Lægmandsspørgsmål om modstande...

Halløj :)

Jeg er ikke lige det største elektronikgeni, men jeg kan da finde ud af at lodde og samle computere og sådan noget...

Nu er det så bare lige, at jeg er ved at lave en lille fil-/web-/databaseserver, som kører på en gammel Athlon-computer, jeg havde stående på loftet. Den skal ikke arbejde særligt hårdt, og den larmer lige lovligt fra cpu-blæseren, så jeg tænkte på at køre den ved halv hastighed, sætte strømstyrken ned til cpu'en og så på en eller anden måde få blæseren til at køre langsommere, så den ikke larmer så meget. Jeg tænkte, at der måske bare skal en modstand på ledningen, men det kan jo godt være, det bare er mit elektronikhandicap, der tænker der ;)

Jeg har diverse gammelt udstyr på loftet, hvorfra jeg kan stjæle modstande og andre dippedutter, ellers ligger der en elektronikforretning lige om hjørnet.

Hvad siger I? Er jeg helt galt på den? Hvad ville være den nemmeste og billigste måde at sænke hastigheden på min cpu-blæser? Den kører på sådan en standard-12-voltsledning fra strømforsyningen...

Det ville være fed tråd, hvis der er en, der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Daniel :)

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Køb nogle dioder (De hedder 1N4003, 1N4004, osv. til 1N4007 og koster cirka

1 kr stykket), sæt dem i serie med blæseren. Hver diode fjerne cirka 0.7 volt fra de 12 volt. Hvis du vender dioden forkert stopper blæseren helt.
Reply to
HKJ

Okay, cool :) Men så lyser de, gør de ikke? Er der noget, jeg alternativt kan bruge, så alting ikke lyser op? (Jeg har ikke kabinet på maskinen ;)

Er det korrekt at antage, at hvis jeg halverer spændingen til blæseren, blæser den halvt så hurtigt?

Tak for dit svar!

Daniel

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender
Reply to
DanielEKFA

cirka

Lysdioder lyser, almindelige dioder gør ikke, de er nogle små dimser, med cirka størrelse og facon som modstande.

Nej, det behøver ikke at passe. Du skal også være opmærksom på om blæseren kan starte sikkert, afhængig af fabrikat starter blæseren ved mellem 3 og 7 volt (og jeg har ingen liste over hvilke blæser der starter ved hvilken spænding).

Reply to
HKJ

Der kan man bare se, så blev jeg det klogere! :D Så er det jo perfekt!

Godt at vide! Så behøver jeg ikke panikke, hvis den lige pludselig ikke drejer rundt. Jamen, så drøner jeg da bare ned i elektronikbiksen i morgen, køber 10 dioder, og prøver mig frem med én ad gangen. Så kan jeg altid slutte af med en gang krympeflex omkring.

Tusind tak for hjælpen! :)

Daniel

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender
Reply to
DanielEKFA

Overvej evt. 7 volts tricket - check her

eller en af de mange andre sider om ideen. Den er simpel, koster intet, og er let at få til at virke. Jeg har selv en blæser som kører 5 volt, men der er mange 12 volts blæsere som ikke kan starte der.

Mht. dioder, så har de en ring/cirkel i den ene ende. Den fungere lidt som en slags pil, og hvis du forbinder flere dioder i serie, skal du sørge for at de alle peger i samme retning, ellers vil der ingen strøm gå. Du kan stadig fint bruge en kombination - dvs. 7 volt som du reducere til 6.3 volt vha. en enkelt diode. MEn 7 volt er som regel lavt nok for de fleste.

Jørn

Reply to
Jørn Hundebøll

DET er godt nok smart! Jeg har også en lille kontakt et sted, så kan jeg jo skifte mellem 12 og 7 volt. Op på loftet at kigge... :)

Okay - smukt! Jeg prøver lige først med 7-voltstricket, det kan jeg jo gøre allerede i aften! Elektronik er noget sjovt noget :P

Tak for tippet! :)

Daniel

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender
Reply to
DanielEKFA

Neeeeejjjj... Perfekt! 7-voltstricket virker! :D Og den er dejligt støjfri :) Nu er det bare spændende, om det er nok til at holde cpu'en kold.

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender
Reply to
DanielEKFA

In case du har brug for endnu flere gode råd end dem du allerede har fået:

Jeg har anbragt en enpolet drejeomskifter bag på kabinettet og monteret fem dioder i serie så omskifteren kan kortslutte dem en for en, dvs. jeg har fem blæserhastigheder.

Min erfaring er at CPU-temperaturen stiger ca. 1,5 grad for hver diode jeg kobler ind, måske dog lidt mere hvis CPUen arbejder på højttryk med fx audio/video-komprimering. Så hvis CPUen skal arbejde virkelig heavy (eller der er hedebølge), skruer jeg den gerne op på fuld blæser-hastighed for en sikkerheds skyld. Ellers kan den sagtens køre fx i stilling 3 hvor støjen er betydelig mere behersket.

Anders

Reply to
Anders

havde

Reply to
Erik Rasmussen

7

Lige en kommentar. Man kan forsøge, at sætte en stor lyt i parallel med dioderne (f.eks. i stil med 2200 uF e.lign). Denne kortslutter diodestrækningerne i et kort øjeblik og vil derved (forhåbenlig) "booste" blæseren over den statiske friktion.

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Det er ikke ligemeget hvilken der sættes ind. Det skal være en NTC.

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Reply to
Erik Rasmussen

Og Daniel er totalt uvidende om elektronik. Han skal ikke have metoder; han skal have mere eller mindre færdige løsninger.

Funktionen skal være NTC.

Kan du iøvrigt se at dine indlæg er noget rod?

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Hej igen! :)

Er det ikke noget mere eller mindre hardcore noget, jeg skulle lave, hvis det skulle virke? Det lyder ellers meget cool :)

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender
Reply to
DanielEKFA

Wow... Hvad betyder "booste blæseren over den statiske friktion"? Er det noget med at sikre sig at den starter, hvis den ikke kan lide lav spænding? De skrev noget om at sætte en kondensator på på det der link, jeg fik i tråden her, det handlede ihvertfald om noget i den dur.

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender
Reply to
DanielEKFA

Arj, hvor cool! :D Jeg kender iøvrigt godt det der med hedebølge, jeg var tidligere en dedikeret overclocker (loddede endda på mit KT7-bundkort for at øge spændingen til processoren ;) - det var altid lidt trist, når det blev sommer (bortset fra at det var helt vildt fedt!), for så skulle jeg til at sænke hastigheden på processoren.

Anyways, jeg har skrællet 0,15V af på processoren, og sænket frekvensen fra

1000 til 800MHz. Jeg har compilet en kernel tre gange i streg med blæseren på det lave niveau uden ustabilitet, så lige nu er jeg godt tilfreds :)
--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender
Reply to
DanielEKFA

Det kan laves på en simpel måde og det kan gøres automatisk, men kompliceret, som Erik foreslår. Men set i lyset af resten af tråden, så er det vist ikke nok bare at få et hint; der skal en komplet løsning til... No offense...

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Ja. En blæser kan ofte køre ved lavere spændinger end den kan starte ved. Mekanikken skal igang, før man kan tillade sig at sænke spændigen _så_ drastisk.

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Der er så bare et problem hvis blæseren stopper under drift, så kommer den ikke igang igen.

Reply to
HKJ