Piekstroom (was: Ervaringen met generator voor camper/caravangebruik

"erik hoorn" wrote in news:43efbedf$0$40026$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl:

> "Bert W" schreef in bericht > news:43efb6cd$0$11068$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... >> erik hoorn wrote: >>> >>> Zo'n generator neem je niet voor je lol mee, het vreet ruimte in je >>> achterbak, het kost geld, je moet 'm bijvullen, etc. Dus blijkbaar zal >>> degene die de vraag stelt hem wel nodig hebben. Voorliggende vraag >>> was: wat zijn de praktische ervaringen... >>> - Wel: het bevalt prima, maar gebruiken op een camoing met stroompalen >>> is -alleen om de kosten en de overlast - apekool. >>> - Je moet zo'n ding in de achterbak vervoeren want ze zijn te hoog >>> voor onder de zitbanken >>> - 900W is meer dan voldoende voor je caravan, bredere inzetbaarheid >>> (electromotoren, electrische kook-apparatuur) vereist minimaal een 2 >>> kW uitvoering. >>> - Ze zijn rustig, maar denk hierbij aan een supergedempte scooter: je >>> hoort ze wel. >> >> Ik wil nog een voordeel melden. Als het ding voldoende capaciteit heeft >> is hij ook bruikbaar in noodgevallen thuis. Hoe dat dan gekoppeld moet >> worden aan je huisnet weet ik ook niet, maar daar zijn andere >> nieuwsgropen voor. Te >> denken valt aan uitval zoals laatst in Zeeland en in Twenthe (of >> Achterhoek?). We kunnen tegenwoordig niet meer zonder stroom, ook de >> kachel >> werkt niet. Erger nog: computers doen het ook niet meer! Misschien wat >> vergezocht, maar door de privatisering van onze nutsbedrijven zal er in >> de toekomst vaker wat mis gaan. Nu draaf ik door: terreuristen kunnen >> makkelijk >> ons land platleggen door zich te concentreren op de nutsvoorzieningen. >> Bovendien, stel je voor dat na dat komende voetbalgedoe onze >> oosterburen ons >> land binnenvallen en onze soldaten te laat terug zijn uit >> Afghanistan.... Juist, ik denk dat je maar wat blij bent met je >> generatortje. Vergeet niet meteen een flink slot op je schuur te zetten >> omdat onder bovenvermelde omstandigheden de Hondaatjes bij de Hema snel >> uitverkocht zullen zijn en de >> waarde bovendien dramatisch zal stijgen. Ik heb er onlangs twee >> aangeschaft. >> ;-) >> >> -- >> Groet, Bert W >>

Er bestaan 'stroombegrenzers', die de aanloop(piek)stroom dempen. Soms zelfs al nodig bij dergelijke (inductieve) apparaten die op een (te) 'snelle' groepzekering hangen (en waarbij het makkelijker is om zo'n begrenzer van 30 euro te kopen dan die groepzekering door een 'trage' te vervangen). Overigens schijnen veel apparaten in deze categorie 'piekers' al van huis uit zo'n begrenzer aan boord te hebben (oa slijptollen en zaagmachines).

Overigens2: in BRD is de keus in deze begrenzers een stuk groter (ik heb me ooit laten vertellen omdat dat komt omdat van oudsher een Duitse zekeringsgroep niet meer dan 10A had, maar dat schijnt heel lang geleden te zijn).

Overigens3: niet altijd netjes vermeld bij die begrenzers is de specificatie 'maximaal aantal starts per minuut', 1-15x, al naar gelang belasting. (met als enige andere specificatie 'piekstroom' vs 'normale stroom' (36 vs

16A is gangbaar, geen idee of je je daarmee ook de grootste 'piekers' van het lijf kunt houden?))
Ik heb zelf een goedkoop (390,-) EUROM 2000 aggregaat, waarvan me nog > steeds niet duidelijk is of er nou een inverter in zit of niet. Een > korte test met een pc, schemerlamp, en een 1200W stofzuiger wees uit dat > het ding geen krimp gaf bij het inschakelen van de stofzuiger, en dat de > pc geen last had van de evt storingsrimpels op de generatoruitgang. > > En bovendien: je kan bij een stroomstoring dan je naaste buren ook blij > maken - vermits niemand gaat senseo-en, frituren, mangnetronnen, of > Miele-en. > > Erik > > > >
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht

Softstarters genaamd.

Een zekering vervangen door een trage kan niet in alle gevallen. De aardverspreidingsweerstand moet dan aan andere waarden voldoen. De Maximaal toelaatbare kabellengte is ook van invloed.

