Sikring af højttalere??

Det sker ofte at en h=F8jttaler st=E5r af fordi den er for lille til den forst=E6rker den er tilsluttet. Jeg har i sinde at fremstille en el. anden for for h=F8jttalerbeskyttelse. Har fors=F8gt at gugle, men uden held. Er der nogen her p=E5 tr=E5den der ligger inde med gode ider, s=E5 er jeg taknemmelig for et svar. Gerne med link til evt. diagram. P=E5 forh=E5nd tak.

B=F8rge

Reply to
bl-dk

Hej Børge

Det sker også ofte at en for lille forstærker dræber højttalere. Klipning er nemlig er renavlet dræber.

snipped-for-privacy@post.tele.dk skrev:

// Her er link til en mulig løsning

Mvh. Bjarne L.

Reply to
BjarneL

Nej, faktisk er det omvendt........

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Enig.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Lige præcis.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Det vil jeg nu også sige, de fleste højtalere kan faktisk klare forbløffende meget effekt når bare signalet er rent (og forstærkeren er af en ordenlig kvalitet) Men ellers har jeg da hørt om et par trix, hvis det drejer sig om diskanten, som det vel oftest gør, så skulle man kunne montere en lille glødepære i serie med enheden, det er vist noget med at den har en lille modstand så længe effekten er lille nok til at den ikke lyser op, men i det øjeblik den gør det skulle modstanden stige, så enheden bliver skånet... Ved ikke om det virker, har ikke prøvet, men syntes det lyder meget fornuftigt...

Mvh Tonni Madsen

Reply to
Tonni Madsen

Jeg mener da at jeg har set en finsikring i serie med tilledningerne... man kan så vælge hvor flink/træg den skal være, men det kræver nok lidt test...

ps: hvilken newsreader bruger?

Reply to
Brian H

skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@q35g2000hsg.googlegroups.com... Det sker ofte at en højttaler står af fordi den er for lille til den forstærker den er tilsluttet. Jeg har i sinde at fremstille en el. anden for for højttalerbeskyttelse.

I "gamle dage" var det forholdsvis almindeligt at der sad en pære i serie med diskanterne, som TM så rigtigt nævner - det har Bose m.fl. i vid udstrækning benyttet. Det er en tilpas "mild" løsning lydmæssigt, og så har det den fordel at de selv "nulstiller" igen når overbelastningen forsvinder. I tilfældet at man osse brænder basser af, ville jeg nok vælge separat pære til hver enhed. Når pæren er kold, er modstanden "0", og når der går strøm nok igennem, begynder pæren at gløde og spændingsfaldet flyttes til over pæren istedet for over HT-Enheden. Hvis man gerne vil lave noed mere avanceret, kan man evt. søge inspiration i Beovox M75 m.fl., hvor der var en "elektronisk" løsning, som udelukkende trak effekt fra højttaler-signalet, ikke separat strømforsyning.

Lars / Viborg

Reply to
Lars / Viborg

Tonni Madsen skrev:

Til hifibrug skal det helst være en OFT-pære.

--
Steen Suder
Reply to

Hej

Jeg ville nu ellers tro at en Grev Moltke ville være den ultimative løsning.

Men at putte en variabel modstand i serie med en diskanthøjttaler kan nu ikke være en HiFi løsning. Sikkerhedskredsløb har det vel generelt med at have en dårlig indflydelse på lyden og sådan.

Køb noget ordentlig grej, specielt en forstærker der magter at spille højt og rent under alle for. hold er et must hvis man vil passe på sine højt- talere. Jeg har spillet højt de sidste 30 år, og kun en diskantenhed har jeg brændt af. Hvis det skulle ske idag, ja så er det frem med skruetræk- keren og så er diskantmembran og svingspole skiftet på 5 minutter.

Det er set anvendt i flere højttalere - også typer, hvor man ikke skulle forvente det.:-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

De drypper for meget - specielt ved overmodning. Ved længere tids lagring bliver de melede.

Nu er der lang mellem en glødelampe og andre former for sikringskredsløb En glødelampe valgt optimalt til formålet er ikke den værste løsning. En 24 V/18 W vil erfaringsmæssigt være et godgt bud.

Jamen, hvorfor brændte du den af? Det må vist høre ind under begrebet eksperimenter.:-)

1) Nu er det l a n g t fra de fleste beskåret selv at udskifte en defekt membransamling på en almindelig tweeter. 2) Der er sikkert ikke mange steder, du kan købe en membransamling til en tweeter. 3) Det er normalt ikke lønsomt at reparere en tweeter mede undtagelse af PA-tweeters fra f.eks. JBL etc.:-)
--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Det er også korrekt, og man må formode, at de fabrikanter, der vælger den løsning, også har eksperimenteret sig frem til den korrekte størrelse sikring til den pågældende højttaler.

Newsreader? MesNews.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Hej Karsten

Jeg ser nu ingen grund til at lave den beskyttelse.

Det er for mange år siden til at jeg husker grunden, det eneste jeg husker var at det var en Epicure tweeter med indadbuet membran og man kunne ikke købe en ny, man måtte ombytte den defekte.

Det er jo heller ikke nødvendigt i de fleste højttalere, man skifter jo bare hele tweeteren.

Nej, og det er egentlig synd da det var nemt at lave dem så de kunne skiftes.

I mine Tannoy er det heldigvis muligt :)

Hej Max

Næh, jeg har heller ikke nogen beskyttelse nødig. De anlæg, jeg har projecteret gennem tiderne har det heller ikke. Kun når en eller anden klovn kommer og sætter "noget hæsligt stads med et allerede klippet signal" foran en forstærkerindgang, men det er jo så også fast arbejde uden for enhver form for garanti.:-)

Svjh har jeg aldrig brændt højttalere af. Forstærkerne har vel været store nok, og højttalerne med en virkningsgrad, så jeg opnåede det ønskede lydtryk.

Det er de forresten da stadig.:-)

Jeg glemte lige TANNOY. Dem har jeg ingen erfaring med.:-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)