Schema ???

Hallo Allen,

Heb net deze groep gevonden en vroeg me af of iemand een schema'tje heeft vaan een dubbele knipperled dus soort flipflop (ouderwets ik weet het) Is voor een zgn auto alarm.

BVD

Bert

--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Reply to

"Catweazle" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com...

Voor 25 eurocent heb je een knipper-LED.....waarom voor 2,50 euro aan onderdelen besteden ?

--
CU, Rob
www.gompy.net - www.modelbouw.gompy.net

Het is zò dat Rob / gompy.net formuleerde :

8< Knip.....................

Ach............. de hobby he :) Ik wilde er namelijk in iedere deur een zetten, zodat ze om en om aan gaan..

Maar ook dank voor deze tip, weerstandje ertussen en ook klaar

Groet, Bert

--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Reply to
Catweazle

"Catweazle" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com...

Op onderstaand link staan wel wat schema'tjes

Bv

[...]

Er zijn zelfs '12V knipperleds'. Daar zit het weerstandje al in....

Maar eh.. Kun je niet wat met een 555 met een dutycyle van 50%? Volgens mij kan die sinken en sourcen. Zie datasheet.

Reply to
Marco

Hoi,

Catweazle wrote:

Er zijn al een aantal goede tips gegeven, met de NE555 kan het goed en je hebt ook zo'n klein discreet circuitje met oa. twee losse transistoren (waarschijnlijk al gegeven). Maar als je nog een defecte oude AT of ATX voeding hebt liggen kan je het ook met een TL494 proberen, die heeft A en B outputs (die elkaar afwisselen), hoewel je mogelijk wat rare (buiten specs) timingcondensatorwaarden moet kiezen, denk ik zeker dat het ermee goed lukt (de outputs kunnen direct tot 300mA sturen, hoeft niets achter). Je hebt naast de TL494 dan nog een condensator, weerstand (voor de RC tijd) en een led-serieweerstand nodig (een weerstand kan voor beide leds, een 494 heeft "zwevende" outputs). Het schema vind je wel op

(de TL494 is een dip16 ic, ic's met de opdruk KA494, DBL494 en KA7500 zijn identiek en kan je ook gebruiken).

succes, groeten van Bart

TL494 fanclub

Reply to
Bart Jorritsma

Allen bedankt voor de reacties......... ga de soldeerbout weer uit het vet halen :D

Mvg Bert

--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Reply to
Catweazle

Bij een 5V knipperLED moet je een zenerdiode van 7,5 of 8,2 volt gebruiken, zeker geen weerstandje (hoewel ze het wel zullen overleven denk ik).

Een flipflop is echter ook vrij simpel, denk aan 2 transistoren, 4 weerstanden en 2 elco'tjes. Ongeveer 1 euro aan onderdelen als je ze niet per stuk in een normale winkel haalt.