Defecte hub

Hallo,

Mijn hub heeft het begeven. Hij trekt nu zoveel stroom dat de netadapter is overleden. Ik heb hem aan mijn labvoeding met stroombegrenzer gehangen en hij "wil" inderdaard veel meer stroom dan zou mogen. Enige LED's van het apparaat worden dan al wel aangezet, dus het apparaat lijkt niet helemaal defect te zijn. Hij maakt nu flinke hoge geluiden rond een voedingscircuit. Hij wordt gevoed door 24VDC en binnenin zit meteen achter de voedingsaansluiting een tweetal elco's van 1000uF en een tweetal IC's, een LM2575T -5.0 en een LM2576T -3.3. De elco's staan beide bol, niet zo gezond dus. Eentje lijkt al lek te zijn bovenin de punt.

Durft iemand een gokje te wagen? Zijn b.v. de elco's 'versleten' en kunnen daardoor uit zichzelf die stroomtoename veroorzaken? Dan zou ik b.v. de elco's kunnen vervangen, daarvan zijn de kosten en de inspanning nog te overzien. :-) Of is 1 van deze IC's de boosdoener, maar dan zou je verwachten dat dan maar 1 elco bol gaat staan? Of is het apparaat verderop toch stuk en heeft die te hoge belasting de elco's en de voeding gemold? En is het apparaat dus rijp voor de kliko.

Alvast bedankt, Henk

NB Jaja, wat kost een hub nou ... :-)

Reply to
henk

Uhmm uhh... niks als je ze nog kan vinden.. Tegenwoordig worden alleen nog maar switches gebruikt, en die zijn beter dan hubs.

Ik heb zelfs nog hubs liggen die ik niet meer gebruikt om de rede dat een swicth beter en sneler is.

Reply to
Spacebug

"Gokje"? Hou het maar gerust op "zekerheid" - namelijk de zekerheid dat die elco's stuk zijn. Misschien ook zijn de regelchips stuk.

Je moet sowieso elco's met lage ESR hebben - en die zijn minder gemakkelijk te krijgen. En als een regelchip stuk is, kun je het vergeten, want dan krijgt de achterliggende elektronica niet de correcte

3,3 of 5 volt, maar de volle ingansspanning. Zie ook verderop.

Vaak gaan elco's uit dezelfde serie op ruwweg hetzelfde moment stuk. Maar het kan ook zijn dat een spanningsregeling niet meer werkt, en dat ze meer spanning krijgen dan ze verdragen. Ik zou proberen de laagspanningspunten (3,3 en 5V) op te sporen, bijvoorbeeld met behulp van de datasheets van de IC's, en te kijken wat hier voor spanningen staan. Is dit flink meer dan de genoemde spanningen, dan is het ding vrijwel zeker total loss.

Euh, afvalbrengpunt, als je het netjes doet.

Het is altijd leuk om te kijken of je zoiets nog kunt fiksen. Maar economisch gezien is reparatie inderdaad totaal niet interessant.

http://www.linetec.nl/

Ja, inderdaad is een switch vaak beter en sneller omdat het (meeste) verkeer wordt gescheiden. En worden ze dus terecht veel meer of bijna alleen nog maar toegepast. Maar met een hub kan je b.v. gemakkelijk en goedkoop netwerkverkeer loggen - waar ik hem dus ook af en toe voor gebruik. Anders heb je daarvoor een veel duurdere switch nodig (b.v. een wat geavanceerdere Cisco) - maar daarmee is het wel een betere log omdat het ook een switch is.

Reply to
henk

Richard,

Bedankt voor je reactie.

Richard Rasker wrote:

Op de spanningsaanvoer op pin 1 zie ik in een flits 10V o.i.d. langskomen op mijn multimeter maar na een paar seconden is de spanning tot zo'n 1 a 2V gedaald. Er loopt dan nog wel stroom "zegt" mijn voeding.

Op pin 2 van beide regel-IC's komt de spanning niet boven de 5V c.q.

