K40 probleem

Een Philips 26CS4895, ik vermoed K40, met probleem :

zie filmpje:

TDA3650 raster IC en 100 uF raster elko al vervangen, ook mainboard bijgesoldeerd.

Ik meet geen componenten die stuk zijn in het vertikale gedeelte, ook netjes voeding 26V op pin 4 van het raster IC.

Herinnert iemand nog bekende fouten van dit raspaardje?

Dank Marc

Reply to
Chianti

Helaas wil de videospeler op die site niet initialiseren (zal wel Active-X zijn of iets anders dat niet in alle browsers werkt), dus het blijft voor mij even gokken hoe het beeld eruit ziet. Ik meen me vagelijk te herinneren dat er ook 1 of 2 kleine elco'tjes in het verticale sturings of feedback-circuit stuk kunnen gaan, misschien iets om even na te lopen.

Mooie en degelijke toestellen verder, die K40's :-)

Chianti > Een Philips 26CS4895, ik vermoed K40, met probleem :

Maarten, het enige dat er op het filmpje te zien is, is een heldere horizontale lijn met beeldinhoud, alleen trekt ie het niet open.

Ik snap het niet, heb elke componentje doorgemeten alsook die kleine elco's in het vertikale deel.

Marc

Reply to
Chianti

De fout ligt overduidelijk in de verticale afbuiging. Heb je ook de bedrading naar -, de solderingen op - en het juk zelf gecontroleerd? Ik heb bij een CTX wel eens een weggevallen verticale afbuiging gehad door een weerstandje naast de TDA dat hoogohmig geworden was (was een vrij grote waarde, 470 of 680k ofzo). Anders wordt het een schema erbij pakken (eserviceinfo) en alle spanningen nameten. Je kan er in elk geval goed bij, bij dit chassis. En vergeet niet de G2 spanning tijdelijk terug te draaien om inbranden te voorkomen.

Euras zegt verbazend weinig over verticaalfouten voor zo'n gangbaar toestel, maar ik geef het hier nog maar even aan:

- C2125, R3186

- IC7110, alle elco's rondom IC vervangen, tevens C2187

- slechte soldering pin 18 LOPT

- IC7110 en D6107 BYD33D controleren

- R3186 2R2, C2107 100u 50V, C2123 47u, C2125 3300u, IC TDA3650

En bovendien zou de nieuwe TDA3650 ook stuk kunnen zijn, het komt voor.

wrote

Maarten, je gelooft het niet! Weken terug plaatste ik een gloednieuwe TDA3650 van Nedis, probleem bleef bestaan. Verder zoeken maar...een nieuw IC...moet lukken dat het kapot geleverd wordt. Grondig alles doorgespit in het rastergedeelte...conclusie

Ok nieuw IC kan wel eens kapot geweest zijn....NU nieuwe TDA3650 besteld bij Aswo(Nog wat duurder dan bij Nedis ;-(

Probleem bleef bestaan....ok, dit KAN niet 2 kapotte GLOEDNIEUWE IC's, dus moet ik iets over het hoofd gezien hebben....zoeken maar weer ( ben geen opgever ;-)

Ten einde raad bij een bevriend reparateur nog een TDA3650 uit een oude batch , die nog in de onderdelenbak bak lag, gevonden.

Deze TDA3650 erin gezet, ET VOILA, netjes raster aanwezig, mooi beeld, mooi geluid.

Worden we belazerd met die 'generische' IC's uit China, waarom doen Nedis en Aswo aan die 'rip off' mee, of ben ik nu te emotioneel en zou ik beter wat gaan afkoelen? ;-)

Dank in elk geval voor je interesse, i appreciate it! Marc

Reply to
Chianti

Het zou zomaar kunnen... De reden dat ik dacht aan een defect IC was ook niet helemaal uit mezelf (hoewel ik zulke dingen eerder ook wel heb meegemaakt). In het forum van Euras was er ook al iemand die het IC 2 keer had moeten vervangen. Gezien de relatief hoge prijs een paar jaar terug, kan het best dat een of andere parts broker een slechte of slecht nagemaakte partij op de markt heeft gegooid...

Overigens heb ik van Nedis ook een partijtje BU2525AF (of iets dergelijks) liggen die op een gegeven moment heel goedkoop waren (de prijs was er dus naar, daarom ook niet de moeite waard om terug te sturen). Ze werden verkocht als /DIV, dus van overige merken, maar de opdruk leek erg veel op die van Philips. Oorspronkelijk hadden ze dus als vervalsingen verkocht moeten worden maar Nedis was er al achter dat het foute boel was. Als lijntransistor doen ze het maar een paar seconden, dus nu moet ik eigenlijk eens proberen uit te vinden wat er echt inzit zodat ik ze kan gebruiken waar ze wel werken.

Graag gedaan :-) Ik heb bovendien een zwak voor de K40, het is een van de degelijkste ontwerpen die ik van Philips ken, en door het rechtopstaande chassis is er ook perfect aan te werken.

Dat doet me denken aan sram chipjes op een 486 moederbord die chippies waren leeg... Een blad (meen de duitse C'T) had die doorgelicht met een Rongtenapparaat.

Maurits

schreef in bericht news:cf4$47b355ef$d4549fe0$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl...

Heb een tijdje terug 10 stuks tda3654Q van nedis gekocht, 8 waren er meteen defect, 1 gaf boven in rare streepjes, de laatste hield het 1 uur uit. Het ic wat ik van een sloopprint gehaald heb, speelt na een jaar nog! Uiteraard werd ontkend dat het aan de ic's lag, ze hadden nog nooit klachten gehad. (lijkt me sterk). Bestel mijn onderdelen voortaan maar bij Aswo, is wel iets duurder maar dan werkt het tenminste.....

Ze zagen er overigens ook erg grof uit, vooral het metalen koelgedeelte leek wel gezandstraalt.

Met vriendelijke groet,

Ben

Reply to
BenDeGek

Dat laatste is een teken dat ze uit een 'alternatieve' fabriek komen. Hadden ze wel Philips markeringen? In de jaren '90 zag je veel IC's van MEV (Oost-Europees). Naar mijn idee (slechts een paar van gebruikt) werkten die verder prima, maar ze zagen er ook nogal grof uit.

Wat misschien ook het geval kan zijn, is dat het geherstempelde TDA3651,

3652 of 3653 equivalenten betreft. Die houden het wellicht niet zo lang vol op de plaats van een TDA3654... De twijfelachtige fabrikant kan gedacht hebben dat de marges wel groot genoeg zouden zijn.

Overigens heeft Nedis een TDA3654Q met 209.73308 bestelnummer voor 2,22 euro, net als Aswo. Ik vermoed gezien het bestelnummer dat dit originele Philips spare parts betreft. Je hoeft hooguit even de pennetjes recht te buigen om er een TDA3654 van te maken, en om de prijs hoef je het niet te laten.

"Chianti" schreef in bericht news:bsHsj.1$ snipped-for-privacy@newsfet12.ams...

Hallo Marc,

ik heb een paar jaar geleden exact hetzelfde probleem gehad met de TDA3650. Twee keer een nieuwe besteld bij ASWO (à 35 euro), geen van beide gaven een raster. Toen een K40 van de rommelmarkt gehaald (voor 5 euro!), TDA overgezet en het toestel speelt prima tot op de dag van vandaag. Destijds was er echter niemand die geloofde dat er misschien wel eens fake-IC's op de markt zouden kunnen zijn gebracht.

Groet, Jan.

Reply to
Jan