tv'et klikker

Hejsa

Hvad kan der være galt med mit tv, når det er at jeg ikke kan tænde det??? det står bare og tænder og slukker rigtigt hurtigt, så hurtig at der ikke når at komme billede på

Thomas

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

Hej Thomas,

Skift tændkabler, strømfordeler og platin-sættet, som sidder for enden af knastakslen...

Hilsen Lars ... der mindes, at der nok eksisterer flere, end blot eet fjernsyn.

Reply to
Lars T. Thomsen

"Lars T. Thomsen skrev i en meddelelse

hvis du er god til at fikse fjernsyn ,og du gerne vil hjælpe andre så kunne du jo have spurgt efter model o.s.v i stedet for at komme med en dum kommentar,

hilsen Michael Meidahl Jensen der mindes andre dumme kommentarer fra lars

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Lars T. Thomsen" skrev i en meddelelse news:btuaep$nr8$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

det???

ikke

Gik da ud fra at dette var en fejl som kunne være typisk for andre fjernsyn end lige en model, men skal lige finde ud af hvad det er for et.

Forresten, hvis det nu er det Philips.... hvad er der så galt i forhold til andre.... Lars???

Thomas

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

Thomas Hauerslev Andersen skriver:

Det er omvendt ens.

Jamen, det må da være set fra venstre, for fra højre er der længere til gyroskopet, der bruges vertikal identifikation af den horisontale bip-tone - og altså ens omvendt!

Mvh. Anders

Reply to
Anders Henriksen

Hej Thomas,

fjernsyn

Sorry, ku' ikke la' vær'! ;-)

til

Nej, det er generelt ret svært uden en nogenlunde præcis angivelse, da apperaterne jo ikke fungere helt ens. Generelt kan man jo altid: Kigge i linjedelen eller PSU'en. efter evt. døde lyttere eller en/flere kold(e) lodning(er).

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Hej Michael,

... der kunne jeg så godt have sagt noget, men til gengæld synes jeg, at dette er al for off-topic i denne gruppe... så jeg undlader det!

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

"Lars T. Thomsen" skrev i en meddelelse news:btuk75$fmd$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

ok tak det vil jeg lige prøve imorgen

Thomas

Reply to
Thomas Hauerslev Andersen

Måske LIDT off topic... men hvordan ser du at det er en "kold lodning", hvorfor kommer de - og hvad er resultatet af dem?

Reply to
Casper Bang

Klip

Hvis du er den samme Thomas Hauerslev Andersen der har sendt indlægget "et par spørgsmål" vil jeg foreslå at du _ikke_ gør det.

Men overlad det istedet til nogen der i det mindste har hørt om Ohms lov.

Dette er ikke for sjov. Du kan komme til skade.

Hvis du intet aner om hvad du skal kigge efter, hvorfor så risikere at ødelægge noget inden en fagmand alligevel skal tage over.?

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

"Lars T. Thomsen" skrev i en meddelelse

ja du har ret.. vi kvajer os alle sammen ind imellem du får en undskyldning for mine hårde ord jeg har set indlæg fra dig der viser både dygtighed og nowhow , og langt fra dumme kommentarer det viste du jo også til sidst ,men det er synd for "nye" der for sådan et svar som du startede med ! de er kun med til at jage folk væk

Venlig Hilsen Michael M Jensen

[...]

Er du automekaniker ?

I så fald ved du også der er en procedure for fejlfinding på biler hvis de går dårligt i motoren.

Er der gnist på alle tændrør. får skidtet bensin osv. osv. Den fremgangsmåde er rimelig generel for de fleste biler. Der er også forskel på om det er en karburator eller indsprøjtningsmotor, selvom de begge kunne sidde i en Opel.

På samme måde har vi andre en fremgangsmåde for reparation af TV, som i langt de fleste tilfælde kan bruges..

Nå nu skal vi også være ordentlige ved hinanden ;-) Ja,Thomas kunne godt have oplyst mærket, selvom det ikke er sikkert det havde hjulpet af førnævnte grund. Kunne han fortælle os Chassistypen, var det fint.

Nå men I det konkrete tilfælde her, kunne han starte med følgende.

? Kører netdelen

S: Ja, men den "pumper/tikker"

Altså i 99% af tilfældende en overbelastning af netdelen. Hvad kan trække så meget strøm. ?? Højspændingen/liniedelen som også er strømforsyning for en del andre ting i apparatet.

Mål om højspændingstransistoren er kortsluttet (C-E). Ja = Fralod midterbenet på højspændingstranstoren og se om netdelen nu starter uden at tikke. Ja = skift transistor og eventuelle elektrolytkondensatorer på basis/driver kredsløb.

(mere følger, hvis det ikke løste problemet)

Med venlig hilsen JBH

Reply to
JBH

Du er klart ON topic.

En kold lodning er mat og/eller grynet på overfladen, modsat en god lodning, der er blank. En kold lodning kan også ses som en kugle tin der sidder på loddeø og komponentben. En god lodning er konkav. Der kan også ske det at lodningen slipper konponentbenet, ses som en "sprække" mellem komponentben og loddetin.

En lodning holder ikke uendeligt. Termisk cykling (varm-kold-varm osv.) og mekanisk påvirkning kan ødelægge den.

Resultatet er dårlig forbindelse mellem loddeøen på printet og komponentbenet.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Sørgeligt :( Alt hvad jeg loder er koldt så... lodetinnet er da heller ikke meget for at slippe min loddekolbe. Det er nok det man får ud af at købe en lodekolbe til 60 kroner i biltema :p

Reply to
Casper Bang

Hej Casper,

ikke

:p

Jeg har aldrig deltaget et i loddekursus, men jeg har da efterhånden loddet en del skrammel sammen, så dette er måske ikke, hvad man får af vide, men det virker hos mig! ;-) Det behøver ikke nødvendigvis, at være loddekolben alene, som er forudsætningen for en god lodning. Du skal sørge for, at bruge rimligt godt loddetin og jævmligt holde din loddekolbespids ren (vand i svampen), derudover er der din teknik: Husk at loddekolben er ikke nogen pensel, så det giver aldrig noget godt resultat, at fylde spidsen op med loddetin og smøre det på ledningerne. Derimod skal du sætte ledningerne sammen, benytte kolben til opvarmning af materialet og kort tid herefter påføre loddetinnet fra bagsiden (=ikke direkte på selve kolbespidsen), imens koblen stadig er i kontakt med ledningerne. Når tinnet flyder helt sammen, så fjernes kolben og man lader tinnet afkøle naturligt i ro og mag (man puster/blæser på en lodning eller rykker i ledningerne under afkølingen, hvis man gerne vil have den kold!). I tilfælde, hvor to ledninger skal loddes sammen, så tag hver stump og fortin dem med loddekolben og -tin, lad det bare køle stille og roligt af. Herefter kan du meget snilt smelte stumperne sammen, da kobbertrådene i de pågældende ledninger er fixeret og fortinnet, så du kun skal skal bruge ringe mængder af loddetin til at sætte ledningerne sammen.

Ja og så lige det sidste: En lodning bliver ikke god, bare fordi at der er brugt en masse loddetin.

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Der er forskel på loddetin! Har du købt noget ordentligt? Mit foretrukne mærke er Fluitin. Det giver rigtig flotte lodninger! Det kan jo også være at loddekolben er for varm.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Købte lodetin i biltema :s tror det er deres eget mærke (ved ikke hvem der producerer det)

Reply to
Casper Bang

og

tinnet

under

Ja, den metode kan jeg da godt se er smartere... men hvordan holder man dog fast i stumperne?? Det bliver jo extremt varmt (især når man loder en ledning fast til noget) :( Noget andet er... tager enhederne ikke skade af den varme? For eksempel modstande - kan de godt tåle den temperatur?

ja ok, sådan har jeg da også gjort... bliver alligevel varmt at holde på :p

Det tror jeg dog ikke jeg har gjort så tit ;)

Men tak for rådene! Det skal nok hjælpe mig næste gang :)

Reply to
Casper Bang

dog

Man holder fast med fingrene, Bliver det extremt varmt, varmer man for længe, eller holder ved for tæt på.

Ja, for du varmer maksimalt i 5 sekunder.

:p

Så har men en lille skruetvinge, eller får fixeret ledningerne på enden måde.

Klaus (ja, jeg har loddet lidt gennem tiden)