statisch geladen...

Kan iemand mij dit uitleggen...? Wanneer ik met droog weer uit mijn auto stap en vervolgens het metaal van de wagen aanraak, krijg ik 'n enorme opdonder van statische electriciteit. In het donker zojuist even getest - wanneer ik met mijn sleutel in de hand het slot nader begint het te kraken en vervolgens trek ik een vonk van meer dan 1 cm. Als ik uitstap zonder de wagen aangeraakt te hebben, overkomt mij hetzelfde bij het openen van de voordeur. Lang geleden bij het testen van de hoogspanning bij TV's (>25 jaar geleden) werkte men met de stelregel dat de lengte van een vonk een aanduiding van de spanning was: 1 cm = ongeveer 1000Volt. Ik weet niet of dat reëel is, het vermogen wat er in dit geval achter zit is niet groot, maar wel voldoende om een fikse spiertrekking te veroorzaken (ik heb hierdoor al eens iemand bijna tegen het hoofd gemept).

Blijkbaar bouw ik in de auto een fikse statische lading op. Mijn schoenen en de droge lucht maken dat ik de lading erg goed vasthoud (overigens met -alle- schoenen die ik heb). Zover begrijp ik het nog. Wat ik niet begrijp is waarom ik in de wagen zittend geen schok krijg - ik kan het metaal aanraken en er gebeurt niets. Blijkbaar is er geen potentiaalverschil tussen mij en de wagen, tot het moment dat ik uitstap...... Ik hoef maar een voet op de grond te zetten en als mijn lijf ergens in de buurt is van metaal, slaat een vonk over en mijn pacemaker op tilt..... (die heb ik gelukkig niet - maar áls ik die had....lijkt me niet best!). Ik kan me niets voorstellen bij het plots ontstaan van een lading tijdens het uitstappen - maar eigenlijk zou dit de enige verklaring kunnen zijn.... Of weet iemand een betere verklaring?

f.

Reply to
frans

"frans" schreef in bericht news:4638f358$0$37722$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

Er is een lading in de auto en wordt niet afgeleid naar massa zolang jij de auto niet aanraakt. Jij bent dus de *aardedraad* die de statischelading van de auto naar massa laat geleiden. Het heeft dus niets te doen met jouw zelf, wel met je lichamelijkeconditie. Als je een lage lichaamsweerstand hebt, dat krijg je een klap. Bij een hoge lichaamsweerstand wordt de statischelading gelijkmatiger ontladen of niet geheel. Oplossing is om een weerstand van bv 10mOhm aan je chasis te bevestigen en die vast te pakken tijdens het uitstappen.

--
CU, Rob
www.gompy.net/blocklist.txt

Of een van die rubberstrips op de kop zien te tikken die verkocht worden als geneesmiddel voor wagenziekte, maar wel mooi ondertussen ladingen naar massa laten wegvloeien..

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
		-- Ambrose Bierce, "The Devil's Dictionary"
Reply to
Ruben van der Leij

"Rob / gompy.net" schreef in bericht news:4638f66e$ snipped-for-privacy@news.gompy.net...

Wanneer het zo zou zijn dat ik de aardedraad ben (en een verdomd effectieve blijkbaar- lage weerstand dus), dan verklaart dat toch niet waarom ik aan de andere kant van de straat alsnog een fikse opdonder krijg wanneer ik de voordeur aanraak.... Het lijkt er eerder op dat ik juist zeer goed geisoleerd ben - absoluut geen aardedraad. Andere inzittenden van de wagen hebben geen last van deze schokken bij het uitstappen. In jouw verklaring zouden zij beter geisoleerd moeten zijn dan ik - maar dan zouden zij een nog sterkere klap moeten krijgen wanner zij de voordeur aanraken - of mij aanraken. Is niet zo....

Je verklaring lijkt mij zeer logisch maar verklaart niet alles helaas.

f.

Reply to
frans

Onder mijn vorige wagen heb ik eens zo'n ding bevestigd. Rubber waarin koperdraad is verwerkt. Maar in dit koude kikkerklimaat is het vaak dermate koud dat het rubber hard en stug is en je voortdurend hoort dat je iets met je meesleept onder je wagen - en het werkte ook nog niet eens....

f.

Reply to
frans

Ah. Dat is praktijk-ervaring die ik niet heb. Voornamelijk wegens gebrek aan auto. :)

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
		-- Ambrose Bierce, "The Devil's Dictionary"
Reply to
Ruben van der Leij

De doorslagspanning van lucht is ca. 1000V per mm, of 10.000V per cm.

De meeste statische lading ontstaat bij het uitstappen doordat je (wollen?) kleding langs de bekleding van de auto stoelen wrijft.

Een en ander wordt versterkt door de lage luchtvochtigheid van de laatste tijd. De statische electriciteit krijgt daardoor geen tijd om langs natuurlijke weg te verdwijnen.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

geleden)

van de

Pak daarom, voor je uitstapt, de zij- of boven-kant van je deur en houd die vast tot je je voeten aan de grond hebt en stap schokvrij uit.

Hans

Reply to
JT van Es

"JT van Es" schreef in bericht news:5d71$4639a7f0$d52e5993$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Oef....dat zou betekenen dat ik te maken heb met een spanning >10.000V.....

Die methode gebruik ik inderdaad meestal - maar soms vergeet ik het en dan word ik er knetterend aan herinnerd.....

f.

Reply to
frans

:-) Heeft z'n voordelen.......

f.

Reply to
frans

CHeck je autobanden eens... zijn die vrijn nieuw ? En welk merk ? Misschien dat die weinig koolstof bevatten en dus slecht de lading van je auto afvoeren .... dit kan omdat veel nieuwe autobanden anders van samenstelling zijn dan vroeger en minder rubber en koolstof bevatten dan oudere banden. Van insider weet ik dat er weinig echt rubber nog in (nieuwe) autobanden zit en er veel plasticachtige soorten in de banden zit verwerkt (met name goedkopere banden zouden dit bevatten).... en verder kan het zo zijn dat het draadstaal in de banden magnetische velden kan veroorzaken die de auto statisch opladen. (Tijdens het rijden dan zijn die velden het sterktst) Meet eens de weerstand van je banden met een ohm meter en bij andere autobanden of die anders is....

"frans" schreef in bericht news:4639af55$0$37751$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

Reply to
EdTEc

snip

Magnetische velden die de auto statisch opladen????????? Wat voor aardstralen theorie is dat??

Advies: volg een goede electronica cursus. Voorafgegaan of gevolgd door een cursus natuurkunde.

Reply to
Sjouke Burry

Oh, je wist nog niet dat je je banden als bandrecorder kunt gebruiken? :-)