FM transmitter

Hallo,

ik zou een klein FM zendertje willen maken.

- frequentie tussen 87.50 en 108 Mhz.

- regelbaar zendvermogen, zodat ik niet de ganse wijk stoor. Ergens om zo'n

10 à 50m te kunnen zenden (zonder buitenantenne op het dak)

- aansluitbaar op een normale analoge uitgang van een versterker/cdspeler/computer/walkman/...

nu ik vind natuurlijk erg veel links met google. Maar heeft iemand van jullie er al een gemaakt waarvan hij/zij tevreden is (betrouwbaar,vrij stabiel, relatief goede kwaliteit, ...)? Zo ja, kunt u me dan aan een schema helpen aub?

Alvast bedankt,

Phenix

Reply to
Phenix

"Phenix" schreef in bericht news:Io4jc.86772$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

zo'n

schema

Kun je kopen bij

en/of

Harrie

Reply to
Harrie Geerts

ik heb een PLL zendertje eens gebouwd. van enkele miliwatt`s goed voor rondom het huis. Ideaal om aan te sluiten op winamp of welke audio bron dan ook, zodat je toch rondom het huis met je draagbare radio kan horen wat je wil. Als je interesse hebt in de schema`s en print ontwerp dan moet je me even mailen. Hij is zeer stabiel (PLL) en lijkt me veel beter dan van die prul oscillatortjes van velleman.

"Harrie Geerts" schreef in bericht news:c6j45j$kge$ snipped-for-privacy@news4.tilbu.nb.home.nl...

Reply to
Stijn Maes

Graag ontvang ik het schema en print ontwerp :)

colin AT parcye.com

"Stijn Maes" schreef in bericht news:c6jftg$dl0$ snipped-for-privacy@reader08.wxs.nl...

dan

Reply to
Colin Myerscough

Houdt er even rekening mee dat eea een misdrijf is in de nederlandse wetgeving! Het in bezit hebben en ermee uitzenden dus. Men heeft in de 800 Mhz band een stukje hiervoor vrijgegeven. Inderdaad, helaas niet op de fm radio.

--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .-
PE1REA  www.backerhome.tk  Links onderin linkje naar foto's van shack

dat weet ik Jim, Ik heb ook respect voor de echte amateur hobby, maar als 18 jarig manneke vond ik zoiets leutig om mee te spelen destijds. Het vermogen was zo`n 15 tot 20mW Net genoeg voor de straat en rondom het huis, dus dan zie ik zoiets wel door de vingers hoor. De frequentiezwaai is ook niet te hoog, dus als je een rustig stukje fm band uit kiest ben je er niemand mee tot last denk ik.

"jim" schreef > > Graag ontvang ik het schema en print ontwerp :)

Reply to
Stijn Maes

Ook ik heb m'n eerste wan (worked all neigbours) certificaat gehaald op

180 meter met een ell80 hoor. Ik wou het alleen even duidelijk maken. Soms denken de mensen niet helemaal na.
--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .-
PE1REA  www.backerhome.tk  Links onderin linkje naar foto's van shack
 Click to see the full signature
Reply to
jim

ok dan :D Ik juich het bij deze dus ook echt niet toe om dit soort PLL`s of oscilatortjes te gaan versterken met lineairs, want de harmonische frequenties, worden hier nauwelijks uitgefilterd.

"jim" schreef >

Het

door

Reply to
Stijn Maes

jaja we wille allemaal es een keer misdadig zijn :)))

Reply to
Dakduvel

Ik heb van de lokale electro boer begrepen dat het illegaal is kits te verkopen, maar zelf maken mag, zelfd gebruiken mag, mits het niet verder komt dan zegmaar je eigen huis tuin en keuken :)

"Stijn Maes" schreef in bericht news:c6jv2k$797$ snipped-for-privacy@reader08.wxs.nl...

wel

een

ik.

Reply to
Colin Myerscough

zover ik weet mag je het tegenwoordig wel hebben. alleen zonder machteging mag je het niet gebruiken, mits je het niet erg vind om illigaal bezig te gaan.

Reply to
Spacebug

Colin Myerscough schreef in berichtnieuws u3gjc.20630$ snipped-for-privacy@amsnews05.chello.com...

neh, zende op iedere band mag nie zonder de staatskas te spekke (vergunning, verlof, machtiging) wa wel toegestaan is zijn zg meetzenders, met dummy antenne..... of de zooi moet op een burgerband zitte of zo, zendbakkies en die besturingsdinge voor de nog kleinere kindere mgoed, die meetzender ken dus best wel ongeveer die afstand komme in (on)gunstige omstandighede

:)))

Reply to
Dakduvel

jajajaja tmag nie maar t mag wel...... tmag dus NIE maar tis wel LEUK daarom, as de buurt dr verder geen last van heb doen we t TOCH en de eeterpliesie heb toch geen tijd, drom zegge ze dattut dan MAG

zonder andere te store moest zende gewoon vrij zijn

trouwes, werkt die truuk nog om met een 19khz osc op de af leiding t stereolampie te late fikke op zoon radio of niemeer?

