Gezocht:schema Led-dimmer

Hallo, Heeft er iemand zo'n schema met PWM signaal ? Liefst voor een mooie (vloeiende) dimming van 0 tot 100%, of is dit niet haalbaar?

Nu reeds van harte bedankt voor de reactie! Pieter

Reply to
mb

kijk op

of vraag daar op het forum

Wouter van Ooijen

-- ------------------------------------

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl

Kun je een paar LEDs niet gewoon met een potmeter dimmen? Voor PWM... Er staat regelmatig wat op marktplaats.nl op 2dehands.nl. Alleen een schema... ff googlen denk ik?

Reply to
Marco

Reply to
Stijn Maes

"Stijn Maes" schreef in bericht news:bttr8s$sk4$ snipped-for-privacy@reader08.wxs.nl...

niet

Het kan wel, en wel als volgt:

voedingsspanning over een potmeter zetten, aan de loper een weerstand met een waarde waarbij met maximale spanning de maximale stroom door de LED loopt, aan deze weerstand de LED, en die weer aan de nul:

  • | RV----R-----LED-- _ | _

en van 0 to 100 % regelbaar.

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Je kunt ook gewoon een spanningsbestuurde stroombron maken; zie

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Dat is imho overkill.

Een NAND/INVERTER poort (twee, als je een buffer wilt, maar er zitten er toch 4 in) met een teruggekoppelde uitgang om een puls/blok-generator te maken. (C-tje op de ingang /(teruggekoppelde) potmeter op de uitgang)

Deze stuurt een torretje, die op zijn beurt een LED-je stuurt. Simpel/doeltreffend & goedkoop.

Microcontrollers, wanneer microcontrollers nodig zijn, Voor de rest; Noest Handwerk. Kennis van Zaken.

Anders verwordt deze groep tot softwarematig oplossigen zoeken voor vraagstukken, die we niet meer weten op te lossen met basis electronica kennis.

Of ben ik nu een ouwe lul?

Aroen.

Reply to
Aroen

Vriendelijk bedankt voor de tips!! Mvrg. Pieter

Reply to
mb

Precies, waarom moeiljik doen met een PIC als je er met een ouwe trouwe (en goedkope) NE555 ook komt (heb ik zelf jaren geleden al een dimmer mee gebouwd voor het LED-display van doka-klok naar eigen ontwerp, waar ook geen PIC in voorkwam, maar wel een berg cmos logica.

Pierre

Reply to
Pierre Gielen

Ik kan wel wat redenen verzinnen, bv omdat het makkelijk is alleen PIC12F675's in voorraad the hebben in plaats van een heel assortiment ICs.

Dat is ook een reden, goed dat je het even aangeeft. Vervang zo'n berg door 1 microcontoller!

Wouter van Ooijen

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl

Tja, het was 1984 en ik wist niks van PICs af. Toch een leuk en leerzaam hobbyproject geworden.

Pierre

Reply to
Pierre Gielen