Tæller 0-999.999

Hej

Jeg skal finde en tæller der kan tælle til 999.999 og som husker hvor langt den er kommer selv om strømmen bliver afbrudt i lang tid (2-4 dage) "måle signalet" kan værger en indgang der bliver lagt til nul ca. 20 gange i minuttet.

Er der en der har en god (og billig) løsning ?

På forhånd tak.

--

-Jens (Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Reply to
Jens Hansen

langt

De gammeldags mekaniske tællere kan vel stadig findes (antikvarisk). De er hamrende pålidelige og husker selv hvor langt de er kommet.

Ellers må du i gang med loddekolben og en PIC, men så ender det jo med et projekt, og ikke en løsning, her/nu. Mange af dem har eeprom ombord, og der kan du gemme tælleværdien.

langt

Prøv at kigge i Farnell kataloget. I afsnittet med panel-metre er der vidst også tællere og jeg er ret sikker på en af dem har non-volatile hukkomelse indbygget

mvh

Klaus Vestergaard Kragelund

gange

der

HM... ja men der skal skiftes PIC et par gange undervejs da EEprommen kun kan anvendes 100.000 gange.

Benny

Reply to
BHV

Hvis du læser databladet for PIC16F628, står der at minimum er 1.000.000 gange over det fulde temperatur område og ved minimum forsyningsspænding. Ved 25 grader og 5V typisk 10.000.000, så til den lille tæller, der var spurgt om er der ikke noget reelt problem.

Skal man tælle længere kan det også løses: Man afsætter et antal pladser til data. Når man har skrevet 1.000.000 gange på det samme sted, skriver man blot et andet sted, og registrerer det i en EEprom plads. Det er lidt samme algoritme, der bruges i flash memory kort. Ud over det er det en god ide, at man ikke bare skriver, men også læser hvad der faktsik blev skrevet.

er

et

Nej, for du gemmer kun når du kan se strømmen ryger. Ellers kan en nyere AVR, MSP430 og sikkert også PIC holde laang tid i sleep-mode på en ultracap eller lignende.

/A

Reply to
Anders F

Brug en tæller kreds ala dem der sidder i nogle frekvenstællere og lad output gå forbi en NV ram inden displayet (ok lidt gates skal der så også bruges :-). Men det er ikke det store.

Reply to
Klavs Rommedahl

gange

Jeg ville nu bruge en anden algoritme:

Skriv data Check data Ved fejl: skift til ny position

Og så starte med at stille hele hukommelsen på ff, den første lokation talt bagfra der er forskellig fra ff er tælleren. Selvfølgelig skal der lidt mere på: Opstart håndtering og flere bytes i tælleren.

Reply to
HKJ

Jeg takker for forslaget med en PIC ??? Men det var helst en færdig løsning jeg var ude efter, for jeg skal bruge

5-10 stykker. Og de vil i løbet af et år have talt til over 1 million. så den må ikke løbe tør efter en omgang, så en PIC løsning skal nok eftertænkes. Måske som Bo foreslå så er en "gammel" mekanisk tæller den bedste løsning stadig, hvis de kan findes.

-Jens (Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Reply to
Jens Hansen

De laves kan stadig i stor stil. Vi monterer dem ofte på produktions maskiner. Jeg kan huske at det ene fabrikat hedder "hengstler"

--
Automatik-Mekaniker
            Calle.

"Calle." skriver:

Fy, ikke bande !!

H..... (nej, jeg vil ikke skrive det) mekaniske printere har jeg repareret i læssevis af, fra et slagteri i Århus.

vidste ikke de også lavede printere

--
  Calle.
Reply to

"Calle." skriver:

He, og ønsk dig ikke at møde en der har stået i et halvvådt miljø...... Det er pisse træls at skifte nålehoveer og driverelektronik.

hvor

RS har nogle 8 ciffers til små penge.

Benny

Reply to
BHV

OMRON laver færdige tællerløsninger med LCD-display, memory og hele svineriet.

Reply to
Poul Bundgaard