Modulering af laser lys, hvordan?

Hej

Jeg er blevet fascineret af aflytnings metoden, hvor laserlys reflekteres på en rude og det moduleres med rudens vibrationer. Det reflekterede modulerede laserlys modtages så af (fx en fototransistor??).

Det jeg ikke forstår er hvordan moduleret laserlys "ser ud"!?. Vil lysstyrken af laserlyset variere med rudens frekvens??

Håber mit spørgsmål er en smule forståelig, ellers er meget velkommende til at stille spørgsmål, så skal jeg da prøve at uddybe mig.

Mvh Thomas

Reply to
Thomas

modulerede

Laserlysets bærebølge på vel omkring 450 nm bliver moduleret af rudenssvingninger men om det er AM eller FM modulering ved jeg ikke.

--
mvh/rg. Christian
Reply to

Når ruden bevæger sig indad, vil bølgelængden blive en lille bitte smule længere og frekvensen på lyset en lille bitte smule lavere. Det er det samme, som når en ambulance køre forbi dig, på vej imod dig, har den en højere tone og på vej væk en lavere. Det er så frekvensen der ændrer sig, altså FM.

Mange tak.

--
mvh/rg. Christian
Reply to

Hejsa

Men den del af lyset der bliver reflekteret imod "dig", vil variere efter rudens rysteri, så der er også AM modulation ;-)

Kan jeg huske fra gamle dage, da man brugte en alm. lampe og et bamseøje, og kunne aflytte snak bag en rude, omend ret dårlig lyd, men det er jo hvad man kan forvente af den simple konstruktion.

Men som sagt, så er det ikke kun FM, men der er også AM, hvilket er langt det nemmeste at detektere.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge [8250]

Vil lysets styrke variere ?

Vil det sige at man kan nøjes med at måle på variationerne i lysstyrken?? (ved ik helt hvad forskellen er på AM og FM modulation??)

Mvh Thomas

Reply to
Thomas

AM =Amplitude modulation = lyssyrken

FM = Frekvens modulation = måle bølgelængden af det reflekterede signal.

Ja, selvfølgelig..... Tak

Mvh Thomas

Reply to
Thomas

Hej Hauge

Det vil altså sige at det reflekterede signal variere i lysstyrke, hvor kommer den variation fra ??

Hejsa

Jeps, da en del af det lys der før reflekterede direkte imod dig, vil ryge ved siden af, i takt med rysteriet på ruden.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge [8250]

efter

Ruden vibrerer, den bevæger sig ud og ind, derfor buer den mere eller mindre og spreder derfor lyset :) Jeg kan forestille mig variationen igen er afhængig af hvor stor ruden er, måske temperatur og andet...

Brian

Reply to
Brian Lund

"Hauge [8250]" skrev i melding news: snipped-for-privacy@spamfree.dk...

Men da skulle man jo tro at lyset fra en lyskilde som kommer mot deg er sterkere enn når den samme lyskilden beveger seg bort. Det tror jeg ikke, fordi hastigheten på lyset er så ufattelig mye høyere enn en bil, eller svingningen i ei rute for eksempel. Men hvis man har en rett lys-stråle og lar strålen lyse på ruta i veldig liten vinkel, så kan det jo tenkes at hvis du er heldig med hvor på ruta laserstrålen treffer, så kan du lese av vibrasjoner fra den reflekterte strålen.

Reply to
Geir Klemetsen

Nu har jeg ikke regnet på det, men jeg vil gå ud fra at et interferometer der måler fasen mellem den udsendte og den modtagne bølge vil være en del bedre (læs: mindre støjfyldt) end variationen af lysstyrken...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

Hejsa

Men nok ikke lige et hjemmefuskerprojekt til en mørk vinteraften på køkkenbordet ;) Tror den med AM er den simpleste at føre ud i praksis, for alm. dødelige mennesker, med et normalt lager af udstyr.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge [8250]

Jo, for søren, hvor svært kan det være: Et par beam-splitters (ved ikke lige hvor man får fat i sådanne, men det må da kunne findes) et rimeligt stabilt/stift spejlsystem og en simpel foto-diode må vel kunne gøre det... :-) Det er da præcist sådan noget man kan hygge sig med i de mørke vinterstunder... :-) Kunne faktisk være meget sjovt at prøve...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

Hejsa

Jow jow, men mon ikke den simple udgave er mege egnet til hjemmefuskeren?

Enig, men det er stadig kun noget for dem (os?) der har en del erfaring med elektronik..

Jasq, når det bliver koldere, så er det vist det der skal nusses med, for det hjemmekontrolsystem som jeg prøvede at få igang for noget siden her i gruppen, gik op i hat og briller, da folk begyndte at diskutere en masse udenomsskidt..

Mvh Hauge

Reply to
Hauge [8250]

Hvis nogen lyste ind i min stue med en laser, for det er vel kun en mindre del, der reflekteres, ville jeg blive ret sur, måske endda skyde efter dem med min pistol. Ikke mindst da, hvis jeg var en spion. :-)

Venlig hilsen

James Bond

(Med tilnavnet Villy Dalsgaard)

Reply to
Vidal

Nu har jeg heller ikke sagt at AM ville være smart til det her projekt, faktisk tror jeg ikke rigtigt det vil kunne lykkes :) - FM vil under alle omstændigheder være bedre end AM her... (Tænk på vind, forskellig rudestørrelse giver forskellig AM osv.)

Brian

Reply to
Brian Lund

hmm vil det ikke også give forskelligt FM signal??

Mvh Thomas

Reply to
Thomas