samsung tv 6100 serie

L.S Dit is een wat lang verhaal Maar vooruit. Mijn vrouw is zeer slechthorend en voor radio en TV afhankelijk van een Sennheiser draadloze koptelefoon voor gehoorgestoorden. Werkt redelijk. Heb onlangs een Samsung tv gekocht samen met een Samsung HT-E5200 2+1 audio systeem. Werkt naar behoren. Nu mijn probleem. De Sennheiser heeft een analoge ingang en de tv alleen een optische digitale uitgang. Bovendien wordt bij gebruik van de 5200 het geluidssysteem van de tv uitgeschakeld. Niet onlogisch want de 5200 is bedoeld om van die microluidsprekertjes in de tv af te komen en voor het spelen van dvd's. Ik ben zelf niet (erg) gehoorgestoord en luister dus naar de speakers van de 5200. De analoge uitgang van de scart werkt wel maar is de meeste tijd nutteloos want die geeft alleen maar de tv kanalen door. De optische audiouitgang van de tv werkt (via een DAC) maar het audiosignaal van de 5200 wordt niet doorgegeven aan de tv. Alleen aan de eigen luidsprekers. Op de 5200 zit geen audiouitgang. Resultaat: bij dvd gebruik voor mijn vrouw wel beeld maar geen geluid via de koptelefoon. Informatie bij Samsung gevraagd. Zou antwoord krijgen maar geen reactie. Informatie bij leverancier: vriendelijk en behulpzaam maar ik had evengoed een willekeurige voorbijganger om raad kunnen vragen. Ik ben 81 jaar en al zeer lang radioamateur en heb al van alles verzonnen. Als het een analoog systeem was had ik er al lang de soldeerbout in gezet maar dat kan tegenwoordig niet meer, nog afgezien van de garantie. Sorry voor het lange verhaal. De tv staat in een kast. Past precies dus stekkertjes wisselen is ook niet zo'n handige optie. Als ik al zou weten hoe. Bij voorbaat dank. Kees Koning.

Reply to
C.Koning

Het audiosysteem heeft, zoals ik in de handleiding lees, geen koptelefoon aansluiting. Dat is jammer, want dan was er m.i. helemal geen probleem. Je zou parallel aan de speakers links-rechts een aansluiting voor de koptelefoon kunnen maken. Even wat experimenteren met weerstandjes om de spanning die naar de koptelefoon gaat te reduceren.

--
Edward
Reply to

In de usb aansluiting een geluidskaart prikken

Bozweb
  • C.Koning:

Volledig schot in het duister, en de kans dat het iets oplevert is bijzonder klein, maar niet geschoten is altijd mis:

Die 5200 heeft blijkbaar een docking station voor een iPod. Die plug heeft in theorie ook een line *ingang*, op pin 5 en 6, zie

Nou geef ik meteen toe dat de kans dat die 5200 dat signaal daar ook aanbied bijzonder klein is (waarom zou het dat doen, immers?), maar ik zou zo snel ook niets anders weten.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

C.Koning formuleerde de vraag :

Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb het als volgt opgelost, ik heb in de koptelefoonaansluiting een verloopsnoertje gedaan die het opdeelt in 2 koptelefoonaansluitingen, die zijn gewoon te krijgen, vervolgens heb ik 1 van de 2 verbonden met computerboxen en de tweede heb ik gebruikt om de ringleiding aan te sturen, dit werkt perfect, aangezien mijn tv aan het plafond hangt heb ik de stekker van de computerboxen en de stekker van de ringleiding in een op afstandbedienbare stekkerdoos geprikt, dat had ik ooit voor 15 euro bij de lidl gekocht, zo kan ik de ringleiding en/of de computerboxen met een afstandbediening aan en uit zetten, ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij werkt het perfect

Reply to
Poecilia

"C.Koning" schreef in bericht news:51052f68$0$26874$ snipped-for-privacy@dreader37.news.xs4all.nl...

De samsung 5200 heeft een mogelijkheid om externe bluetooth hoofdtelefoon aan te sluiten. Mijn tip: leen zo'n hoofdtelefoon en probeer of deze weergave samenwerkt met de weergave op de boxen; de handleiding geeft hier geen uitsluitsel over.

Zo ja dan heb je de keuze tussen het kopen van een goeds BT hoofdtelefoon ter vervanging van de senheizer óf een bt-naar-analoog omzetapparaatje waarop je dan de bestaande hoofdtelefoon kunt aansluiten. Nadeel van dit laatste is dat ze vaak vertraging opleveren wat bij films heel storend kan zijn.

Frits

Reply to
Frits

"C.Koning" schreef in bericht news:51052f68$0$26874$ snipped-for-privacy@dreader37.news.xs4all.nl...

Ik heb nog even nagedacht... De goedkoopste mogelijke oplossing is om via een weerstandsnetwerkje de hoofdtelefoon aan de luidsprekeruitgengen te hangen, paralel aan de bestaande luidsprekers. Probeer het volgende: 4 weerstanden van 100Ohm. Ga vanaf Ls Rechts via 100 ohm naar de ingang van de zender van de hoofdtelefoon. Ga met 100 ohm vanaf de uitgang van de basspeaker naar de ingang van de zender van de hoofdtelefoon. Idem dito voor links. dus vanaf de basuitgang gaan twee weerstanden naar je zender.

