Contact reiniger

Ik heb hier in mijn versterker een aantal schakelaars die niet goed contact meer maken ... wat is nou een goed product om die te reinigen? .. ik zou er natuurlijk nieuwe schakelaars in kunnen solderen maar er is ook allerlei contact cleaner spul te verkrijgen ... werkt dat? .. en zo ja waar let ik op?

Lieuwe

Reply to
no
Loading thread data ...

Jah, het werkt. Voor de korte termijn.

Meestal blijft er ook wat drab achter waar stof erg goed op blijkt te plakken. Dus na verloop van tijd ben je terug bij af.

Mijn ervaring is dat (indien mogelijk) je de beste resultaten boekt door de schakelaar uit elkaar te halen, de conatacten met contactspray schoon te maken, iets in te vetten met siliconen vet, dat er weer bijna geheel af te vegen en dan weer in elkaar te frutten.

Het is een ander verhaal als het ding een tijd stil gestaan heeft en nu weer gebruikt gaat worden. Dan zou een reiniger genoeg kunnen zijn, omdat je door het gebruik de contacten van een (goed gemaakte schakelaar...) relatief schoon houdt.

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op "Kontakt 60" van "Kontakt Chemie".

Reply to
Marco

Op Thu, 07 Apr 2005 12:26:12 +0200, schreef Marco:

Klopt, al is dit bij potmeters nog wel een graadje erger dan bij schakelaars.

Dit is inderdaad de beste remedie. De een na beste remedie is stukken simpeler, alleen heb je er extra apparatuur voor nodig: de boel met contactspray inspuiten, contacten schoonschuren door schakelaars en/of potmeters enkele tientallen keren te bedienen, en daarna met een compressor doorblazen om achtergebleven rommel zoveel mogelijk te verwijderen. Bij gebrek aan compressor heb ik vroeger ook wel eens een spuitnippel aan een fietspomp geknutseld, maar dat is aanzienlijk bewerkelijker - en het ziet er wel wat raar uit, iemand die met een fietspomp in een versterker bezig is :-)

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

Zo'n spuitbusje met lucht zou dan toch moeten werken ... anyway ... bedankt voor de reacties.

Lieuwe

Reply to
no

Op Thu, 07 Apr 2005 11:16:16 +0000, schreef no:

Klopt, maar is in verhoudig extreem duur.

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

- en het ziet er wel wat raar uit, iemand die met een

Vind ik wel een grappige...net zoiets als met een 1 tons hydraulische krik het voorwiel van een fiets omhoog halen... ;-) Toch denk ik dat vernieuwen mijn voorkeur zou hebben, lijkt me ook duurzamer.

groet Manus.

Reply to
Manus

Helemaal mee eens. Maar kosten kunnen een overweging zijn. Verder zit je niet zelden met verkrijgbaarheid, zeker als het spul 'custom made' voor die versterkerboer is.

Reply to
Marco

Op Thu, 07 Apr 2005 16:53:15 +0200, schreef Manus:

Ik doe veel reparaties aan (buizen)versterkers, en weet je wat zo ongeveer het moeilijkst te krijgen/vervangen is? Inderdaad, potmeters en schakelaars. Als er bovendien een nerveuze 18-jarige gitarist voor je neus staat, die nul budget heeft, en de boel nog dezelfde avond moet gebruiken, is de keus voor inspuiten + doorblazen snel gemaakt.

Maar je hebt helemaal gelijk dat vervanging door nieuwe onderdelen veruit de beste optie is.

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

En na een jaar kun je het apparaat alsnog weggooien of de hele zooi vervangen. Contactspray is spul waarmee je een schakelaar of potmeter even kunt re-animeren, maar vervanging is en blijft noodzakelijk. Contactspray is aggressief en tast koper en andere metalen aan.

De reden waarom een schakelaar of potmeter het niet meer doet is omdat het contactoppervlak eraf gesleten/gecorrodeerd is. Het basismateriaal is niet geschikt als contactoppervlak (corrodeerd snel) en zal dus nooit goed werken. Met contactspray los je de corrosie op met als gevolg dat je het corrosieprocess alleen maar versnelt.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Ik gebruik altijd Kontakt WL nadat ik ergens kontakt 60 op gebruikt heb (staat geloof ik ook op de bus). Dat is een oplosmiddel speciaal voor het 'afspoelen' van het vuil en de restanten kontaktspray. Werkt meestal prima.

Hebben er trouwens meer mensen last van dat de bodem van een spuitbus kontakt 60 begint te lekken??? Dit is al mijn derde bus die ik kan weggooien omdat hij in een plasje roze kleefzooi staat...

Greetz Patrick

Reply to
Kcirtap

Vervangen is de enige echte optie, alle andere zijn lapmiddelen.

schreef in bericht = news:d331b7$o9n$ snipped-for-privacy@netlx020.civ.utwente.nl... : Ik heb hier in mijn versterker een aantal schakelaars die niet goed : contact meer maken ... wat is nou een goed product om die te reinigen? : .. ik zou er natuurlijk nieuwe schakelaars in kunnen solderen maar er = is : ook allerlei contact cleaner spul te verkrijgen ... werkt dat? .. en = zo : ja waar let ik op? :=20 : Lieuwe :

Reply to
Peet

Ik zal eens kijken of ik inderdaad een vervangende schakelaar kan vinden ... maar omdat er altijd stevig is gerookt en er tegenwoordig ook huisdieren in dezelfde ruimte zijn dacht ik dat het misschien eerder smerigheid dan slijtage aan de schakelaar was ...

Lieuwe

Reply to
no

"Kcirtap" schreef in bericht news:4256277d$0$147$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Ja ik gebruik ook altijd eerst kontakt 60, daarna kontakt WL en daarna kontakt 61 ( smering en tegen korrossie) Alles van Kontakt Chemie. Ook ik heb trouwens al 2 bussen kontakt 60 gehad die beginnen te lekken en een bus plastic spray.

Reply to
EVen

geloof ik ook op de bus). Dat is een

kontaktspray. Werkt meestal prima.

60 begint te lekken??? Dit is al mijn

Dat lekken ligt dus niet aan mij...

Reply to
Marco

Het lekken is volgens mij ook standaard, moet je waarschijnlijk meer spray gebruiken zodat hij eerder leeg is.

Groeten PP

Reply to
eddumweer

Dat is het waarschijnlijk ook. Mijn ervaring is dat het bij schakelaars vaak beter werkt dan bij potmeters. Schakelaars hebben vaak wat meer openingen (vooral de oudere), waardoor de contactspray + drab makkelijker kan wegvloeien. Daarbij is een schakelaar robuster en beter bestand tegen het agressieve goedje, dus kun je ook wat meer en vaker spuiten. Er zijn weldegelijk gevallen waarbij het voor meer dan 5 jaar is opgelost na Kontakt spray te hebben gebruikt. Maar er zijn ook tig andere (goedkopere) merken die hetzelfde resultaat geven. Ik denk zelfs dat je een schakelaar nog wel met WD40 kunt schoonmaken... Ik heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mij gaat dat best lukken ;)

Reply to
Me

Ik moest onlangs schakelaars en potmeters reinigen van een oude high-end versterker waar geen onderdelen meer voor te koop zijn. Ik heb me Contactspray Gold 2000 laten aansmeren, voor maar liefst 21 euro! Vooralsnog is de operatie uitstekend geslaagd, maar is dat nou onzin of niet, zulk duur spul t.o.v. de goedkopere merken?

Bert

Reply to
Bert

WD40 gebruik ik wel voor stekkers waar je goed bij de pootjes enzo komt. Maakt inderdaad best goed schoon. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht om het ook voor schakelaars te gebruiken :-)

Reply to
Marco

"Bert" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Vieze kontakten schoonmaken gaat met ieder spuitbusje goed. Even in laten trekken en dan nogmaals spuiten is vaak afdoende. Versleten kontakten herstel je daar niet mee. Er bestaat ook rose vet wat kontakten beschermd tegen corrosie en smeert. Of het nog steeds te koop is weet ik niet. Het werd toegepast in mechanische kanalenkiezers van televisieontvangers. Philips verkocht het.

Maurits

Reply to
Maurits

Yup, 'kanalenkiezervet', in zo'n verfblikje... Zat ook op de insteekprintjes van o.a. K12 tv's en VCC's 2020 t/m 2024... Iemand heeft me eens verteld dat het gewoon zuurvrije vaseline is, maar of dat waar is ?

Greetz Patrick

Reply to
Kcirtap

ElectronDepot website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.