Traadloes kommunikation.

Jeg har en afstand på 5 meter som jeg gerne vil kunne sende over. Det skal helst være sådan at når sender og modtager kommer længere end 5 meter (det er et cirka tal) fra hinanden skal signalet ikke kunne modtages (være for svagt). Sender og modtager kan ikke tænkes at pege direkte på hinanden under transmissionen... Der skal blot sendes en binær streng i størrelsesordenen 128 bit. Jeg ville gerne købe nogle færdige IC'er som man evt. blot kan sende en bitstreng til også kan modulere (FM eller andet) og en tilsvarende modtager IC så kan demodulere og læse.

Nogen der har ideér til komponenter, andre løsningsforslag eller links?

Terry

Reply to
Terry Andersen

Hej Terry,

Det er ikke det store problem at dæmpe en sender (eller evt. modtager), det er værre den anden vej :) Hvad er grunden til at det ikke må nåp over 5m ?

Ikke nødvendigt hvis der ikke bruges en retningsbestemt antenne (hvilket ville være grusomt overkill på den afstand, når ikke andre forhold taler for det).

På 1ns eller i løbet af 3 uger ? ;)

Holtek laver noget der måske er brugbart (det afhænger af den ønskede transmissionshastighed).

Er der tale om en seriel streng, kan det laves ret enkelt (igen afh. af hastighed).

Hvad er budgettet ? Der fås færdige sender-/modtagermoduler for nogle hundrede kroner pr. stk.

Først lige lidt mere info om ønsket hastighed og pris ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Terry,

Så kan du evt. se på noget FSK.

Det ser dog ikke ud til at du skelner mellem modulation (encoding/decoding) af signalet og selve transmissionen og det virker ikke som om du har den største indsigt i HF-teori, så jeg vil stadig anbefale de sende- og modtagemoduler der er en singlechip-løsning med en dataindgang hhv. -udgang - og så slipper du for at bryde loven :)

Won't we all ;)

Jeg spørger igen - hvad er budgettet ? (Hvad det ikke er, er jo knap så relevant ;)

Hvis det er meget under de kr. 400,- _og_ du er helt grøn i HF, vil jeg anbefale dig at gennemtænke nødvendigheden en ekstra gang.

Du svarede i øvrigt heller ikke på hvorfor rækkevidden skal begrænses til

5m ? Er en ledning med stik ikke en både smartere og billigere løsning ?

Evt. en ledning med magnetkoblet IR-sender/modtager.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Terry,

Du må meget gerne dele med gruppen, der er sikkert mange der er interesseret i prisdygtige TX/RX-moduler, så hvis du har et link eller lignende ? :)

Det skal vel også virke over 5m ? (Ellers kan du jo bare glo på bilen).

Klart, og med de færdige moduler er det ret let.

Hvis det blot er til alarmformål er der vel ikke så meget at behandle ? (Udover at mis(be)handle en evt. tyv ;)

Det er blot at læse dokumentationen/databladet, de er lige ud af landevejen.

Det kan nok laves for under kr. 50,- hvis man selv laver det fra bunden, men dels er det ikke lovligt og dels kræver det at man ved hvad man laver.

Jo, med de moduler er det sikkert nok og da det er små effekter de benytter, tåler de sikkert at køre helt uden antenne - uden at brænde udgangstrinet af.

Jeg forstår bare ikke hvorfor du vil begrænse rækkevidden ?

:)

Prøv i øvrigt at forbedre din citatteknik, det gør det lettere at læse når du klipper det overflødige væk.

--
Venlig hilsen,
Søren

Man kan købe et Velleman sæt for knap 200 kroner. RX433 og TX433. Skal som regel bestilles hjem hos den lokale Velleman forhandler, men de er normalt på lager hos den danske importør (Helmholt, vistnok), så det tager kun et par dage.

Jeg ved desværre ikke hvor hurtigt sættet er, det fremgår ikke af databladet.

Mvh, Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Hej Bo,

Tak for info, de er sikkert hurtige nok til Terrys formål, og prisen er da til at holde ud :)

--
Venlig hilsen,
Søren