Hoe bereken je de versterkingsfactor van een OPAMP

Bij een verschilversterker hoe berekent men de versterkingsfactor

Reply to
Steven

Is dit een schoolopdracht? Zo ja, dan is het toch echt de bedoeling dat je e.e.a. zelf uitzoekt. Zo niet, dan vind je hier genoeg mensen die het wel willen uitleggen.

Hint: van de meeste opamps is de eigen, ingebouwde versterkingsfactor tien miljoen of meer ...

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Kijk bv. in het zakboekje "Elektronica formules" van Kluwer.

JK

Reply to
Jaap Knasterhuis

Vout / (Vin1 - Vin2)

Thomas

Reply to
Zak

?????

Er zijn een aantal verschillende configuraties. De twee meest voorkomende, frequentie-rechte versterkers:

1: Inverterend

-----[R2]--- | |\ | Uin | | \ | ----[R1]------|- \ | | \___|__ Uuit | / ----|+ / | | / GND |/

Uuit = (-1 * Uin * (R2/R1))

2: Niet inverterend

|\ Uin | \ --------------|+ \ | \_____ Uuit | / | ----|- / | | | / | | |/ | | | ---[R2]---- | | -- |R1| -- | | GND

Uuit = Uin * (R1/(R1+R2)), dus Uuit = Uin * (1+R2/R1)

Bart

Reply to
Jean-Paul Hemelaar

"Steven" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Spanning op ingang x is bv 1 volt R1 is 1 kohm I is dan U/R 1/1000 = 1 mA Spanning Op y is dan I x R bv 1 mA maal bv 10 kohm is 10 volt. Je moet de ingang van de opamp zien als GND dus 0 volt omdat de + aan de GND ligt. Als de + op een ander nivo ligt bv 2 volt moet je dus 2 volt bij de in en uitgang optellen. En de stromen in de weerstanden zijn gelijk. Dus de spanningen zij evenredig met de weerstanden. Bij dit voorbeeld wordt de spanning geinverteerd tov de ingang Dus +1volt aan de ingang geeft -10volt aan de uitgang en andersom. Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik het op school heb geleerd dus als er iets niet klopt verbeter mij.

I->

|---R2-| I-> | |\ | x--R1---|-\ | | >-----Y ---|+/ | |/ GNDSuc6ENERBY

Reply to