Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?

Til brug for at undersøge nogle vådområder kunne jeg tænke mig at montere et ekkolod og en gps i en form for fjernstyret båd.

Dataene fra disse to skal så kunne modtages kontinuerligt på land - vel en form for streaming? Og, jo, jeg ville selvfølgelig gerne kunne opsamle disse data, men indtil videre rækker det med simultan udlæsning.

Hvordan kan jeg løse dette? Er ikke specielt elektro-kyndig, så please "be gentle" ;o)

Seerup

Reply to
Seerup

"Seerup" skrev i meddelelsen news:4711563c$0$2502$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Møjn!

I hvilken form kommer data ud fra GPS og ekkolod? hvis det er rene serielle data (RS232) kunne du jo bare overføre dem vha en mobiltelefon og modtage dem på samme måde..

Mvh Stampe

Reply to
Pindsvinet

| I hvilken form kommer data ud fra GPS og ekkolod? hvis det er rene serielle | data (RS232) kunne du jo bare overføre dem vha en mobiltelefon og modtage | dem på samme måde.. | | Mvh | Stampe

Dét var dog et ubehageligt spørgsmål du der kommer med! Det ved jeg ikke, stumperne er ikke købt endnu. Men jeg har spekuleret lidt videre. For GPS'ens vedkomne er det jo placeringen af antennen, der giver positionen, og for ekkoloddet er det transduceren. Gad vide hvor lange kabler de kan trække? På denmåde er jeg fri for eventuelle problemer med radiosignalerne, og konstruktionen bliver jo noget mere simpel.

Seerup

Reply to
Seerup

Normalt hvis kan en gps give signal ud i NMEA = RS232 i 5V TTL niveu. Mange af de små ekkolod kan give dybden i NMEA også, men mener normalt ikke du kan få anden information, ex.vis hårdhed på bunden etc. (det kommer an på hvilket udstyr du vælger selvfølgelig, Simrad havde engang nogle proof. ekkolod der sender det over 100mbit netværk etc...)

GPS antenne kabel tror jeg sagtens du kan trække både 15 og 30Meter. Transducer kablet kan du også trække i samme længde, bare husk jo længere der er, jo større kvadreat. Det er jo fornentlig i størelsen 500W til 2-5Kw du sender med.

Kasper

Reply to
Kasper

| Normalt hvis kan en gps give signal ud i NMEA = RS232 i 5V TTL niveu. | Mange af de små ekkolod kan give dybden i NMEA også, men mener normalt ikke | du kan få anden information, ex.vis hårdhed på bunden etc. | (det kommer an på hvilket udstyr du vælger selvfølgelig, Simrad havde engang | nogle proof. ekkolod der sender det over 100mbit netværk etc...) | | GPS antenne kabel tror jeg sagtens du kan trække både 15 og 30Meter. | Transducer kablet kan du også trække i samme længde, bare husk jo længere | der er, jo større kvadreat. Det er jo fornentlig i størelsen 500W til 2-5Kw | du sender med. | | Kasper

Kw??? På sådan en lille ekkolodsdims til eks. en båd?? Det var ligegodt meget. På den bærbare vi har, mener jeg kablet er i stil med et RG55 eller noget i den stil

Projektet går ud på at montere ekkolod og gps i en lille fjernstyret båd eller flåde af en art. Og planen er at bruge grejet til at undersøge bundforhold i søer og lignende. Dvs. vi ønsker at lave en bundprofil, der angiver dybder, ikke andet. Og disse punkter, eller linier, vil vi stedbestemme via GPS'en. Så rækkevidden skal være max. 200m.

Jeg er klar over, at med ekkoloddet vil det være en vanskelig proces at overføre billedet fra udlæseren, så jeg er tilfreds med at få ført position fra GPS og dybde fra ekkoloddet tilbage til land. - Giver det her mening?

Seerup

Reply to
Seerup

Seerup skriver:

overføre

Var det ikke lettere at lave en dataopsamlingsenhed på selv båden ?

den

ikke

overføre

Når Du taler om en profillinje på 200m længde, skal Du holde det sammen med at GPS godt kan give 10 meters fejl. Er det godt nok, eller skal der mere til ?

| Når Du taler om en profillinje på 200m længde, skal Du holde det sammen | med at GPS godt kan give 10 meters fejl. Er det godt nok, eller skal der | mere til ? | | Bo //

Tjoo, det må vel være ok, men jeg mente nu at den kunstige deviation på GPSnettet var fjernet? Som sådan er en tolerance på 10m ok, vi skal bruge info til at dykke efter :o) Så om vi lige kommer præcis på pletten, eller 10m ved siden af går nok.

Seerup *der normalt færdes i dk.fritid.dykning*

Reply to
Seerup

| Var det ikke lettere at lave en dataopsamlingsenhed på selv båden ? | | | Klaus | -- | Modelbane Europas hjemmeside:

| Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: |

Jo og nej. Hvis det sker på flåden vil det ske autonomt, uden vi har indflydelse på det. Hvis vi derimod får data ind løbende har vi mulighed for at sweepe mere præcist. Planen er jo at flåden/bådens størrelse ikke muliggør persontransport. Grunden til at den skal være så lille er, at vi ofte skal transportere den et stykke vej, og hvis vi _gad_ slæbe den, så kunne en gummibåd "do the trick" så kort og godt, jeg vil konstruere mig ud af at være doven :o)

Seerup

Reply to
Seerup

Seerup skriver:

indflydelse

Med mindre at man har online adgang til data eksempelvis via trådløst netværk.....

Hvilken GPS regner i med at bruge ?

Regner i med at have faste fixpunkter med i "ligningen" ?

Ja, det er den, og derfor er det så godt som det er. Tidligere var det ringere.

Bo //

-der profilerer jorden magnetisk fra helikopter :-)

"Seerup" skrev i en meddelelse news:4711563c$0$2502$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Bluetooth gps? Ekkoloddet har jeg ingen ide om.

- Martin

Reply to
Martin Petersen

"Seerup" skrev i en meddelelse news:4711563c$0$2502$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Såvel ekkolod som GPS kan fås med seriel udlæsning i NMEA-formatet.

Derfra har du et par muligheder: Opsamling på on board laptop der kan tilgåes med WLAN, eller

2 trådløse serielle kabler, fx:

Jeg ville nok vælge noget trådløst RS-232, det virker overkommeligt at indkapsle i noget vandtæt, og vejer ikke mere end der kan bæres på en almindelig fjernstyret båd.

Et spørgsmål: Findes der noget økonomisk overkommeligt udstyr der kan forbedre eller erstatte GPS i den sammenhæng? Fx ved noget triangulering mellem 3 opsatte sendere eller lign?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Hey

Måske var det dig der hang over Østjylland, for nogle år siden :-) (SkyTEM)

Prøvede at fange jer under en landing, men nåede det ikke..kunne være sjov at se hvordan det virkede.

-- Med Venlig Hilsen Johannes

Reply to
Johannes

Hej,

Der er mange muligheder.

- Sende trådløst med noget modem(feks små 433 MHz moduler)

- Mobiltelefon.(GPRS eller direkte opkald)

- Bærbar eller PDA med noget WiFi / WLAN / Bluetooth, men er en bærbar for tung?

- Radio (mener nogle kan sende RS232 data)

Det må også være muligt at finde et ekkolod med serial data ud.

Kan måske hjælpe dig, gør lidt i det samme - bare med fly ;-) (Se nedestående link)

-- Med Venlig Hilsen Johannes -

- FPV Video flyvning.

Reply to
Johannes