Hoe ?

Op mijn modelbaan heb ik laat ons zeggen 100 verlichtingpunten. Om de zaken meer op de realiteit te doen lijken zou ik dit niet allemaal samen willen aanzetten.

Maw als ik de schakelaar op ON zet zouden die niet allemaal ineens moeten aangaan maar een voor een (of ongeveer). Elk verlichting bedrading komt wel apart toe in het commando paneel.

Ik had eerst gedacht het te doen met de PC maar dan moet ik wel een interface hebben naar een heel reeksen schakelaars.

Let wel dat het gaat om heel klein vermogen lampjes en misschien kan men daarvoor een elektronische schakeling gebruiken ? Ik zie zo direct niet hoe ik eraan begin en stel hier effe de vraag :

Iemand een gedacht of tip ?

--
De groetjes,

Georges
Reply to
Geo55

Dit kan op allerlei manieren. Zo kun je een inschakelvertraging maken met zogenoemde Schmitt-trigger-inverters, zoals de CMOS-40106 (zes stuks in een chip):

o +V | |------------------. | | | |R | | | 1/6 40106 | PNP | |\ ___ b |e |---|#>o--|___|--|< | |/ 2K2 |c === `----->

| C Naar lampje(s) |------------------------>

| ///

Hiermee floept de lamp aan na een tijd van ongeveer R x C; als je C bijvoorbeeld 0,1uF maakt en R 4,7Mohm, krijg je een vertraging van ongeveer een halve seconde. Je kunt de tijd variëren door verschillende waarden voor R te nemen. Mocht je meer dan een seconde vertraging willen, dan moet je een grotere waarde van C kiezen, bijvoorbeeld 1uF.

De PNP-transistor moet de stroom van de lampjes aankunnen; zo kun je met een BC337-40 al snel een paar honderd mA uitsturen. Mocht er meer stroom nodig zijn, dan kun je een darlington-type overwegen, of een P-MOSFET.

Ik ga er overigens vanuit dat de lampjes op gelijkspanning werken.

http://www.linetec.nl/

Op Fri, 07 Dec 2007 15:50:56 +0100, schreef Richard Rasker :

Wel inderdaad omdat ik daarvoor (oude AT) PC voedingen gebruik maar de spanning van de lampjes zijn nogal uiteenlopend. Dit komt omdat ik er van verschillende bronnen heb kunnen recuperen. De meeste zijn wel 24 volts. Maar zou ik geen wat duidelijker schema kunnen hebben ? Misschien kan je me effe daarvoor mailen op snipped-for-privacy@hotmail.com ?

--
De groetjes,

Georges
Reply to
Geo55

Dat geeft dan wel problemen, omdat CMOS op maximaal 15 volt werkt.

Best hoor:

De transistor moet nu een NPN-type zijn, bijvoorbeeld BC337-40 (ik had dit type eerder per abuis als PNP gegeven). Als je in plaats van een transistor een N-MOSFET neemt, kan de basisweerstand Rb in principe ook vervallen.

Google even op 40106.pdf voor de datasheet van de 40106 om de overige aansluitingen aan de weet te komen.

http://www.linetec.nl/

Met een aantal schuifregisters (serie in parralel uit). Voor honderd lampjes heb je dan 13 schuifregisters nodig als ze acht uitgangen hebben. Al die schuifregisters zet je in serie en stuur je aan vanuit de pc of een microcontroller. In de PC zet je een pulstrein klaar die je er in een keer inschuift. Dan kun ieder lampje apart aan en uit zetten. omdat het inschuiven heel snel gaat zie je niet dat de lampje even knipperen.

Afhankelijk van de lampjes heb je nog een transistor of fet nodig voor de aansturing.

Je kunt natuurlijk ook groepjes maken die je tegelijk aanstuurt.

--
pim.
Reply to

Op Sat, 08 Dec 2007 00:23:13 +0100, schreef Pim Schaeffer :

Dit ziet er mij een goeie mogelijke oplossing. Zal mij daarin wat proberen te verdiepen. Als mijn geheugen mij niet in steek laat zijn dat flip flop's aan elkaar verbonden niet ?

Maar is er soms nergens een bruikbaar schema te vinden ? Mijn school tijd is al heeeeel ver ;-)

--
De groetjes,

Georges
Reply to