weer in de fout gaat met een multimeter in de aanslag om het verloop van de afstemspanning bij zenderzoeken te controleren, maar het laat zich raden, nu doet ie 't voorlopig weer even goed natuurlijk :). Is het een standaardfout in dit chassis (op de voeding staat K40/K45), zo ja dan hoor ik graag waar het aan ligt, ik heb inmiddels al verschillende elko's vervangen (op de "control" en "IF+DET+AGC+AGC" print naast de tuner), alle eigenlijk, heeft geen effect (net vervangen en heeft er al hetzelfde effect mee gegeven), en natuurlijk al flink doorgesoldeerd.

alvast bedankt, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

"Bart Jorritsma" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@student.utwente.nl...

Als de kwaal zich voor doet, probeer dan eens het antenne-signaal te verminderen door de plug uit de KK te trekken en vóór de aansluiting te houden, zodat je sneeuwbeeld krijgt. Ook snap ik nog niet dat je zulke oude toestellen nog onder handen hebt. Wat moet dat in deze dure tijd wel niet kosten?

Reply to
Kees Bijsluiters

Hoi Kees,

Kees Bijsluiters wrote:

Bedankt voor de tip, Tijdens het tikken gaat ie de fout weer in, het op afstand houden van de antenneplug geeft meer ruis in het stoorbeeld, maar hij wordt er niet beter van (na een paar min. was het beeld spontaan weer goed). Omhoog stappen in kanaalmode geeft als het mis is overigens altijd het stoorbeeld op kanaal 60 en 61 en weer terug vanaf 62 weer goed beeld op 60 en 61, vanaf 59 omhoog geeft weer storing (kan meerdere keren herhaald worden). Ik vervang vanavond nog even wat elko's op de voedingsprint (mogelijk is er ergens een te grote rimpel waardoor de AFC in de fout gaat oid.) en hang ik er even een testkabeltje naar buiten aan (afstemspanning), de fout lijkt sneller op te treden met de kap dicht.

Hij heeft me gelukkig niets gekost, evenals die "nieuwe" A66EAK buis ervoor (lege kast waar (L6.2 oid.) chassis uit gehaald gehaald was, alleen BB, bleek niet eens versleten, integendeel) beeld is erg goed, alleen inderdaad verouderd en zal voor veel gebruikers onbruikbaar of erg lastig zijn (kan namlijk niet zappen met + en - op een AB (ondersteunt de commando's niet)) gelukkig gaat het me zelf om het beeld (en dat is erg strak, zeg maar nog gewoon "luxaflex" beeld op TXT tot in de hoeken) en staat ie hier maar weinig aan (heb nog wel twee nieuwere D16's maar beide met een audioprobleem (af en toe harde "digitale" storing op de audio), is voor de toepassing waarin ik ze gebruik niet van belang (speakers afgeschakeld) en dan ook nog niet goed naar de oorzaak daarvan gekeken, beeld is goed.

groeten van Bart

PS: als iemand nog toevallig twee van die kleine onderluidsprekers voor zo'n TV heeft houd ik me aanbevolen, die lijken op die van een 3A maar zijn 70 ohm oid. (vanwege de zware audio eindtrap) , een 3A heeft 8 ohm speakertjes voor zover ik weet. De originele hebben een vermolmde foamrand (draait nu met externe speakers). Verder mist ook de afdekklep op het front van deze TV, helaas geen geld om origineel te bestellen, maar ik sluit zeker niet uit dat het via de Handyman of een bedrijf als de STD in Leeuwarden nog gewoon te bestellen is.

