Traag aangaan van oude Philips Matchline

Hoi nieuwsgroep,

volgend probleem: mijn ouders hebben uit een erfenis een oude Philips Matchline televisie gekregen, model 27CE7596/30R. (zie ook

Toen ze 'm 4 maanden geleden kregen duurde bij het aanzetten ongeveer 40-60 seconden voordat de beeldbuis beeld gaf, terwijl het geluid meteen komt. Nu is dat binnen de afgelopen maanden opgelopen naar 2-3 minuten! Na het aanzetten duurt het dus 2-3 minuten voordat je beeld krijgt. Waar zou dit aan kunnen liggen? Veroudering van de beeldbuis? Electronica die vervangen moet worden? Of is dit echt het einde van de tv? Wel zonde, want ze hebben toen hun nieuwere Philips 63 cm tv weggedaan, omdat die een kleiner beeld had.

Bedankt alvast voor jullie info.

Reply to
Russell

Op de feestdag van Natacha, dus op _26/08/2004_ , schreef *Russell* in /nl.hobby.elektronica/ ;

Dag Russel,

ik denk dat dit een 3A chassis is.

Kijk eens op de print op de beeldbuisvoet of er een kleine diode op staat, soort BA148. Indien gevonden, deze dan verwijderen en vervangen door *twee* in

*serie* en uw toestel zal véél sneller opstarten. Dit is een compensatie voor de sleet van de beeldbuis.

Uitleg;

Beeldbuis wordt *afgeknepen* tot de meetsignalen juist zijn, doch door de sleet ervan duurt het langer eer deze waarden bereikt worden.

Groetjes,

--
*Alain Beguin*
http://www.zoo-logique.org/mesnews/index-nl.phpNews://news.zoo-logique.org/MesNews.International  Login:zoo/Psw:entrer

Op de feestdag van Natacha, dus op _26/08/2004_ , schreef *Alain Beguin* in /nl.hobby.elektronica/ ;

Sorry, het betreft diode 6492

--
[...]

Maar dan is het toestel dus niet helemaal goed ingesteld, en het beeld er waarschijnlijk paars zal uitzien? ruud

Reply to
Ruud Poeze

Op de feestdag van Natacha, dus op _26/08/2004_ , schreef *Ruud Poeze* in /nl.hobby.elektronica/ ;

Nee, Ruud, dit is een officiële mededeling van Fabrikant. Deze diode (ik heb het schema hier niet bij de hand) bevindt zich op de meetlijn van de Beelbuis, samen op de 3 cathodes als ik mij goed herinner. Ik heb dit ontelbare malen aan huis gedaan bij de klanten, hoofdzakelijk op een 2B chassis, maar ik denk dat de 3D beelbuisprint gelijk is.

De kleurtemperatuur blijft dezelfde.

(trouwens dit staat nog op de vorige (oude) fouten cd van Philips.)

Groetjes,

--
[...]

"Alain Beguin" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

de

Tof, bedankt voor je antwoord! Is dit zelf makkelijk te doen, of moet ik wel oppassen met hoogspanning enzo?

Reply to
Russell

Ok, zit die diode bij een 2B chassis ook op de BB print, en ik begrijp je moet de diode vervangen door 2 in serie. ruud

Reply to
Ruud Poeze

"Russell" schreef in bericht news:412de6fb$0$559$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

40-60

Nu

Een snelle oplossing van dit probleem is en was: haal de gloeidraad-aansluitingen op de beeldbuisvoet los en plaats een trafootje van

6,3 volt 1 amp in de kast; en sluit de 6,3 volt aan op de ff van de beeldbuisvoet. De 220 volt van het trafootje moet continue aangesloten zijn. Voor de rest van zijn leven heb je tenminste direkt beeld.
Reply to
J.v.Gelderen

Op de feestdag van Monica , dus op _27/08/2004_ , schreef *Ruud Poeze* in /nl.hobby.elektronica/ ;

Op de 2B chassis zit die zeker, onder het gegeven positie nummer.

Gewoon 2 dezelfde nemen en in serie. (cathode in dezelfde richting als de oude, uiteraard :-) )

--
[...]

Op de feestdag van Monica , dus op _27/08/2004_ , schreef *Russell* in /nl.hobby.elektronica/ ;

Als het toestel af staat is er weinig gevaar, zolang je niet rond de hoogspanningsaansluiting komt, bovenaan de beelbuis. In de hoop dat het een 2B is, als het een 3B is "kan* het afwijken. Ik vind uw type tv hier niet.

Groetjes,

--
[...]

Op de feestdag van Augustinus, dus op _28/08/2004_ , schreef

*J.v.Gelderen* in /nl.hobby.elektronica/ ;

Uiteraard, maar dit is een oplossing voor een echt versleten beelbuis, met die hogere spanning wordt de gloeidraad toch zwaarder belast en zal de BB nòg sneller versleten zijn. ;-)

--
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een toestel op basis van hetzelfde chassis (3A). I.p.v. van met die diodes te rommelen heb ik eens goed op de beeldbuis print gekeken, en de verdachte soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd. Dit was in mijn geval voldoende om het probleem te verhelpen.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl