Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

Hej NG.

For en del =E5r siden lavede jeg en lille konstruktion p=E5 HTX som man satte i telefonstikket. Den kunne s=E5 s=E6ttes til at automatisk tage r=F8ret efter X antal ringninger og s=E5 kunne den dekode de DTMF toner som man kan sende over telefonnettet.

Jeg kan godt bruge s=E5dan en "tingest" nu, og jeg har desv=E6rre forlagt tegninger og dokumentation. Nogen der ved hvordan man laver den del som tager r=F8ret. Det er noget med at sp=E6ndingen stiger under opkald og det kan bruges til en t=E6ller.

Nogen der hved hvilken kreds man skal bruge til DTMF dekodningen ? Det er noget med at den laver tonerne om til BCD dekodning.

-- Christian.....MSN: sp=F8rg...

Simpelt men hj=E6lpsomt: hold til h=F8jre, hold afstand, sluk t=E5gelygterne, skift d=F8de p=E6rer.

Reply to
Christian B. Andresen

Så hut jeg visker er spændingen normalt ~50 V DC uden belastning. Under en opringning svinger den vidst ~60 V fra de 50 V. Så det er rimeligt nemt at detektere en ringning (husk dog at du ikke må belaste for meget). For at "tage" røret skal du belaste linjen; kan desværre ikke huske med hvor meget.

Du burde kunne finde informationen på

Husk at dine teleudbyder sikkert har nogle regler om hvad du må forbinde til din telefonlinje...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

"Preben Bohn" skrev i en meddelelse news:45c88266$0$819$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

ca 20-30mA

--
Hilsen
   Peter N Petersen

"Christian B. Andresen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@v33g2000cwv.googlegroups.com... Hej NG.

For en del år siden lavede jeg en lille konstruktion på HTX som man satte i telefonstikket. Den kunne så sættes til at automatisk tage røret efter X antal ringninger og så kunne den dekode de DTMF toner som man kan sende over telefonnettet.

Jeg kan godt bruge sådan en "tingest" nu, og jeg har desværre forlagt tegninger og dokumentation. Nogen der ved hvordan man laver den del som tager røret. Det er noget med at spændingen stiger under opkald og det kan bruges til en tæller.

Nogen der hved hvilken kreds man skal bruge til DTMF dekodningen ? Det er noget med at den laver tonerne om til BCD dekodning.

-- Christian.....MSN: spørg...

Simpelt men hjælpsomt: hold til højre, hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.

prøv at se på dette dokument der beskriver hvad udstyr til telenettet skulle overholde for år tilbage:

Venlig hilsen

Viggo
Reply to
VIP

[...]

Hvad angår dekodningen:

Prøv at kikke på NE567, som er en PLL. I databladet er vist hvordan man kan lave sådan en svend. Der er sikkert andre kredse også, men en NE567 er da en god gammel sag

Vh

Svend

Reply to
Svend Åge Sørensen

"Svend Åge Sørensen" skrev i en meddelelse news:45c8ac66$0$47906$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Man kan for så vidt godt bruge NE567 til dekodning af DTMF, men kommer til at bruge temmelig mange af dem. Så vidt jeg husker er der 8 forskellige frekvenser i DTMF. De er delt i 2 grupper med 4 toner i hver (4x4=16 kombinationer).

Det er noget lettere at bruge en "rigtig" DTMF dekoder, f.eks. MT8870 (der findes mange andre, men det er en af de meget brugte).

Reply to
Allan Soerensen

:45c8ac66$0$47906$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

man

til

2

Hvor tryller jeg s=E5dan en frem henne ? =C5rhus Radio Lager ?

-- Christian.....MSN: sp=F8rg...

Simpelt men hj=E6lpsomt: hold til h=F8jre, hold afstand, sluk t=E5gelygterne, skift d=F8de p=E6rer.

Reply to
Christian B. Andresen

"Christian B. Andresen" skriver:

Jeps en 4093 og en 4047, så er den hjemme

En M957 fra Teltone eksempelvis.

Sidder med en 17½ år gammel konstruktion fra elektor her foran mig, komplet på tysk med diagram, printudlæg og hvad ved jeg.

Mail, hvis jeg skal scanne den.

Sørme ja, til 26 kr + moms:

Efter AARL blev købt af ELFA kan du nu bestille godterne hos AARL pr. email ved hjælp af ELFA numre (til de priser ELFA viser på sit site) og hente dem hos AARL uden at skulle betale nogen fragt.

Reply to
Flemming Frandsen