tja

"Anja" schreef in bericht

> news:f1wDc.15976$%27.238398@zonnet-reader-1... >> Kan ik mijn computer niet gewoon aarden door een elektrisch draadje

achter

> een schroefje te schroeven en dit te verbinden met de centrale

verwarming?

> Hoewel het niet de manier is om te aarden, zoals jouw de vorige keer breed > is uitgelegd, is het in ieder geval een manier om te voorkomen dat er een > spanningsverschil ontstaat tussen je PC en de verwarming. Het is dus > veiliger dan niets doen. > > Hans

Nee, het is absoluut onveiliger. Wanneer er een echte aardfout in de pc ontstaat en de verwarming zelf is niet goed geaard, kan de cv-installatie en zelfs de waterleiding onder netspanning komen te staan, met een levens(!)grote kans op bijzonder nare gevolgen.

Zonder de verbinding met de verwarming kan alleen de pc plus aangesloten apparatuur onder netspanning komen, wat uiteraard een geringer risico geeft. Het niet aarden van een pc is vooral onveiliger voor de apparatuur die je er op aansluit (en wel op het moment dat je verbindingen maakt/verbreekt).

Wees gewoon verstandig, en zorg voor de aanleg van geaarde stopcontacten. Bij huurwoningen kun je proberen de verhuurder hierop aan te spreken, met een beroep op de veiligheid. Laat 'm desnoods het oranje lichtje van de spanningzoeker zien, wanneer je deze tegen een ongeaarde pc houdt - dat is doorgaans een behoorlijk overtuigende demonstratie van het probleem.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
bert

breed

een

Ik kan me ook nog voorstellen dat er een fout in de PC zit en zij de PC en de verwarming, die toevallig redelijk tot goed geaard is, gelijktijdig aanraakt. Bij een aantal mensen heb ik gezien dat hun PC niet meer dan een meter van elkaar staan. Het absoluut onveiliger zie ik dus nog even niet zitten.

Hans

Reply to
JT van Es

Meestal zit je niet onder de douche achter je PC, wel sta je onder de douche die verbonden is met je PC (of de verwarming in de douche die je toevallig net aanraakt). Zelfs de gebruikelijke 110V lekspanning kan al ZEER ONAANGENAAM zijn als er toevallig een hoge overgangsweerstand ont- of bestaat tussen waterleiding en aarde. In geval van een optredend defect aan de PC is er dan misschien nog geen sprake van een MOORDAANSLAG op degene die niet levend meer onder de douche uitkomt, maar wel iets van DOOD DOOR SCHULD ofzo.

Sorry voor de hoofdletters, maar misschien dringt het dan BETER DOOR.

en

een

Het gaat om het risico in een FOUTE situatie. Van een verwarmingsinstallaties, die meestal door professionals aangelegd zijn, mag je verwachte dat het systeem bij de ketel geaard is. Tenslotte zitten er in en bij zo'n ketel ook elektrische zaken waardoor de installateur verplicht is de boel te aarden.

Hans

Reply to
JT van Es

Och, het zal vaak wel goed gaan, maar zeker voor oudere installaties is dit onbetrouwbaar. Moderne installaties zullen goed geaard zijn, maar kunnen bijvoorbeeld plastic buizen bevatten. Ook zijn knelkoppelingen en flexibele buizen niet speciaal gemaakt op goede geleiding.

Je kan dan wel makkelijk doen, maar zoals ik in hoofdletters probeerde duidelijk te maken, is dat je in bijvoorbeeld een badkamer niet iemand een schokje bezorgt, zoals in een droge geisoleerde omgeving, maar speelt met zijn of haar leven. Dat is nogal een verschil heh.

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:cc1b0r$jm9$ snipped-for-privacy@news.tudelft.nl:

Maarten...., Je hebt gelijk!! Dhr. van Es zegt zelf al, dat de installateur verplicht is de ketel te aarden. Waarom zou dat toch zijn? En dat je dat dan mag verwachten. Blijkbaar niet, want half nederland knoopt maar een beetje groen/gele draadjes aan elkaar. Ga dan toch niet te lichtzinnig om met andere zaken die (verplicht) geaard moeten zijn.In moderne huisinstallaties moet elk (ja, elk) stopcontact geaard zijn en achter een aardlek zitten. Zoals in belgie al jaren het geval is, daar hebben ze overigens het bekende omdraaien van de stekker ook afgedekt.