3,3V (een stuk lager zelfs), wat een teken zou kunnen zijn dat deze IC's nog heel zijn.

De elco's zitten nog voor deze IC's, zo te zien tussen aanvoer en massa, vermoedelijk t.b.v. afvlakking want de meegeleverde externe voeding is ongestabiliseerd. Zouden de elco's dan een soort continue (ohmse) weerstand geworden zijn i.p.v. een capaciteit? Bij 'slijtage' zou ik eerder verwachten dat de capacitieve werking terugloopt i.p.v. dat het electrolyt continu gaat geleiden, maar wie ben ik? In ieder geval geen electronica-expert ... :-)

Eigenlijk zou je het gedeelte achter de IC's af moeten koppelen, maar ja, zo makkelijk soldeer je dat ook niet los.

Moet het misschien toch maar opgeven, of zal ik toch die elco's maar eens uitwisselen?

Ja, het gaat vaak ook om de sport, en voor mij geldt dat ik er ook nog wat van kan leren. (Hoewel een econoom mij zou leren van 'gooi dat toch weg'...)

Henk

Reply to
henk

Ik zou zeggen: meten is weten. Gewoon uitsolderen en even de weerstand meten. Al zou je dan wel verwachten dat ze warm worden bij het aansluiten van de spanning.

Ze krijgen in eerste instantie vooral een hogere inwendige weerstand als ze gaan lekken - maar daardoor kunnen ze weer zo warm worden dan er inwendig kortsluiting optreedt. Daling van de capaciteit gebeurt pas later, als het elektrolyt grotendeels weg is - maar dan zijn ze al lang onbruikbaar geworden.

Als ze vóór de spanningsregeling zitten, zou je het nog wel eens kunnen proberen met gewone typen.

Ik heb het niet zo op economen.

http://www.linetec.nl/

Uuuhhh, eens raden, Made in China?

Dus elkos kapopt en vervangen.

Pieter

Reply to
P.

De economen dwingen de technici tot kiezen van goedkope elkos. Zo'n dingen horen 100.000 uren mee te gaan in plaats van 1000 uren.

Pieter

Reply to
P.

"henk" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ik heb hier hetzelfde met een gigabit switch. De voeding is 12 volt DC. Werkt intern ook op 5 en 3,3 volt gemaakt door intern switching powersupply's. Als ik die spanningen met 2 aparte lab voedingen aansluit werkt de switch goed. Ik vind dit ook "zonde" om weg te doen maar ja wat nu?

In jouw geval zou ik de elko's verwijderen en testmatig vervangen (gewoon erop solderen) door een paar leen/testexemplaren en zien of de zaak weer werkt.

Reply to
vergeten

De kwaliteit van elco's schijnt inderdaad soms behoorlijk beroerd te zijn, er is zelfs een site voor slechte condensatoren (!):

Ik heb gezocht of iemand hetzelfde probleem had gehad met zo'n 3Com, en ik vond de volgende artikelen:

en

Het laatste artikel is het meest interessante, het geeft zelfs een verklaring voor een berg slechte elco's uit Taiwan/China ... De getoonde foto van de 3Com-hub had bijna van mijn print kunnen zijn, ware het niet dat bij mij juist de twee andere elco's (C194 en C195) bol staan. Maar ook bij mij Gloria's. En sissen doen ze inderdaad ook flink.

Ik heb de IC's nog doorgemeten op sluiting naar massa, niets van dat al. Dus soldeer ik er maar nieuwe elco's met lage ESR in, wordt vervolgd dus. Als ze tenminste niet te duur zijn... ja, al het werk en gecommuniceer dan voor niks ... :-))

Ik overwoog nog om zonder elco's te testen want mijn labvoeding levert natuurlijk een behoorlijk schone 24V af. Maar ja, in de datasheet van het regel-IC wordt vermeld dat zo'n elco dichtbij het IC moet zitten. Dus toch maar niet proberen. Hoewel ze deze 'aanslag' wel doorstaan lijken te hebben, dus misschien gaan ze niet zo snel stuk.

Reply to
henk