spdif luidsprekers aansluiten?

Ik wil graag een mediaspeler kopen maar hier zit geen audio aansluiting op maar alleen hdmi en spdif.

Is er een mogelijkheid om hier rechtstreeks luidsprekers op aan te sluiten?

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

Nee.
Op HDMI en S/P-DIF connectoren is geen analoog audio beschikbaar.
En als het er wel op zou zitten, kan je er nog geen luidspreker
rechtstreeks mee aansturen.
Er zal altijd een versterker tussen moeten.

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

Hangt er vanaf wat je een "luidspreker" noemt.
Als je daar alleen onder verstaat een kastje met een passieve luidspreker
(alleen een magneet en spreekspoel) erin dan klopt dat.

Maar er zijn ook luidsprekers met ingebouwde electronica.
Dat kan alleen een versterker zijn, maar ze zijn er ook met ingebouwde
USB geluidskaart en zelfs met SPDIF input.  Uiteraard zit er dan een
SPDIF naar analoog omzetter en een versterker ingebouwd.

Dus als je speciaal luidsprekers moet of wilt kopen dan kan het wel,
als je maar het juiste type koopt.

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

Een luidspreker is (bij mij) een luidspreker.
Met mijn reaktie ben ik uiteraard uitgegaan van een luidspreker in zijn
meest elementaire vorm.
http://www.pa3esy.nl/zelfbouw/luidspreker/pics/luidspreker_spoel.jpg

Een luidspreker heeft geen kastje.

Luidsprekers met ingebouwde elektronica bestaan echt niet!
Wat jij bedoeeld is geen luidspreker meer maar een luidsprekerbox, al dan
niet aktief.
Hooguit de MFB serie van philips destijds maar daar zat alleen een opnemer
in, de rest zit in de luidsprekerbox.

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

Als ik het over geluidsapparatuur heb en daarbij de termen
"luidsprekers" of "speakers" of "boxen" bezig, dan begrijpt
iedereen dat ik het over kast(jes)vormige objecten heb met
daarin een of meerdere luidsprekers of speakers. Hou zou
dat komen, denk je?
En als je over taal gaat lopen teuten: het is "jij bedoelt".

-p

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

Dingen, onderdelen, apparaten hebben van mensen een naam gekregen omdat dat
duidelijker is met communiceren, en misverstanden uitsluit. Veel ruzies,
oorlogen, boze gezichten zijn ontstaan door "niet begrijpen wat er bedoeld
wordt"

Voorbeeld van onjuiste communicatie:
Als er ergens brand vermoedelijk door elektriciteit is ontstaan,  noemt
men (media, leken, zelfs brandweer woordvoerders)  dat altijd "brand door
kortsluiting" of " door kortsluiting in de meterkast"
Door kortsluiting (vrijwel 0 ohm) springen alleen de zekeringen.
Al het andere is overbelasting of sluiting.

Kennelijk denk jij anders over het gebruik van de juiste termen, grootheden
etc.

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

De vraagsteller had het over "aansluiten van luidsprekers" en bedoelt
daarmee uiteraard niet het friemelen met losse draadjes aan ronde
framepjes met een papieren conus, een magneet en een spreekspoel.

Dat je dat niet begrijpt is volledig te wijten aan je eigen begripsvermogen.

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

Ik begrijp het best, maar doet iedereen dat?
Het is een nieuwsgroep, voor iedereen, met veel en/of weinig kennis!

Re: spdif luidsprekers aansluiten?

Nee, wel uiteraard een analoge versterker, via dit:
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=hdmi+audio+extractor
Ook handig om een Wii U op een DVI monitor aan te sluiten
en het geluid apart naar de analoge ingang van de monitor.

Site Timeline