Wel heb ik een vraagje: Kan een apparaat (zomaar) een lekspanning hebben van 110 volt? Ik vind dat toch veel. Mij is wel bekend dat motoren een kleine lekspanning hebben. Maar 110 volt, is dan het netfilter niet kapot of zo?

Reply to
piet

Nee, in computers en dergelijke is dit 'by design'. Er zit een capacitieve spanningsdeler naar aarde als onderdeel van het ontstoorfilter. De stromen zijn niet schrikwekkend hoog, maar in droge omgeving al genoeg om een onaangename schok van te krijgen als je met een hand de computer en met de andere hand de aarde beetpakt. Voor een aardlekschakelaar levert deze lekspanning/stroom geen enkel probleem op omdat er ongeveer evenveel stroom van P naar aarde als van N naar aarde loopt.

Toch maar even een antwoord geven na dat ik de postings heb gelezen.

Beslist niet doen. Je CV installatie is geen aarleiding!! De gevolgen kunnen dodelijk zijn.

Als je via de CV gaat aarden: Je verwacht dus dat je CV monteur een terdege elektrotechnicus is, daar je verwacht dat de aarde van de CV goed uitgevoerd is via de ketel. Er is geen enkele CV monteur die kontroleert of de aarde van de CV wel in orde is. De CV moteur krijgt een ketel in de handen, en steekt als zijn werk erop zit de stekker in het stopkontakt. Het merendeel van de CV monteurs zal het geeneens opvallen dat het stopkontakt al dan niet met randaarde uitgevoerd is. Is ook goed van hem, dat is een werkje voor een elektrotechnicus.

Neem geen onnodige risico's. Een CV leiding is voor de verwarming, en laat dat zo. Echte aarding alleen via een geaard stopkontakt (met bijbehorende leidingen) uitvoeren.

Jantje

Reply to
Jantje

Die C's werken alleen als spanningsdeler als de kast niet is geaard. Een van de redenen waarom die wél geaard moet zijn. Dan zijn het gewoon twee condensatoren naar aarde i.p.v. een spanningsdeler.

Indien de kast niet geaard is.

Als de kast geaard is zal (vrijwel) géén stroom van N naar PE lopen en vrijwel zeker aanzienlijk minder dan van L naar PE. Als dat niet zo is heb je een serieus probleem in je installatie.

Beide bij elkaar opgeteld mag echter bij lange niet eens enigszins in de buurt komen van de 30mA van de gemiddelde aardlek schakelaar en is dus geen probleem.

Groeten,

Sander

Reply to
Sander

Dat bedoel ik.

Dat zeg ik.

Goed punt, de N ligt in de buurt van aardpotentiaal als het goed is. Dan zou dus in theorie bij genoeg van dit soort apparaten de aardlekschakelaar eruit vliegen. De stroom zal dus vrij laag moeten zijn. Dat had ik even over het hoofd gezien.

-- Met vriendelijke groet,

hebben

De fase van die aardstroom ligt 90 graden verschoven. Ik kan even niet inschatten wat de consequenties daarvan zijn.

Hans

Reply to
JT van Es

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:cc1uv1$p5l$ snipped-for-privacy@news.tudelft.nl:

Al bij al genoeg reden dus om alles netjes te aarden!?

Reply to
piet

Wat dit laatste punt betreft ben ik het met je eens. Het is wel zo dat in de badkamer de radiatoren, bad etc. via een aparte aardleiding geaard MOETEN zijn. Als het goed is zie je aan de radiator dan ook een klem zitten met daaraan de aarddraad.

Greetz Patrick

Reply to
Kcirtap

"Jantje" schreef in bericht news:40e4780a$0$155$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

zit

leidingen)

Oké. Ik woon dus in een huurhuis met een verhuurder die geen poot uitsteekt. Aarden aan de verwarming is dus geen optie en op de tweede verdieping, waar mijn PC staat, is welgeteld 1 geaard stopcontact... erg ver weg. Wat zijn dan nog de andere opties om de boel te aarden?

