Aansturing TFT-scherm

Sinds enige tijd zit ik met het idee om een klein tft/lcd-schermpje
van een oude notebook ofzo te demonteren en te plaatsen op de
zonneklep in m'n auto (of ergens vóór me).

De bedoeling is nu om dit scherm aan te sluiten, via een printje, op
de (analoge) uitgang van m'n laptop (Acer TM 291LCi). Dit zou handiger
zijn voor GPS, want steeds opzij kijken naar de passagiersstoel is
niet altijd even veilig.

Zijn er van die "driver-IC's" te koop, eventueel zelf te programmeren?
Is zoiets wel doenbaar? Maakt het uit welk scherm ik kies? Kben in dit
vak een beetje een leek.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groeten,
Skipke

--
** Disc space -- the final frontier... **

Re: Aansturing TFT-scherm

Ik ben bang dat wat je wilt niet mogelijk is.. Een laptop scherm is geen
scherm waar een standaard VGA signaal in gaat. Het scherm bevat alleen de
electronica om het scherm zelf aan te sturen (shiftregisters, speciale LCD
drivers etc). De grafische chip op het moederbord heeft dan ook een speciale
LCD uitgang (en een normale VGA uitgang).

Er zullen vast wel IC's zijn om van VGA naar LCD te gaan, maar hier is
onmogelijk aan te komen. En dan zijn het waarschijnlijk ICs met honderden
pootjes...

Is een LCD van de gemiddelde laptop niet een beetje te groot voor een
zonneklep?

Kun je niet beter een TomTom Go nemen?

Jeroen

Re: Aansturing TFT-scherm
Met veel gezwoeg en gezweet, krabbelde "Jeroen"

Mja, dat wel, maar ik vind wel ergens een 10" ofzo op een pc-beurs...
En de zonnekleppen in een Peugeot Partner zijn niet echt klein hoor!
;-)

Ik wilde er zelf niet teveel geld insteken omdat de laptop, GPS en de
bijbehorende software (Alturion) officieel van het bedrijf zijn waar
ik werk. Trouwens, zelf maken lijkt me iets leuker dan een volledig
afgewerkt product kopen.

Bedankt voor je reactie!

Mvg,
Skipke

--
** Disc space -- the final frontier... **

Re: Aansturing TFT-scherm
Ik weet niet of het voor jouw doel leesbaar blijft, maar kun je niets
met een LCD TV aan de TVout? Kaartje herkennen lukt nog wel; als je text
moet gaan lezen kan het een probleem worden.

Re: Aansturing TFT-scherm
(a.d. Sun, 28 Nov 2004 08:55:16 +0100);

Tekst moet ik normaal niet aflezen tijdens het rijden, enkel het
kaartje... maar een TVout heb ik niet, ook geen digitale uitgang.

Mvg,
Skipke

--
** Disc space -- the final frontier... **

Re: Aansturing TFT-scherm

Misschien dat je hier nog wat aan hebt:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/799377

Hier gaat het dan wel om aansturing via de VESA FEATURE connector, dus dat
ligt wel behoorlijk anders. Maar mogelijk toch nog iets van interessante
info daar.

Met vriendelijke groet,
stern (Pulsar FM)

Re: Aansturing TFT-scherm

Op www.carlcd.com is een heel scala aan kleine low-cost TFT'tjes voor
in de auto te vinden, inclusief zonneklep-types. Voor het geld waar ze
voor aangeboden worden zou *ik* niet moeilijk gaan doen met losse
elektronica. Tenzij je het een uitdaging vindt, maar je zegt zelf al
dat je jezelf enigszins als leek kwalificeert :)  Een complete
zonneklep TFT met alle mogelijke ingangen en een ingebouwd miniatuur
speakertje kost maar $145.

Zelf ben ik bezig met een PC in de auto en heb daarvoor zo'n 7" tft
met touchscreen aangeschaft ("VGA TV/Monitor", type 618GL-70NP). Het
is een veelgebruikt scherm in de CarPC-scene. Resolutie 800x480,
single 12V voedingsspanning, stabilisator voor gebruik in de auto
wordt bijgeleverd. Heeft afstandsbediening, standaard VGA input, 2
video inputs en een audio input. Verstelbare "eendenvoet", scherm is
afneembaar.

Te postorderen bij www.myelectronics.nl voor 209 euro ex. BTW. Ze
zullen ook wel naar België shippen.

Groeten,
Erwin van Akkeren

--
Add NO_SPAM to my address to get delivery failures when replying via email.

Re: Aansturing TFT-scherm
On Mon, 29 Nov 2004 19:23:16 +0100, Erwin van Akkeren

Moet zijn: www.carlcd.net

Erwin van Akkeren

--
Add NO_SPAM to my address to get delivery failures when replying via email.

Re: Aansturing TFT-scherm
Met veel gezwoeg en gezweet, krabbelde Erwin van Akkeren

Hey, knappe links! Misschien ga ik ook dat type bestellen, lijkt me
wel een leuk ding. Bedankt!

Mvg,
Skipke

--
** Disc space -- the final frontier... **

Site Timeline