Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag
worden verwijderd?

    Ik heb al verschillende methodes uitgeprobeerd maar het gaat niet goed
vandaar mijn vraag.

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

Met een vlammetje.

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

    Dan verbrand het koper ook!

(Heb ik al uitgeprobeerd vandaar mijn vraag hier!)

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)
Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Dan heb je een te hete vlam gebruikt, draadje dan op iets meer
afstand houden zodat isolatielaagje er van af smelt/brandt
maar het koperdraadje zelf intakt blijft.

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Mierezuur,

Jan

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Zou S-39 ook werken?

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Geen idee. Had mierezuur ergens vandaan toen ik het ooit nodig had,
(en misschien nog wel ergens) dus niets anders geprobeerd.
Het spul is nogal corrosief,
en het koper kwan blikkerend helder, eh, koperkleurig dus
onder de lak vandaan. Goed naspoelen dus,

Jan

PS Het zal wel mierenzuur moeten heten vandaag de dag,
of formeel correct methaanzuur.
Geen idee of er nog makkelijk aan te komen is.

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Zoek eens op het apezuur..

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

    De isolatielaag van dun draad is te verwijderen met een hete soldeerbout.

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)
Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Met een schone gasvlam (geen aansteker) de koperdraad roodheet maken en dan
snel in de spiritus dopen.
Dan wordt hij prachtig blank en brandschoon, is dan prima soldeerbaar.

Pas wel op spiritus is brandbaar dus blijf met die vlam uit de buurt van de
spiritus.

> [...]

| Dan wordt hij prachtig blank en brandschoon, is dan prima soldeerbaar.

| Pas wel op spiritus is brandbaar dus blijf met die vlam uit de buurt van

Hmm... dun koperdraad verbrand nogal snel, vooral als je het uiteinde in de
vlam steekt. Dus een stukje dubbelvouwen en het bochtje even in de vlam.
Natuurlijk maakt het veel uit hoe dun dun is. Verder is vooral de soort
isolatie van belang. De lak van Povin draad is met harskernsoldeer te
verwijderen. Een druppel soldeer aan de bout en daarin het uiteinde een
poosje heen en weer halen tot het glimt.

petrus bitber

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Met heel fijn schuurpapier.
Het schuurpapier dubbel vouwen, met de grove kant naar binnen, en daar voorzichtig de draad doortrekken.
Dat zal je verschillende keren moeten doen, tot de draad een blekere, koperkleurige kleur krijgt.
Het uittesten kan via een eenvoudige multimeter gebeuren.

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?
Op een vlakke ondergrond wrijven met staalwol
Of (wel eens gehoord) verhitten op een aspirientje (echte aspirine
gebruiken en geen afgeleiden)

MRe

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Met heel dun wikkeldraad?  Vergeet het maar!  Dat is gebroken voor je
de isolatie eraf hebt.

Maar met dun draad (tot 0.5mm ofzo) gaat het meestal prima door een
beetje tin op een soldeerbout te doen en de draad daar een tijdje in
te houden.

Re: Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Ja, soldeerbout op 340 graden en de lak is er zo af.

Site Timeline