Re: Bediening naaimachine

Cross post naar news:nl.hobby.elektronica gezet

--
Edward
Reply to

Woops... Mijn lessen fysica zijn blijkbaar niet blijven hangen in mijn geheugen :-)

Dus als ik het goed begrepen heb zou ik een (ontstorings?)condensator van

0.22uF moeten vinden die minstens 220V~ aankan. Ik ben nog eens gaan kijken naar de motor, en ik heb daar nog wel wat plaats om nog iets van ongeveer de grootte van het condensatorblok weg te bergen. Hier in de buurt is een electronicawinkel, en als mijn redenering klopt kan ik daar misschien eens informeren of ze me daarbij kunnen helpen...
Edward, nogmaals bedankt hè!!! Gunther
Reply to
g.

Nee, de bedrijfsspanning moet 400 Volt AC (~) zijn in verband met de topwaarde van de wisselspanning. Het makkelijkst te monteren is een radiale condensator (buismodel met aan beide zijden een draad). Hier een link naar een voorbeeld:

Het beste zou je alle drie de condensatoren moeten vervangen omdat de andere twee ook niet meer van de beste kwaliteit zijn.

--
Edward
Reply to

"Edward" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Vanmorgen in de electronicawinkel de nodige onderdelen gevonden (ik heb alledrie de condensatoren vervangen, zoals je me aanraadde) en met het nodige paswerk alles aangesloten, en alles schijnt te werken. Ik laat mijn ma de machine wel helemaal testen, want daar heb ik nog minder verstand van dan van electronica :-). Dank aan iedereen voor de hulp, raad, schema's en geduld. Gunther

Reply to
g.