Reply to
Bart Jorritsma

Hallo,

Een update, inmiddels voeding opnieuw aangepakt en nog meer doorgesoldeerd (tuner-ic SAB3035 en de twee PCF8571 eeproms had ik al even een keer eerder vervangen, geen verbetering). Verder zijn nu alle elko's rond de tuner vervangen, maar ging vrij snel de fout weer in (of zitten er nog elko's in de tuner ?). Wie kan me trouwens het type van de tuner geven, in een oude video vind ik hier een UV417 die er sterk op lijkt, maar helaas mist het stickertje bij die K40. Ik heb een schema van de K40 op het web gevonden maar bij de "channel selector" staat alleen 1022 en niet het tunertype.

alvast bedankt, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma
*Bart Jorritsma* a écrit/schreef/wrote le/op/on 24/01/2004

In mijn oude K40 map vind ik er 4...

UV411 vhf+uhf 482221040223 UV412 vhf+uhf for TRD 482221040218 UV415 vhf+uhf+S 482221040221 UV416 vhf+uhf+S forTRD 482221040222

afst spanning steeds op pin 7

+12v steeds op pin 6

pin 2 = vhf-a 12v pin 3 = vhf-b 12v pin 4 = uhf-12v pin 5 = agc/avr pin 7 = afst spanning/tuning voltage pin 9 = if/mf pin 10 = massa pin 12 enkel op uv412 en uv416 = F/osc (trd) pin 13 = +5v (enkel 412 en 416 trd) pin 14 = +5v (enkel 412 en 416 trd)

vhf a 47/111 Mhz vhf b 111/293 Mhz uhf c 470/860 Mhz

Ik vind er juist NOG 5...uv411/uv418/uv414/uv417/uv413 (indien nodig aansluitingen hier beschikbaar ~zelfde

Heel mijn oude doc hier thuis is op chassis k4/kt4 gebaseerd, zonder type nr van tv, dus ik kan niet *juist* vertellen dewelke juist. Misschien door interpoleren en aansluitingen na te meten kom je er op?

Groetjes,

--
*Alain Beguin*  :-) in Belgium
mailto: http://cerbermail.com/?XiEiqwImaa

Hoi Alain,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, het lijkt erop dat het de UV418 moet zijn, de UV417 mist de pinnen 12, 13 en 14, dat moet aan het blokschema te zien een soort counter zijn (typenummer dip8-ic is SP4653), ik ga die UV417 even ombouwen tot UV418 en hopen dat het helpt, het exacte TV type is V6821/10.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

"Alain Beguin" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@tiscali.be...

Gewoon ff proberen.

--

Italië tuners die hier (NL-BE) niet verkocht worden? Ik kan vanavond laat
wel ff kijken, heb daar de komplete system4/KT4/K40

Maurits
Reply to
Maurits
*Bart Jorritsma* a écrit/schreef/wrote le/op/on 24/01/2004

uv418 482221040228 vhf+uhf+S for TRD

pinnen gelijk uv 412/416

volgens type kan ik niet zoeken, in de pc ook niet, deze chassis worden niet meer vermeld.

--

12/13/14 komen uit een :256 deler
--
*Alain Beguin*  :-) in Belgium
mailto: http://cerbermail.com/?XiEiqwImaa
Newsreader: _/MesNews/_  http://mesnews.no-ip.com
Reply to
Alain Beguin

Hoi Alain en Maurits,

De omgebouwde UV417 zit erin (op de PCB in de tuner stond 417/418), ik heb ook nog even de TDA2541 en TDA2545 van de IF/DET module vervangen, hij staat al weer even aan maar weet het pas zeker dat de fout eruit is als ie uren op die zender blijft spelen (en daarna zet ik die oude TDA2541 en TDA2545 toch weer even terug want het beeld is toch iets minder mooi/scherp door de niet meer optimale afregeling van de filters eromheen, beetje hetzelfde als een CTX ook wel eens heeft maar nog zeker acceptabel).

bedankt voor de reacties en ik laat nog even weten of het goed blijft

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi Maurits,

Maurits wrote:

Ik heb hem kunnen ombouwen (de UV417 kwam uit een VR6560 met versleten koppen die ik nog had staan), ik kan zo niet herkennen of het een Belgische of Italiaanse is maar ik weet zo inmiddels genoeg denk ik, er staat geen "made in belgium" op, maar gezien de reactie van Alain waarschijnlijk een belgische (aan het serienummer was het mogelijk nog te herkennen geweest: NF0462030487). Het lijkt met de nieuwe tuner (en de andere modificatie die ik straks weer ongedaan maak, het is mogelijk dat ie alleen daardoor goed blijft maar liever even nog een keer wisselen dan opnieuw "goed" afregelen) verder goed, het toestel heeft nog geen fout gemaakt.

bedankt nog, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi,

Bart Jorritsma wrote:

Even een update: het probleem lijkt eruit, heel mooi, hij speelt al bijna 2 uur op de zender onder kanaalnummer 60 en had anders al lang problemen gegeven, met terugzetten van de oude TDA2541 en TDA2545 voor een betere tuner-afregeling wacht ik nog even om het zeker te weten als ik de fout daarmee terug blijk te halen.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Een zweed uit 1986 dus.

-- Met vriendelijke groet,

Overigens is het land van fabricage niet bepalend voor het type tuner, maar het streepnummer: /10 is 'gewoon west europa', net als /00 en /01 (weet iemand het verschil tussen /00 en /01?). Net zo is /02 Duitsland, zijn /03 Aristona, /04 Erres, /05 Groot Brittanie, /08 Italie (geloof ik?), /19 Frankrijk... Wie kent er meer?

  • snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl* a écrit/schreef/wrote le/op/on 25/01/2004

Het enige dat ik hier kan vinden, voor KT4 en K40 komt uit service nota CT85-1 van 15/2/85

A01 en hoger productie Eindhoven AG01 en hoger K40 uit Brugge AG03 en hoger KT4 uit Brugge

Groetjes,

--
[...]

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote:

Aha een zwød dus, ok, maar ik heb inmiddels de oude TDA2541 en TDA2545 weer in de IF/DET module teruggezet en heb nog wat mooier beeld, de fout blijft er gelukkig nog steeds uit en zat dus waarschijnlijk in de vervangen tuner. Verder nu een prima TV die het nog wel even uithoudt (maar zal tzt. wel eens door een mooi plasmascherm vervangen worden), voor ingebruikname had ik al even gecontroleerd op de safety modificatie voor de K40, die was al uitgevoerd (weggeknipt kunststof balkje in de buurt van de HS-trafo).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma
*Bart Jorritsma* a écrit/schreef/wrote le/op/on 25/01/2004

Deze chassis hoort bij de besten dat zij ooit gemaakt hebben. Ik hab al eens uitgelegd dat de meeste van mijn vervang tv's die steeds in mijn camionette liggen, K40's zijn. Die geven het gewoon niet op. Nochtans, in de jaren 80 heb ik ze dikwijls verwenst :D :D.

Plasma? Moet het een *groot* scherm zijn? Al eens naar de laatste LCD's van Philips gekeken? Ze worden prachtig van beeld en een plasma evenaren zij zeker. De grotere modellen zouden in aantocht zijn?

Al eens een plasma aangeraakt van achter nà een paar uren draaien? Ze worden wel heet. LCD's véél minder :-)

[...]

Ik heb laatst wel een paar mooie schermen gezien, waaronder ook een paar van Philips, erg mooi beeld, maar waren wel groot, formaat "schilderij", ik zag dat ze er inderdaad al tot 30-inch waren die LCD schermen, dat is al behoorlijk groot, ik zal er eens even op letten.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Het viel mij al op dat de (veel oudere) K40, die ik voorzien heb van een buis van een 2B, nauwelijks zichtbare slijtage aan de componenten had. Dat terwijl de 2B pcb's op veel plekken flink verkleurd was. Ongetwijfeld deels vanwege een hv defekt, maar aan de K40 te zien hebben de meeste componenten een wat ruimere marge (weerstanden met een hoger wattage etc.)

Bram

--
b   a    @    v   n   u   r     o   g  / http://bram.name/
  r   m     a   o   t   u    .    r   /

A pessimist is defined as an optimist with experience.
Reply to
Bram