LS-Links------R--------------------->HT-L in

---------R--------------> HT-L in Bas--------- ---------R--------------->HT-R in

LS-Rechts-----R--------------------->HT-R in

suc6!

Frits

Reply to
Frits

L.S. Iedereen die heeft gereageerd hartelijk dank voor de reactie. De oplossing met de geluidskaart is technisch erg erg elegant . Het probleem is dat de USB aansluitingen allemaal geconfigureerd zijn op inkomende USB signalen. Volgens mij is er, als de 5200 gebruikt wordt, in de hele tv geen bitje audiosignaal te vinden. Geldt vermoedelijk ook voor het i-pod dock. Blijft de luidsprekeraansluiting over. Het klinkt wijsneuzerig maar dat had ik zelf ook al overwogen. Ik zocht om huiselijke redenen echter een aansluiting buiten de volumeregeling om zoals bij audio uit normaal is. Omdat we na 50 jaar huwelijk nog steeds niet dezelfde smaak van tv programma's hebben zet ik het geluid nogal eens op mute en ga wat anders doen. Mijn vrouw heeft dan nog steeds geluid via de Sennheiser. Die heeft ook speciale oordopjes en een eigen volumeregeling. Een andere optie is om een film om te zetten naar div-x ,dat op een usb stick te zetten en in te voeren in de usb aansluiting van de tv zelf. Dat werkt wel met geluid via de audio uit. Dat is wel aardig met films die gedownload worden via een nieuwsgroep maar koopdvd's raak je nogal wat kwaliteit kwijt. Nog maals bedankt voor jullie bijdrage. Toch leerzaam. Vr gr. Kees Koning

[...]

Heeft zo'n TV nu al geen SCART aansluiting meer?

Op niet al te nieuwe tv's zit altijd nog wel SCART en daar komt ook audio uit. Althans meestal wel.

Op mijn vrij nieuwe Philips zitten wel twee SCART aansluitingen maar daar zit geen audio uit op. Wel heeft hij een analoge koptelefoonuitgang, gelukkig maar ;-)

Reply to
Ano

Die heb ik dus ook gebruikt voor precies hetzelfde probleem als van C.Koning, ik heb gewoon 2 apparaten aangesloten op de koptelefoonuitgang, mijn ringleiding en computerboxjes, voordeel, mijn vrouw is vaak niet geintresseerd in waar ik naar kijk, dus zet ik de computerboxjes uit en ik luister dan via mijn ringleiding, ideaal

Reply to
Poecilia

Dat was al in het openingsbericht genoemd. Daar komt inderdaad wel audio uit, maar alleen van de TV tuner. Dat is op mijn ca. 15 jaar oude philips ook al zo. Als je naar de video of hdd-recorder kijkt komt uit de scart nog steeds het geluid van de zender waarop de tuner op dat moment staat.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Artificial intelligence has the same relation to intelligence as
artificial flowers have to flowers.
		-- David Parnas
Reply to
Stef

Ik had de computerboxjes bij de TV van mijn moeder eerst ook op de hoofdtelefoonuitgang aangesloten, maar wat echt mega irritant is bij een Philips TV is dat het volume van de koptelefoon uitgang alleen kan worden ingesteld met een functie die ergens 3 diep in de menu boom zit. Let's make things ridiculous.

Dat weet ik uiteraard niet, maar OP heeft het over een Samsung tv en aangezien ik ook een Samsung smart tv heb, leek het mij wel vergelijkbaar

Reply to
Poecilia

Heb je bij zo'n Samsung wel een handig toegankelijke volumeregeling van de hoofdtelefoon uitgang?

hard/zacht van de afstandsbediening werkt ook op de koptelefoon uitgang

Reply to
Poecilia

Dat is praktisch als je de uitgang gebruikt voor een koptelefoon. Ik gebruik hem echter naar de line-in van mijn stereo, en ben dus blij met een vast niveau op de Philips tv.

Reply to
Ano

"C.Koning" schreef in bericht news:5106e754$0$26893$ snipped-for-privacy@dreader37.news.xs4all.nl...

Roeien met de riemen die je hebt: Toch maar een driepologe schakelaar tussen de luidsprekers en de versterker zetten? Kan nog steeds de hoofdtelefoon gebruikt worden maar zijn de boxen uit ipv mute.

Overigens vangt de zender van de hoofdtelefoon een ruim volume gebied op zodat de invloed van de volumeregelaar van de versterker gering is.

frits

Reply to
Frits
  • Stef:

Dat was zelfs de bedoeling; hetzelfde gebeurt met de (composite) video uit. Dat was vziw voornamelijk bedoeld voor (analoge) decoders a la Filmnet en RTL4 decoder.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to
Martijn van Buul

OK, er was dus een gedachte achter. ;-) In mijn situatie had ik er alleen maar last van. Een via scart's aangesloten video liet dat signaal door naar de audio installatie. met als gevolg dat je bij het kijken naar een dvd en geluid via de audio de scart van de video uit de TV moest trekken om niet het geluid van de TV tuner door het geluid van je film heen te horen.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

To err is human, to repent, divine, to persist, devilish.
		-- Benjamin Franklin
Reply to
Stef