Timer til skoleklokke

Hej jeg skal have vores skoles klokke til at ringe ved hjælp af en computer - det vil sige, at jeg skal kunne programmere klokken til at ringe 5-6 gange om dage i 5-10 sekunder, weekends undtaget. Findes der noget hardware med relæer eller lignende (jeg skal forsyne klokken med 30 VDC fra en ekstern strømforsyning) og tilhørende program, så jeg kan løse denne opgave?

/Bo

Reply to
bem

Et 5V relæ der styrer 30V signalet til klokken. Forbind relæet til et databen på parallelporten (printerporten). Softwaren der sender signalet er simpel at lave i C - check

der er alt hvad der er værd at vide om denne opgave! Mere specifikt er det porttalk jeg tænker på:
men resten af siden er spækket med info.

-Thomas

Reply to
Thomas Thorsen [9000]

er

er

på:

Jeg ville nu nok vælge en PLC (eller selv bygge en dims ;-). Og så få lavet noget software der (kun) kommunikerer med denne når tiderne skal ændres... Det giver et mindre system, højere driftssikkerhed, lavere stømforbrug osv!

/Anders

Reply to
Anders F

"bem" skrev i en meddelelse news:411bce5e$0$73951$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Sørg for at sikre at klokken "ikke går fast" Hvis du f.eks bruger et portben fra en printerport, så få lavet hardwaren og softwaren, så det er et pulserende signal som aktiverer relæét. Hvis en pcér går ned, låser den typisk portene i sidste valgte stilling. Det kunne give et forfærdelig ringeri ;-)

mvh JBH

Reply to
JBH

Tak, men maskinen kører Win98, og porttalk virker vist kun på NT/2000/XP?

/Bo

Reply to
bem

Køb en relæboks der kan styres via comporten og skriv et program i f.eks Visual Basic

--
Venlig hilsen

Viggo
VIP

Det er nok at sætte et solidstate relæ på printerporten

--
Calle.
Reply to

et relæ kan smadre porten, da det ofte trækker for megen strøm. Brug solidstate, så har du samtidig en galvanisk adskillelse så du ikke brænder PCen af.

--
Calle.
Reply to

Hvorfor? PCerne står jo alligevel tændt på skolerne.

--
Calle.
Reply to

At den kører 98, gør det kun lettere, da du da kan programere printerporten direkte

--
Calle.
Reply to

"bem" skrev i news:411bce5e$0$73951$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

Et lille print med en uP der forbindes til en com-port, programmet på computeren overfører så en string der indeholder et tal der fortæller uP'en hvor lang tid klokken skal ringe, uP'en tænder så for klokken ved hjælp af et relæ eller ligende.

Fordele: A) Klokken ringer kun i den tid computeren bad om også selv om computeren går ned mens der ringes. B) Næsten alle programmerings sprog kan bruge en com-port til at sende og modtage data uden brug af tredeparts port-drivere. C) Kan laves så der kan styres flere udgange.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

sådan en boks kan ses / købes her:

Venlig hilsen

Viggo
VIP

Hvis du kører Win98 behøver du slet ikke porttalk, så kan du tilgå porten direkte. Men jeg vil holde med de andre i denne tråd - du får et mere driftsikkert system, hvis det kører uafhængigt af computeren, og denne kun bruges til at downloade nye tider, hvis de skal skiftes. Men det er selvfølgelig ikke ligeså nemt at lave...

-Thomas

Reply to
Thomas Thorsen [9000]

Synes jeg umiddelbart er den mest fornuftige løsning!

Reply to
Thomas Thorsen [9000]

Svineri! Men de får stadig vira, crasher, bliver hacket osv?

/Anders

Reply to
Anders F

Det har man nu netop med et almindeligt mekanisk relæ! Og ikke nødvendigvis med halvledere ;-) Men en lille optokobler er jo altid et hit!

/Anders

Reply to
Anders F

Mon ikke de har en ordentlig firewall sådanne steder

--
Calle.
Reply to

Solid state er jo netop en forstørret optokobler. Det relæer der er så små at porten kan trække dem direkte er nok ikke kraftige nok til at trække alle skolens klokker :-(

--
Calle.
Reply to

"Calle." skriver:

Nej

Solid state betyder vist bare "uden mekaniske dele"... Hvis du så skriver "solid state relæ", er der op til grænsende stor chance for, at de reelt er galvanisk adskilt - men jeg ville ikke garantere noget ;-)

Nej, men de har nok et relæ i forvejen (?) ;-) Og et relæ vil de fleste relæer kunne trække!

/Anders (der godt ved at han kværulerer en anelse *sorry*)

Reply to
Anders F