Storing op AM door LNB? (Re: rapport big L)

"radio9-oostzaan" schreef in bericht

> news:45113bf2$0$14912$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl... > > Van zaatad tot amsterdam, prima! je kan wel merken dat er veel > schotels > > staan in west pffff. > > wat storen schotel antennes op AM radio ?

Dat lijkt me heeel sterk!

zit er er iets van hoog freqent > in een LNB ?

Ja, een LNB is een 'frequentie omzetter'. Maar dat signaaltje gaat alleen het coax kabeltje in...

m1z

Reply to
m1z

Het meeste wel ja. Maar storen op de middengolf? Onwaarschijnlijk.

gr, hwh

Reply to
hwh

Niet onmogelijk, maar kan ook heel goed bijvoorbeeld de voeding van de ontvanger zijn.

de OP reed in zijn auto, die ontvangers staan meestal binnen, dat lijkt me heel erg sterk.

mvg

Peter

Reply to
peteropusenet

Het is heel wel mogelijk dat de LNC stoort. Het punt is dat de LNC wordt gevoed vanuit de ontvanger en die hebben meestal een ingebouwde schakelende voeding.

Die zijn dan soms erg slecht en goedkoop gemaakt, zodat er op de gewenste frequenties op de sats en de middenfrequent van de TV ontvanger zelf niets te merken is, maar juist in het lage HF gebied, waar de voeding staat "te schakelen" kan dat zodanig slecht zijn onderdrukt dat je dat op HF ontvangers heel goed hoort omdat dat vooral over die lange coax toch een beetje wordt afgestraald.

Meestal een of andere vieze ratel die over een heel frequentiebandje periodisch opduikt, ligt een beetje aan het design van de voeding.

Dus als je eens een andere ontvanger aan je LNC kan hangen, zul je merken dat er qua storing hoogstwaarschijnlijk iets veranderd.

Of even een normale lineaire voeding op de coax naar de LNC om te kijken of het beter wordt.

Maar het is toch nog mogelijk dat de LNC stoort, als de ingebouwde spanningsstabilisator staat te janken, heb ik zelf meegemaakt, maar dat is zeldzaam.

Jan

Reply to
nomail

hwh bracht volgend idée uit :

Zag net een schotel voorbij komen en die stoorde weldegelijk. Maar kan kan ook de tram zijn geweest waar hij als reclame opgeplakt was :)

Vincent

--
http://www.schriel.nl
Reply to

Ok, maar hoe ver reikt dit soort storing dan? Toch niet tot in voorbijrijdende auto's?

m1z

Reply to
m1z

Onwaarschijnlijk maar zeker niet onmogelijk.

gr, hwh

Reply to
hwh

De meeste consumenten shit stoort stevig tussen 0,01-30 Mhz. Hang maar eens een snuffelspoeltje aan je RX.

--

            ~@<
            _/\_