Toet

Reply to
Toeternietoe

Dat is dan zeker ook de reden dat mijn Belkin overspanningsbeveiliger er irritant genoeg al bij 10 A en niet bij 16 A uitvliegt!

Reply to
Ano

"Ano" wrote in news:43f1bfcc$0$11076 $ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

Hangt er vanaf wat je er achter hebt hangen....normaliter zijn die zware motoren niet echt gevoelig voor overspanning, itt electronica (die weer veel minder aanloop-pieken kent, en dus die zekering niet zo snel triggert).

Wellicht motoren scheiden van electronica, en alleen de laatste achter een overspanningsbeveiliger hangen?

--
[...]

"Toeternietoe" wrote in news:43f0ad31$0$8111 $ snipped-for-privacy@dreader32.news.xs4all.nl:

Ik zie ze in NL onder die naam trouwens nergens als stekker-apparaten, in BRD (onder 'Strombegrenzer') wel. (in NL wel weer gelijk industriele formaten, in BRD in wat mindere mate, dus de naam schijnt ook daarin de markt te (onder)scheiden?)

Aha.... Maar was dat dan wel iets geweest dat bij het ontwerp van de meterkast/groepen goed had kunnen gebeuren, of blijft dat probleem dan bestaan? Casus: stofzuigerinstallatie.

--
[...]

veel

Ik had er een wasmachine en een vaatwasser achter hangen, als ze beiden aanstaan schakelt hij uit. Trekt dan net teveel stroom denk ik.

Reply to
Ano

"Ano" wrote in news:43f2e6c8$0$24373 $ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

er

een

Aha, maar *daarvoor* bestaan stroom-verdelers, die voorkomen dat beide apparaten tegelijk het maximum aan stroom trekken. Eigenlijk bedoeld voor de combinatie wasmachine+wasdroger; 1 van de 2 krijgt dan prioriteit door zo'n stekkerkastje.

--
[...]

Die dingen werken alleen bij "ouderwetse" apparatuur, die worden aangestuurd d.m.v. een klok. Bij nieuwe, microprocessor gestuurde, apparaten werkt dat echt niet meer.

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'

Maar helaas werkt dat meestal alleen maar met antiek dat nog mechanische programmaklokken heeft.

Beste,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

O ja? degene die ik ken reageert op de belasting die gevraagd wordt.

--
Greetings
Jan K.

Ja. Je schakelaar doet het vast wel, maar zo'n electronisch geprogrammeerde droger kan de kluts kwijtraken als hij tussendoor voor een half uurtje afgeschakeld wordt.

Lees je weleens voor je reageert?

Jan

Reply to
J. J. Lodder

snipped-for-privacy@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote in news: snipped-for-privacy@de-ster.xsall.nl:

Spul dat (dan dus) ook echte stroomstoringen van korte duur niet negeert/overleeft qua programma-afloop gaat uiteraard linea recta terug naar de leverancier.

--
[...]

Niet 'dus'. Korte stroomstoringen en 'brown-outs' worden opgevangen door de condensatoren in de voeding. Dat geeft geen reserve voor de wat langere tijd.

Het vervelende is dat de specs je niet wijzer maken. Je weet pas na aankoop of je machien tegen onderbrekingen kan.

Jan

Reply to
J. J. Lodder

snipped-for-privacy@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote in news: snipped-for-privacy@de-ster.xsall.nl:

denk

de

Ik zag het ook meer als een test-tip na aankoop, dan een 100% zekerheid bij aankoop, zeker niet bij dozenschuivers. Ergo: met aan- en handtekening op de bon dat'ie retour gaat als het niet deugt.

Desnoods kopen we de doos op afstand....;)) (maar dan zit je met de retour-kosten)

Zag trouwens bij LG (LuckyGoldstar) dat men bij haar wasmachines prat gaat op een zeer stille 'direct-drive' motor (dus geen snaar- of tandwiel- overbrenging)....ik vond een recente Bosch al stil, kan dat 'dus' nog beter?

--
[...]

Gezien. Ze leveren er voor de wasmachineboer een klungelig perspex demonstratieapparaatje bij, dat 'bewijst' hoeveel beter direct drive zou zijn. De snaarversie staat inderdaad lekker te stampen.

Ik betwijfel of het veel uitmaakt, want zoveel herrie maakt die snaar nou ook weer niet.

Maar misschien is direct uiteindelijk wel degelijker.

Jan

Reply to
J. J. Lodder