SMD sikring identifikation

Hej Jeg har en lille gul halvgennemsigtig SMD sikring der er brændt over. Den er påtrykt med et stort U. Andetsteds i dyret sidder lignende med andre bogstaver. Jeg har set lignende før, men jeg aner ikke hvem der laver dem og hvad bogstaverne betyder?

Jeg prøvede at tage et billede, men det blev pokkers småt.

Spændingen den fungerer ved er 18V.

Den sidder i en Packard Bell laptop.

Pft, Anders W. Brandt

Reply to
Anders B

Anders B skrev:

Anders, se på bunden af den bærbare, der står som regel på mærkepladen hvor mange Ampere den spiser. de ligger somregel på 3,5 - 4 Ampere. så jeg vil tro at 5 Ampere er et godt valg af sikring. den går ihvertfald med sikkerhed, hvis der går noget seriøst galt.

Jeg tror ikke at koden "U" kan afkodes medmindre at man kender fabrikatet bag sikringen, desværre. Men nogen er måske klogere ??

// Per.

Reply to
Per Jensen

Anders B skriver:

Og så vil du skifte den ?

Hvad fik den til at springe ?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

En elektriker der havde købt en uoriginal lader og havde vendt polerne forkert.. Håber at sikringen var hurtig nok inden det gik galt. Tror du ikke?

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Reply to
Anders B

Per Jensen skrev:

Ah selvfølgelig! Havde godt luret på hvordan jeg fandt ud af hvor meget den slugte. Og så var svaret lige der.

Tsk tsk... og jeg skal til svendeprøve om et par uger. Det skal nok gå godt. :)

Reply to
Anders B

Anders B skriver:

Måske, et typisk kredsløb ser sådan ud:

sikring

____ + o------|_--_|------------------o | - diode ^ | - o------------------------------o created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Bytter man om på polerne leder dioden og springer sikringen. Men dioden kan også brænde af (og dermed kortslutte helt). Er der ingen diode, kan du risikere at yderligere er brændt af inde bagved....

Prøv at ohm på "den anden side af sikringen"

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Præcist sådan et kredsløb sad der. Sikringen var afbrudt og dioden kortsluttet.

Nu funker den igen. Tak for hjælpen!

Reply to
Anders B

Anders B skriver: