cd/dvd krassen hoe krijg ik ze weg ?

Hoi allemaal,

Ik heb een paar dvd's die niet goed willen afspelen op mijn regiovrije dvd speler, er zitten een redelijk aantal normale gebruikskrassen op. Vreemd genoeg spelen de dvd's van de videotheek ook met deze krassen meestal gewoon goed af in mijn dvd speler. Ik hoor dan wel soms een gebrom van de speler maar er zijn nauwelijks onderbrekingen. Echter thuis heb ik een paar dvd''s die toch ernstiger beschadigd zijn en de index niet meer lezen met als gevolg dat ik de hele dvd kan weggooien. Vreemd genoeg las mijn dvd brander in mijn pc wel deze dvd maar de beeldkopie-dvd heeft precies dezelfde kuren. Welke goede (huis)middelen zijn er om het plastic weer mooi glad te krijgen? Ik heb al van alles geprobeerd met resultaat nul: schijf nog erger beschadigd. Ook tandpasta hielp niet en zeker geen thinner gebruiken!

Reply to
EdTec

gewoon

dvd''s

brander

kuren.

krijgen?

Er bestaat speciale polijstpasta voor plastic, meestal bedoeld voor displays van GSMs. Is wel heel duur spul.

Ik heb eens gehoord dat je CDs ook in de oven kan leggen, totdat het plastic begint te smelten, en dat de krassen dan verdwijnen. Nooit uitgeprobeerd overigens ;)

Jeroen

Reply to
Jeroen

Goed idee, die oven, om niet te doen dan hè. Oplosmiddellen helpen ook niet om krassen weg te krijgen. Polijstmiddelen voor displays werkt goed, maar met koperpoets moet het ook lukken. Wel is polijsten een kunst op zich, door te lang te poetsen wordt het oppervlak juist bobbelig, dat maakt het zeker niet beter. Dus heel voorzichtig poetsen met koperpoets, in de richting dwars op de sporen, en dan steeds tussendoor testen of je al voldoende gepoetst hebt. Succes!

--
Groet,     Gerard.

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Vraag is in welke richting de krassen lopen. Misschien staan ze op de DVD's uit de videotheek voornamelijk dwars op de sporen en bij jou in de lengterichting? Dat laatste is niet of nauwelijks te corrigeren.

Bij afspelen wordt geprobeerd de zaak te corrigeren, en branders zijn vaak wat minder kritisch dan standalone spelers. Bij kopieren wordt er echter een 1:1 kopie van de tracks gemaakt.

Een zacht doekje met koperpoets werkt prima. Ook voor LCD displays, caravanramen en vergelijkbarre kunststof.

--

         Venlig Hilsen

Zodra het spel uit is, gaan de koning en de pion allebei de kist in...
Reply to
Venlig Hilsen

Meestal zijn de krassen aan de BOVENKANT het ergst. Daar zou je opnieuw een spiegelend laagje moeten aanbrengen. Als het de onderkant is zou je (denk ik) moeten kunnen polijsten, ik weet echter niet waarmee. Er zijn wel bedrijven die dit doen.

Pieter Hoeben

Pi

Pi wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Een poos geleden heeft er in een computerblad(computeridee) een artikel over gestaan, zegt mijn herinnering. Misschien even op de site kijken of google?

succes, Henk

Reply to
Henk

Dat soort krassen krijg je bijvoorbeeld wel weg met dit polijstende ding:

Heb ooit de handmatige versie gekocht bij de FNAC in België. Het apparaat polijst simpelweg het bovenste laagje van je CD oppervlak af. Werkt wel, maar laat ook een zichtbaar patroon achter op de CD dat zeker niet mooi te noemen is. Zelf gebruikte ik dit ding als laatste redmiddel, waarna ik van de bewuste CD een 100% perfecte kopie maakte (met EAC en andere software).

Er zijn ook profi apparaten voor. Check Google met termen als 'resurfacing' en 'polishing'.

Grtz, Friso

Reply to
Friso