Jan

Reply to
Windmolen

De aardleiding van dat ene stopcontact doortrekken.

"Kcirtap" schreef in bericht news:40e531aa$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

de badkamer de radiatoren, bad etc. via een

radiator dan ook een klem zitten met daaraan de

Prima uitgevoerd, zo hoort het. Maar dat is bij lang niet alle huizen zo. Bij oudere huizen, van voor 1984 (wat is oud) was dit nog niet verplicht, en is dus meestal niet uitgevoerd.

En... weet jij zeker dat alles goed geaard is in je badkamer? Je ziet de klemmen enz. wel zitten, maar heb je de zaak ook wel eens nagemeten, of na laten meten?? Dus weet je wel zeker dat de zaak goed is?

Maar de kern van het verhaal blijft: De CV leiding is voor de verwarming, en de de waterleiding voor water, maar deze zijn geen aardleiding Dus niet als zodanig gebruiken.

Jantje

Reply to
Jantje

Jantje plaatste dit op zijn scherm :

??????????????????????????????? Volgens mij toch wel hoor!!!!! Aarde is het allerbelangrijkst in een installatie, en overal nodig.. Behalve als je een badkamer hebt met een houten vloer, daar is dit niet verplicht..

Aardemetingen zijn immer momentopnamen... De aardeweerstand moet onder de 100 Ohm zijn bij gebruik van een aardlekschakelaar. Sla ik een pen de grond in, en heeft het net geregend, heb ik waarschijnlijk zeer goede waardes.. Meet ik diezelfde pen op het moment dat het een paar dagen droog is geweest, kan de weerstand zelfs boven de 100 Ohm uitkomen.

In veel nieuwbouwwoningen worden voor de CV zelfs geen metalen leidingen gebruikt, maar kunststof leidingen in de vloer.. Aarde op de verwarming heeft op dat moment al totaal geen enkele zin... :-)

--
Pasq
Reply to

"Pasq" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@spam.invalid...

verplicht, en

In 1984 is deel 3 van de NEN1010 van kracht geworden. Toen is een aanvullende potentiaalverefening in de badkamer verplicht gesteld. Voor die tijd niet. Aarden natuurlijk wel, maar ik/we haden het hier over de aanvullende potentiaalvereffening van de CV in de badkamer, hetgeen dus voor 1984 niet verplicht was.

De aarde weerstand, oftewel de aardverspreidingsweerstand is afhankelijk van de verschilstroom van de geplaatste aardlekschakelaar. De aardverspreidingsweerstand mag bij gebrijk van aarlekschakelaars maximaal

50 gedeeld door de verschilstroom van de aardlekschakelaar. De NEN1010 schrijft voor dat de aardverspreidingsweerstand maximaal 167 ohm ( NEN1010 deel 6 : maximaal 166 ohm) bij gebruik van aardlekschakelaars. De 100 ohm die jij aanhaald is achterhaald. Het is de aardverspreidingsweersatnd bij gebruik van aardlekschakelaars met een verschilstroom van 0,5 A (500mA) Deze worden echter niet meer toegepast. Hiervoor is de aardlek van 0,3 Amp gekomen. Let wel;, dit is dus aleen van toepassing indien alle groepen met aarde, beveiligd zijn met aardlekschakelaars. Heb je direkte groepen, dan moet je aardverspreidingsweerstand een stuk lager zijn.

Even heel goed opletten. De kunststof buis is veelal van een meerlaagstype, dus met een dunne aluminium laag erin, om de buis zuurstof dicht te maken. Indien deze buis is toegepast, dan moet deze geaard worden!! Indien de buis volledig van kunststof is, dan heeft het aarden geen enkele zin, sterker nog het is geneens mogelijk.

Jantje

Reply to
Jantje

"JT van Es" schreef in bericht news:cc21gn$2gn$ snipped-for-privacy@sunnews.cern.ch...

Voor de aarlekschakelaar: Een faseverschuiving heeft geen invloed op de werking van een aardlekschakelaar. De aardlekschakelaar werkt uitsluitend op verschilstromen, de spanning is niet van belang.

Jantje

Reply to
Jantje