Csync plitting???

Hoi,

Ik ben bezig met het restaureren van een arcade game (lunapark toestel) nu heb ik de RBG signalen en een Csync out op het mainbord. Aangezien de monitor defect is, zou ik er graag een PC-monitor op aansluiten. Deze heeft makkelijk de RGB signalen terug te vinden, maar heeft geen Csync input. DE H | V is wel aanwezig. Nu is men vraag om een klein dingetje te maken, dat dit signaal kan splitten? Kzou zeggen een 50hz is zo wat de standaard dat elke CRT aankan zeker? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Reply to
sonic001

Is een scart aansluiting op een TV wellicht een beter idee?

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

Wel, het probleem is dat ik een monitor in de bestaande kast wil inbouwen. het geheel zou werken met scart, de connectiek hiervoor heb ik reeds in bezit. Kheb op internet iets gevonden met de LM1881N sync separator IC.

enkele details: · Circuit accepts composite sync signal at any level between 0.3Vpp and 5Vpp · Circuit can accept sync from sync on green source if connected to green picture component line which includes sync signal · Circuit can accept 1Vpp composte video signal as sync source · Circuit works at least at 15kHz to 60kHz HSYNC range (tested at that range, might support higher frequencies) · Circuit works on 50 Hz to 75 Hz HSYNC range (tested on that range) · Circuit outputs TTL level negative sync signals · Circuit consumes less than 100 mA current at +5V · Circuit can also be used to to separate sync signal from composite video or sync-on-green signals (connect CSYNC input to composite video or green signal with sync in it)

Zou dit werken op VGA monitor, kvermoed van wel. Echter zal ik mischien vandaag de tijd vinden om dit te bouwen.

De data sheet kan je anders vinden op

mischien heeft iemand dit al geprobeert en heeft er iets aan angepast...

Reply to
sonic001

Een VGA monitor is niet bruikbaar omdat de nagloeitijd van het fosfor te kort is voor een 50Hz interlaced signaal. Dat gaat verschrikkelijk knipperen (hoofdpijn) en bovendien zul je zien dat de poppetjes gaan verspringen in plaats van vloeiend bewegen. Ik denk dat je meer hebt aan een kleine TV (Marktplaats?).

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Wat jij omschrijft is een schakeling rond bijvoorbeeld de LM18881.

50 Hz is echter *zeer zeker* niet iets wat iedere CRT aankan. Sterker nog, de meeste kunnen het *niet*.

Het klinkt alsof je een video signaal met standaard TV timing hebt - dat impliceert een horizontale sync frequentie van om en nabij 15.7 KHz. De meeste VGA monitoren hebben een vangbereik van de horizontale sync dat bij

30 KHz *begint*.

Wat jij nodig hebt is een scandoubler - en ik weet niet of daar nog aan te komen is. In het verleden waren dat sort dingen wel beschikbaar om bijv. een Amiga computer aan te sluiten op een VGA monitor.

Ook zou je eens kunnen kijken naar iets als de "cheesebox",

Maar dat ding wil graag een composite video signaal hebben, geen RGB + sync. Ik zou inderdaad aanbevelen om er een kleine TV in te hangen - dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

--
    Martijn van Buul - pino@dohd.org - http://www.stack.nl/~martijnb/
	 Geek code: G--  - Visit OuterSpace: mud.stack.nl 3333

Moet het persé een monitor zijn dan zou ik op zoek gaan naar een apparaat uit de goeie ouwe MSX/Commodore Amiga tijd. Philips bouwde toen een aantal monitoren onder diverse typenummers maar met vrijwel gelijke eigenschappen, o.a. een RGB ingang o.a. Philips CM 8533 of 8833 Philips VS 80 (MSX grijs) (allemaal voorzien van SCART en Composite bussen. Commodore 1084(S) (voorzien van een eigen Commodore bus, maar de SCART aansluitpunten zijn bij een groot deel van de serie op de print aanwezig) etc.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Dat is een goed advies. Wat ook prima werkt is een tv, die hebben zeer zeker op de SCART connector composite ingang en bij de betere modellen RGB. Hans:

HansO

eh, LM1881.

Qua oeps.

-- Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org -

[...]

OK :o) bedankt iedereen, Ik zal uitkijken naar een klein TV toestel. Kheb hier ergens nog zo iets staan, maar het was overtlaast grote opkuis, kan zijn dat het al weg gegooid is :o( meestal zo é als je het nodig hebt...

Toch iedereen bedankt voor de info en de hulp.

Tot de volgende

grts,

Reply to
sonic001