Aardlekschakelaar 10mA

Hoi alle, Ik bezit een buiten lantaarnpaal,door dat hij aan de binnenzijde weleens vochtig word,waar ook een kroonsteen zit, schakeld hij de aardlek uit,is

30mA,betekent in de avond dat ik zelf ook in donker zit. Nu had ik de gedachte om er een 10mA aardlek schakelaar tussen te plaatsen,alleen kan ik hem nergens vinden,wie weet waar ik deze kan kopen,of wie heeft er een oplossing,of word het een andere lamp. alvast bedankt voor de tips. Henk
Reply to
Henk

"Henk" schreef in bericht news:7ead7$43975e97$52d9cc36$ snipped-for-privacy@cache20.multikabel.net...

kopen,of

Met een 10mA aardlek klapt ie er nog makkelijker uit... misschien kun je beter e.e.a. goed inpakken/intapen. Of een scheidingstrafo er tussen zetten (trafo binnen, in huis plaatsen). Of op een aparte groep helemaal zonder aardlek. Zorg dan wel dat die paal hoe dan ook goed geaard is.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:43975213$0$23366$ snipped-for-privacy@dreader13.news.xs4all.nl...

Of zet er een 12 volt (auto)lamp in, met een trafo binnen.

Werkt hier al jaren goed, en is ook nog eens veilig!

Ben

Reply to
BenDeGek

"Henk" schreef in bericht news:7ead7$43975e97$52d9cc36$ snipped-for-privacy@cache20.multikabel.net...

Een 10 mA klapt er nog sneller uit. Ik weet dat er 500 mA aardlekschakelaars zijn, maar het lijkt me een dure oplossing voor een buitenlampje.

Kees.

Reply to
KeesC

"KeesC" schreef in bericht news:43976a63$0$83937$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

aardlekschakelaars

Hoi,dat is nu juist de bedoeling dat hij er eerder uitklapt,dan de aardlek binnen,nu zit ik gelijk in donker. dat de lamp buiten het niet doet,is minder erg,en wat dacht je van midden in de nacht,de wekkers,alles is van slag.

Reply to
Henk

Ik zou zeggen probere het eens bij een elktra installatie bedrijf. meschien dat ook een caravan zaak ze verkootp.

Spacebug

Dat is natuurlijk symptoomonderdrukking. Zou je niet gewoon het probleem oplossen? De lantaarnpalen die hier op straat staan, zijn ook gewoon droog van binnen. Bij het 'luik' zit alles in een waterdichte kast, de kabeldoorvoer 'boven' is ook waterdicht. Laat die regenbui maar komen!

Afgezien van je ongemak: het spul zal ook wel gaan oxideren als het steeds zo nat wordt dat de aardlek eruit gaat. Dus ook met een andere aardlekschakelaar moet je op termijn wat aan die lantaarn gaan doen.

Reply to
Marco

"BenDeGek" schreef in bericht news:43975af2$0$23509$ snipped-for-privacy@dreader26.news.xs4all.nl...

weleens

uit,is

Wil die lamp dan nog branden, mag je wel heel dikke kabels gebruiken!

Reply to
J.v.Gelderen

"J.v.Gelderen" schreef in bericht news:4397dd24$0$21729$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Hoezo? 100 W / 12V = 8 A. Dat kan met elke 2,5 kwadraat buitenkabel. Je kunt tot 16A x 12V = 200 W.

Kees.

Reply to
KeesC

Daar zou ik niet al te hard op rekenen. Je hebt ook nog te maken met aanspreektijd. Dus het kan zo maar zijn, dat die 30 mA er nogb steeds uitspringt. Al dan niet in combinatie met die 10 mA.

Nogsteeds een lapmiddel, maar: hoeveel Watt gebruikt die paal ? Uitgaand van pakweg een 7 Watt (spaar)lamp, zou een scheidingstrafo ook best wel eens een oplossing kunnen zijn. (Scheidingstrafo in dit geval: 2 adapters van bv 12 Volt / 1A. gelijjkrichters en aanverwante zooi eruit, wisselspanning aansluitingen aan elkaar. 230 volt in, 230 volt geisoleerd uit :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Een aardlekschakelaar is niet erg nauwkeurig. De standaard gemonteerde exemplaren in een installatie (30mA) schakelen uit tussen 18-23 mA. Dus een aardlekschakelaar vinden die bij 10mA triggert is ondoenlijk of kost de hoofdprijs. Beter is het on de kroonsteen te "omhullen" middels een waterdicht kastje.

Reply to
F. Blume

Hoi alle, Even wat toelichting,het gaat hier om 3 palen voorzien van 1 spaarlamp 9 watt,de buis van de paal is inwendig 35mm waar ook het kroonsteen in zit,bovenin,hierop zit een oudhollandse kop met 6 glaasjes.

12 volt is volgens mij een hele ombouwerij,scheidingstrafo zou kunnen,ik weet alleen niet wat voor vermogen ik nodig heb,en vermoed dat het spaareffect wel weg is.
Reply to
Henk

Nee hoor, dat spaareffect blijft goeddeels. Je verliest wel wat, maar het blijft veel zuiniger dan bijvoorbeeld halogeen.

3 x 9 watt spaarlamp is 27 watt; zoek een leuke trafo die daar wat bovenuit komt in vermogen en goed van kwaliteit is, en sluit er 2 op elkaar aan met de laagspanningswikkelingen. Of beter: neem een echte scheidingstrafo.

Aan de andere kant: als de ene paal lekt aan de ene pookl en de andere paal aan de andere pool kanje een spaningsverschil tussen de palen krijgen en ook spanning tussen paa en aarde, als het droog is, wellicht. En da's niet zo goed.

