Bekende fabrieksfout in Sony KV-M2171D ?

Sinds kort heb ik ontdekt dat het bereik van de afstandsbediening van mijn Sony KV-M2171D sterk afhankelijk is van de helderheid van het beeld wat op dat moment op het scherm staat. Het is net alsof de IR-ontvanger last heeft van strooilicht afkomstig van de beeldbuis. Bij helder beeld is het apparaat niet te bedienen op een afstand groter dan ca. 2 meter. Bij relatief donker beeld (bijv. tijdens teletekst) is er geen enkel probleem. Toch denk ik dat het een elektronisch mankement is, want tijdens heldere beelden met een zwarte balk onderaan treedt het probleem ook op. Kennelijk is het geen strooilicht maar bijv. een instortende voedingsspanning van de IR-ontvanger.

Vermoedelijk gaat het dus om een constructiefoutje in de elektronica. Kan iemand dit bevestigen en wellicht de oplossing noemen? Ik neem aan dat dit soort mankementen ergens in een servicedatabase vermeld staan, alleen heb ik daar geen toegang toe. Helaas kan ik op het toestel geen chassistype vinden, alleen een serienummer 4005192.

Ik heb ooit 18 jaar geleden met een ander Sony-toestel een vergelijkbaar IR-probleem gehad. Tijdens felle zon ging het toestel spontaan uit of wisselde het van kanaal. Sony heeft mij toen uitstekend telefonisch geholpen door te melden welke weerstand op welk board er veranderd moest worden. Kosten: 1 dubbeltje.

Voordat ik maandag Sony bel kan iemand mij misschien nu al helpen?

Groet, Erwin van Akkeren

-- Add NO_SPAM to my address to get delivery failures when replying via email.

Reply to
Erwin van Akkeren

beste Erwin van Akkeren, ik wou het eens hebben over je post in nl.hobby.elektronica:

knip

zou het niet aan een inzakkende voedingsspanning kunnen liggen ? rotte elco ergens misschien ?

--
 - Zum antworten bitte Lederhosen entfernen -
Reply to

"Erwin van Akkeren" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

email.

de standaard batterijen van sony al vervangen ? Die zijn na een jaar al op.

Reply to
Jopie

Erwin van Akkeren schreef in berichtnieuws snipped-for-privacy@4ax.com...

Een constructief fout in een apparaat van die leeftijd? Dat noem ik geen constructie fout meer. Even wat meer weten over jouw conclusie. Wat heb je al gemeten? Wat zijn de uitkomsten van jouw metingen. Interessant zijn o.a.: Poweroutput van de IR remote. IR out (AC tt) van de IR receiver. Hoe ziet de IR out van de IR receiver er uit. (veel rotzooi op de output e.d.)

Reply to
Henk van den Hof

Punt is dat het apparaat altijd in een logeerkamer heeft gestaan en zeer weinig gebruikt is. Sinds kort staat hij in de huiskamer bij mijn moeder. Haar oude toestel heeft na 20 jaar definitief de geest gegeven.

Niets. Ik heb nog geen schema en alleen geconstateerd dat IR niet werkt bij helder beeld. Apparaat is nog niet open geweest, batterijen zijn kakelvers.

Mocht noch deze nieuwsgroep noch Sony een oplossing opleveren, dan gaat de schroevendraaier erin en de scoop erop. Ik heb op dit moment gewoon het idee dat genoemde klacht een bekend euvel is en dat de remedie al ooit uitgedokterd is.

[...]

Knip

En plak:

EURAS Information System

printed by B Reniers

Manufacturer: SONY

Model: KVM2171D

Missing Eng: Chassis: BE4

Symptom: Afstandsbediening is ongevoelig.

Remedy : Afstandsbediening reageert slecht, zelfs op kleine afstand (afhankelijk van beeld). Dit wordt veroorzaakt door een storing op de 5V-lijn naar pin 1 van IC003 SBX1790-51 (A-board). De storing op de 5V-lijn kan als volgt opgheven worden: - Printspoor tussen pin 1 van IC003 en R008 (180ohm) onderbreken. - Een 100ohm weerstand R048 (1-249-405-11) toevoegen in serie met pin 1 van IC003 en R008. - Monteer de 0,22µF condensator C036 (1-130-772-00) van pin 1 van IC003 naar massa. Let op! Voor veiligheidsredenen moeten de extra componenten direct onder IC003 gemonteerd worden op kritische afstand van de primaire spanning.

Als je toch bezig bent, dan moet je gelijk maar alle losse kontakten doorsolderen (vergeet de MF- unit niet!) Zie ook diverse andere postings alhier over wegavallende ontvangst/ beeld e.d.

Groeten,

Ben

Reply to
BenDeGek

beeld). Dit wordt

(A-board). De storing op

en R008 (180ohm)

pin 1 van IC003 en

naar massa. Let op!

gemonteerd worden op

Hartelijk dank, Ben! Ik was er al van overtuigd dat het een bekend probleem was :)

doorsolderen (vergeet de MF-

Ik ben van die tunerperikelen op de hoogte, ik zal de boel eens extra volklodderen, ondanks dat het apparaat altijd goed heeft gefunctioneerd. Ik heb zelf een KV21-X4D die ooit eenmalig spontaan in standby is gesprongen; vermoedelijk zit daar diezelfde tuner in. Als ik toch aan het klodderen ben zal ik dat toestel ook eens doen.

Kan je wat meer vertellen over die Euras database? Kan ik daar ook bij? Wat kost access? Zijn er voorwaarden aan verbonden?

Nogmaals met dank en groet, Erwin van Akkeren

[...]

Graag gedaan!

Je moet ingeschreven staan bij de kvk als reparatiebedrijf en klant zijn bij Aswo. (onderdelen groothandel). Als partikulier kun je daar dus niet terecht, ik heb ook nog niemand gevonden die de euras cd gekraakt heeft. :-))) Die cd is gelijk aan de internet database, alleen iets minder aktueel, beveiligd met een dongle. Ook staan daar relevante schema's op en een uitgebreide halfgeleider database. De kosten zijn iets van 30 euro per maand.

Wederom graag gedaan,

Ben

Reply to
BenDeGek

gevonden die de euras cd

beveiligd met een dongle.

database.

Ik heb wel een software hack voor die dongle. Is het een Sentinel dongle?

Jopie

Reply to
Jopie

"Jopie" schreef in bericht news:bo2sh4$f79$ snipped-for-privacy@news3.tilbu.nb.home.nl...

Hmm geen idee, hij zit in de printerpoort. Die software hack wil ik wel eens proberen, zou wel leuk zijn als dat werkt!

Groeten,

Ben

Reply to
BenDeGek

En vervolgens hou ik me aanbevolen voor een kopietje :)

Erwin van Akkeren

-- Add NO_SPAM to my address to get delivery failures when replying via email.

Reply to
Erwin van Akkeren

Okee is onderweg naar jullie als jullie emailadressen kloppen en werken. Dan krijg ik wel die van euras he?

Jopie

Reply to
Jopie