Dat tapes

Hallo,

Audio Dat tapes zijn steeds moeilijker te krijgen hier in Leeuwarden. Maar de Dat-tapes voor computerbackup zijn nog volop vooradig. Van verschillende kanten hoor ik dat je deze beter niet kunt gebruiken in een audio dat recorder.

Zijn dat inderdaad koppen-killers zoals er wordt beweerd??

Graag jullie mening.

Alvast bedankt.

m.vr.gr

Yde

Reply to
biky

Nooit iets van gemerkt. Ik gebruik dagelijks een aantal DAT-tapes voor backups. Twee weken geleden 2 tapedrives vervangen omdat ze mechanische problemen gaven; de tapes werden door de drives "opgevreten" in plaats van opgespoeld. Defecte koppen heb ik na vier jaar dagelijks gebruik nog niet meegemaakt. Na een aantal malen gebruik is het wel van belang dat je een reinigingstape door de drive haalt om eventueel achtergebleven residu van de tape van de koppen te verwijderen. Bij te vaak gebruik van een reinigingstape bestaat de kans op overmatige slijtage van de koppen. Als het goed is geeft de fabrikant van de drive aan hoe vaak gereinigd moet worden en de fabrikant van de reinigingstape het aantal malen dat een reinigingstape gebruikt mag worden.

--
Edward
Reply to

Nog even iets anders. DAT is natuurlijk wel verschrikkelijk ouderwets voor audio-opnamen. Kan je niet beter audio opnemen met een pc en dan saven op een cd of dvd? Of gaat het je om de nostalgische oude techniek? Dan is oppoetsen van de DAT-recorder natuurlijk de moeite waard.

--
Edward
Reply to

"biky" schreef in bericht news:fhathl$1mf7$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

kanten

Er moeten her en der in archieven nog duizenden van dat soort banden(audio) liggen, maar één of enkele keren gebruikt. Weet zelf hier zo wel een stuk of honderd.......

MRe

Reply to
MRe

DAT techniek is wel goed. De recorders hebben vaak goede ingangen. Verschillende professionelere gebruikers hebben wel de ingangen gemodificeerd naar ongebalanceerd naar gebalanceerde ingangen.

PC's zijn goed zodra het signaal digitaal is. Maar zo'n PC zoemt. En vaak zijn de analoge ingangen minderwaardig. Je kunt met 16 bit wel een hoog signaal-ruis niveau halen, maar de kwaliteit van slechte analoge ingangen van de "normale" geluidskaarten halen dat flink omlaag.

Pieter

Reply to
Pieter

Ik gebruik niet anders, en nooit wat gemerkt van koppenkillerij. Ook gehoormatig nooit een verschil gehoord. Voordeel is dat een 120 tape 4 uur muziek aan kan. Ook het verhaal van kwetsbare dunne tapes is nooit bevestigd. Voor computer backup werden de 120 DATjes probleemloos 30 x gebruikt, dan schreven ze maar af voor de zekerheid. De DAT-recorder staat als backup in mijn live opnameset, voor als de PC het af laat weten (is al eens gebeurd).

Cees

Reply to
Cees