Ik zou ze vooral droog houden, en de isolatietruuk alleen uithalen als stroomuitval gevolgschade geeft. Een paar kapjes om het een en ander af te dekken moeten wonderen doen. En als dat niet helpt: is de kabel niet beschadigd, ondergronds?

Thomas

Reply to
Zak

Dikke kabels zijn niet voor de warmteontwikkeliong, maar tegen teveel spanningsverlies. 2.5 mm^2 is meen ik in de orde van .007 ohm per meter, als je dan 10 meter hebt is .07 ohm en met een stroom van 8 amp is dat een spanningsdrop van .14 (heen en terug)*8 is 1.2V. Met een afstand van >3-5 meter zou ik toch al snel dubbele 2.5 mm^2 draadjes willen trekken.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Nou, je hebt dus 30W nodig plus wat marge. Als je een echte 1:1 trafo doet ipv zo'n broddel van 2 back-to-back LV trafootjes hoeft dat niet zo duur te zijn, en ook niet verschrikkelijk veel vermogen te kosten. Wel iets maar niet zoveel als 3x 40 of 60W gloeilampen (die het probleem tenslotte ook niet oplossen).

Waarschijnlijk is het lastig om een trafootje van minder dan 100 W te vinden in 1:1. Je moet er een hebben met secundair 2x110/115 of direct

220/230. C*nr*d heeft een scheidingstrafo 240 VA voor 40 pleuro.

Amplimo maakt een ringkern 50VA met 2x115 secundair voor 24 ex btw ex verzendkosten. Met een ringkern ben je wat spaarderiger bezig dan met een gewone. De 120 VA variant is 30.50 ex en de 225 is 37.50

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

"F. Blume" schreef in bericht news:439824a6$0$75567$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Een aardlekschakelaar MOET uitschakelen binnen 0,5 tot 1 x Inom. Dus een 30 mA exemplaar: tussen de 15 en 30 mA. Staat in de voorschriften.

Toet

Reply to
Toeternietoe

Er bestaan idredaad 10 mA aardlekschakelaars. Ga naar een goede installateur, enb deze kan ze voor je bestell. Op de schap liggen heeft hij ze waarschijnlijk niet.

Maar je lost je probleem er niet mee op. Bij een beetje vocht kunnen bijde aardlekschakelaars er tegelijk uit gaan.

Er bestaan wel vertraagde aardlekschakelaars, zg selectieve, herkenbaar aan een S in een vierkantje,, doch deze hebben een aanspreekfoutstroom van 300 mA (0,3A) en mogen niet maar zo toegepast worden. Bij jou in elk geval helemaal niet. Dus dat niet doen.

Er blijven eigenlijk maar 2 oplossingen over. a: Sluit de buitenverlichting aan op een aparte groep met een aparte aardlekschakelaar. Bij aanspreken gaat alleen je lantaarnpaal uit. b: Maak de installatie deugdelijk. Haal alle aansluitingen los, maak ze schook en droog, en monteer ze eventueel in een waterdicht kunststof doosje. Er is vanalles in de handel te verkrijgen. Ook kun je de verbindingen in bv giethars oid ingieten, zodat er geen vocht bij kan komen. ook kun je de verbindingen inspuiten met vochtverdrijvende en isolerende spuitbuis, bv WD 40.

Het moge duidelijk zijn dat de laatste optie de enige juiste goede is.

Succes ermee

Toet

Reply to
Toeternietoe

Kan je gewoon online bestellen, mooi modelletje overigens......

Trouwens, water geleidt heel slecht en dus moet er wel ergens in de paaltjes van die mijnheer meer dan alleen maar water voor aardsluiting zorgen. Een 500mA aardlekschakelaar maakt alleen zijn tuintje een stuk onveiliger. Verhelpen lijkt mij de enige juiste weg.

"Toeternietoe" schreef in bericht news:43987377$0$23802$ snipped-for-privacy@dreader28.news.xs4all.nl... : : "Jasper Janssen" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@4ax.com... : > On Thu, 8 Dec 2005 16:59:00 +0100, "Henk" wrote: : >

[...]

: >

: >

: > Jasper : >

[...]

peet

"Henk" schreef in bericht news:7ead7$43975e97$52d9cc36$ snipped-for-privacy@cache20.multikabel.net... : Hoi alle, : Ik bezit een buiten lantaarnpaal,door dat hij aan de binnenzijde weleens : vochtig word,waar ook een kroonsteen zit, schakeld hij de aardlek uit,is : 30mA,betekent in de avond dat ik zelf ook in donker zit. : Nu had ik de gedachte om er een 10mA aardlek schakelaar tussen te : plaatsen,alleen kan ik hem nergens vinden,wie weet waar ik deze kan kopen,of : wie heeft er een oplossing,of word het een andere lamp. : alvast bedankt voor de tips. : Henk : Is vast niet goed geïsoleerd.Zou daar eens naar kijken. Ik heb al meer dan 10 jaar twee buitenlampen, een buiten lantaarn naast de vijver op licht sensor, een halogeen lamp met bewegingsmelder en in de schuur niet spatwaterdichte tl lampen. Allemaal op een groep met 30mA aardlek. Gaat alleen uit, als ik op het testknopje druk. Maar ja, ik was 35 jaar geleden prof. (op lts niveau). BP

Reply to
BertP

Ik denk dat ik inderdaad die kroonstenen in de giethars ga zetten,moet alleen even kleine bakjes zoeken,maar zal wel lukken. Bedankt voor alle tips Gr

Reply to
Henk