:))

Reply to
Dakduvel

Krom Nederland, de kit mag je verkopen, je mag alleen niet eea binnen 30 minuten gebruiksklaar hebben.

Zelf maken is *misdrijf* Zelf gebruiken is *misdrijf* Af te leggen afstand is *niet* van belang. Zie de zendertjes voor in de auto op de FM band om je diskman aan te sluiten e.d.. Zie

Hier kun je alle info vinden. Je locale electroboer lult uit z'n nek. Betaalt hij ook de boete?

--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .-
PE1REA  www.backerhome.tk  Links onderin linkje naar foto's van shack
 Click to see the full signature
Reply to
jim

Een simpele/snelle manier is gebruik maken van het oscillatortje van een oude (FM) transistorradio. Dat is namelijk een redelijk stabiel ding en zonder aanpassingen bruikbaar voor elke frequentie tussen 98 en 118 MHz. Sloop in ieder geval de eventuele AFC en indien nodig het complete IF + LF deel van het printje (zaagje doet wonderen) zodat je alleen de afstemcondensator, 2 spoeltjes, wat c'tjes, weerstandjes en een tor zoals de BF494, 1502 e.d. overhoudt. Beetje experimenteren met signaal aanbieden via een elcootje van pakweg 10uF en voila. Als kind ben ik hiermee uren zoet geweest. Het bereik op een 9 volt blokje en een draadje van 70cm is een meter of 100.

Succes.

Reply to
Rob K.

Ik heb er geen enkele moeite mee als ik *zelf* een keer zo'n klein dingetje zou *maken*. Dus uitsluitend maken. De wetgever kan ook overdrijven.

Juist. Er was toch een opsporingsactie aan de gang?

Ik ga ervan uit dat je die niet laat stralen, maar dat je ze op de antenne-ingang van de radio aansluit. Op coax dus. .... Maar je bedoelt misschien dat er goede en slechte modellen zijn? En dat de slechte modellen dus tegelijkertijd lekker over de autoantenne staan te zenden?

Geeft dat overlast, trouwens?

Misschien is hij verkeerd geciteerd. En ik heb ook wel eens een zwak zendertje gemaakt en gebruikt.

Echt veel kwaad kan het niet, op *voorwaarde* dat het bij een experiment blijft, met een aantoonbaar zwak signaal, ingesteld op de goede frequentie (niet op een bijproduct waardoor je in feite op

110 MHz staat te zenden oid), zonder enorme antennes en voor een uurtje. En nooit in de buurt van gevoelige officiele ontvangers.

Verder helemaal mee eens. Deze dingetjes kunnen om te beginnen het ontvangstplezier van anderen enorm verprutsen. Ik heb de kabel opgezegd en wil nu FM op een gevoelige ether-antenne ontvangen. Dat bedoel ik. En ik denk aan hen die betalen en leren voor hun machtiging en die zich houden aan alle spelregels zodat de ether geen puinhoop wordt.

Pfffff, doe je nu ook al mee met die ongein van die nep-virussen... :-) Dat zou *ik* nou weer niet doen :-)

TelcoFanaticus

Reply to
TelcoFan

Ik ook niet, maar weet waar je mee bezig bent, zie m'n eerdere posting aangaande het wan certificaat.

-Toen- wist ik nog -niet- waar ik mee bezig was.

Ook.

Ik begreep dat ze "draadloos" werkten, dus een eigen antenne hadden.

En daar zitten we nu, FM ligt tegen de luchtvaartband aan. Wil jij een airbus zien landen op je dak? :-D Middengolf is op dat gebied wat minder gevoelig, laag in de band, zo rond 600 Khz met de harmonische op 1.2 Khz. Dat valt dan ook nog in de omroepband.

Ik ben ook zonder verstand van zaken begonnen, maar als je *echt* wil experimenteren met zendertjes, wordt radiozendamateur. Moeilijk is het examen niet, en je zit save. Je kunt zelfs je *eigen* tv zender bouwen. En uitzendingen doen.

Zolang als ik al deze sig gebruik. :-D

--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .-
PE1REA  www.backerhome.tk  Links onderin linkje naar foto's van shack
 Click to see the full signature
Reply to
jim

Zelf heb ik dat vroeger ook regelmatig gedaan maar dan zonder de rest eruit te slopen, en het werkt inderdaad best aardig.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

[...]

Laat 'm dan ook ff op papier zetten dat ie de bekeuring betaalt. Dat wil ie dan vast ook wel.

Het mag dus *niet*.

Zie