Sodavand i fjenbetjening

Sidder med en fjernebetjening, hvor der er kommet noget klisterstads ned i kontakterne. Har skilt den ad og vasket gummitastaturet, men printpladen er også klistret ind, og det giver problemer på kontakterne på printpladen, da de gerne skulle kortsluttes, når man trykker på knapperne.

Hvordan rengører jeg printpladens kontakter uden at skade det? Sulfo på en klud?

Vh, Lars.

Reply to
Lars Bonnesen

Jeg har renset mindst 50 fjernbetjeninger og i slemme tilfælde (sodavand :)) plejer jeg at rense både print, gummimåtte og plastic med sulfo på en opvaskebørste. Efterfølgende tørres tingene 100% (vigtigt) og de efterses. Hvis der stadig sidder lidt skidt tilbage på printet (der hvor gummimåtten skal røre printet) kan du rense dem forsigtigt med rensebensin på en klud.

Så er der kun tilbage at kigge efter løse forbindelser på sendediode m.m. - efterlodde hvis nødvendigt - og samle fjernbetjeningen igen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Lars Bonnesen skriver:

Du renser hele printet med en blød børste og sæbevand. skyller godt af i rent vand og samler igen.

Sørg for at det er 100% tørt inden samlingen.

Hvorfor er det liige at i skriver 100% hvad jeg skrev for ½ time siden? ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skriver:

Hov hov, skrev jeg noget om rensebezin ???

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:42b599b0$0$18647$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

:))

Hvis

røre

m.m. -

Og må jeg lige tilføje, at jeg fik samme historie. Var yderst skeptisk, indtil en dag jeg tænkte "what the heck", og så gjorde det. I dag ærgrer det mig at jeg ikke fik det tip for flere år siden...... Det virker bare :-)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe [7000]

Hej Kim

;-)

For at overbevise Lars om at oraklet Kim har talt og hans ord er loov :)

Gentagelse fremmer forståelsen? ;-)

/Anders

Reply to
Anders F

Hej Lars

Der er intet elektronik på kortet der ikke tåler vand, så skyl du bare løs, bare sørg for at det er 100 % tørt inden du sætter strøm på.

Lars Bonnesen skriver:

Så længe der ikke er strøm til kredsen tager den ikke skade af vand..... (så læs dog hvad vi skriver :-)

Ok, har nu givet det en gang med børsten, skyllet efter (havde nu ikke noget deminiraliseret vand) og afsprittet det efterfølgende.

Hvordan sikrer jeg mig, at det er tørt? Man må vist netop ikke bruge en hårtører. Skal jeg bare lade det ligge natten over?

Vh, Lars.

Reply to
Lars Bonnesen

Lars Bonnesen skriver:

Fint

Hvis hårtørren kan kold luft er det ikek noget problem, ellers trykluft.

Hej Lars

Ja, lad den ligge natten over, evt. på en varm radiator, eller hvis du har travlt, ja så giv den en omgang med hårtørren eller i ovnen ved 100 grader.

"Kim Voss Schrader" skrev

:))

På mit job har vi simpelt hen en opvaskebørste specielt til fjernbetjeninger.

Min kollega bliver nemlig sur hvis jeg bruger hans kaffe-kop-opvasker-børste til fjernbetjeninger ;-).

Hvis det haster med at få den tørret ud, hjælper det at blæse den ren med trykluft.

Hvis man derefter overhælder med sprit og blæser igen, er fjernbetjeningen tørret godt ud, men det idelle er naturligvis at lade den ligge natten over.

Og nej jeg tør slet ikke gætte på hvor ,mange fjernbetjeninger jeg har renset de sidste 19 år.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

... fjernbetjeningen er samlet, og minsandten om ikke den fungerer som ny igen...

Tak for hjælpen.

Vh, Lars.

Reply to
Lars Bonnesen

Trykluft kan få komponenter til at flyve. lidt destruktivt men det kan de altså. så trykluft på mindst 10cm afstand.

Jacob

Reply to
Jacob

Hej!

Jacob wrote: ...

Og vand kan skære igennem 10cm stålplade hvis det sendes ud med tilpas højt tryk.

Selvfølgelig doseres trykluften "med måde" så ingen fataliteter sker :-) hvilket ikke er et problem under normale omstændigheder IMHO.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Skil det hele ad. Vask alt af med lunket vand med lidt sulfo (opvaskemiddel). brug evt. en blød børste. Skyl med ganske almindeligt vand. Ryst (slyng) så meget vand af som muligt og tør resten med morerens hårtører - ikke for varm. Glem alt om destileret vand. Det er komplet overflødigt. I øvrigt er det vand, du køber i dag, ionbyttet vand og ikke destileret.

De sorte kontaktpunkter på selve printet er ikke så sensible. Men pas på de sorte, pådampede kontaktpunkter i "bulerne" på det ene plastlag - hvis altså potensforlængeren er af den type.

Jeg har renset masser af print i størrelse fra potensforlængere til bundprint i 19" miksere etc., og altid med et perfekt resultat. En hårtører var en fast del i servicekufferten.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge