Krystallet kører ikke

Jeg har en opstilling hvor krystallet ikke virker, jeg har sat krystallet direkte over en processors 2 krystal ben, og fra hvert af disse ben er koblet en 22pF til stel.

Opleves ofte at krystallerne ikke virker?

Har i nogle gode forslag hvad der kan være årsagen til at krystallet ikke svinger?

Reply to
Peter

Nææ ikke mig... har måske set et eller 2 i defekt elektronik, men ikke selv monteret et der var defekt

Hvilken processor ?? den er ikke sat tin intern osc eller lign ?

du har ikke et kæmpe gnd plane lige omkring krystallet ?

Kasper

Reply to
Repzak

Hvilken processor ?

-der er en del processorer, der skal programmeres til intern/extern osc og yderligere til om det er et 32kHz eller et 20MHz xtal. Mest sandsynligt at det er det.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Hmm.. det er nok ikke sandsynligt det er et 32khz, da man vel normalt ikke montere caps på dem ??

Kasper

Reply to
Repzak

-øhhh, det gør man da ? Microchip (PIC) foreskriver det i deres datablad,

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Hmm mener nu ikke analog Devices gør til deres ADUC842 / series....

Tjoe.. kan ikke finde det, men en fra min klasse siger også det samme...

men i databladet :

The clock source for the parts can be generated by the internal

PLL or by an external clock input. To use the internal PLL, connect

a 32.768 kHz parallel resonant crystal between XTAL1 and

XTAL2, and connect a capacitor from each pin to ground as

shown in Figure 75. The parts contain an internal capacitance of

18 pF on the XTAL1 and XTAL2 pins, which is sufficient for

most watch crystals.

... jeg har ikke puttet på nogle af mine design og det virker....

Kasper

Reply to
Repzak

Et hvert xtal er beregnet til at have en vis kapacitiv belastning og et "drive level". Overholder manik ke det, sker der det, at det ikke svinger på den påtrykte frekvens, og/eller at det starter meget langsomt, eller ligefrem går ud ved meget lave temperaturer.

Når jeg bruger urkrystaller til processorer, lader jeg som regen den ene kondensator være en trimmer, så jeg kan trille frekvensen på plads, så jeg har et præcist ur. Det bruger jeg i.forb. med en PIC baseret datalogger, der kører ca 5 måneder inden den bliver tømt. Da den sidder ved konstant temperatur kan den faktisk justeres til ca 1 mimut's fejl på 6 måneder, eller ca 2 sekunder om ugen.

Den eneste grund til at bruge urkrystaller til en processor er at holde strømforbruget nede. Ellers vil jeg bruge andre typer xtaller.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Hej

Jeg har haft samme problem med en PIC16F84, den kunne heller ikke få krystallet til at svinge. Prøvede endda med forskellige C værdier. Men fik aldrig løst gåden. Istedet bruger jeg nu AVR kredse, med dem har jeg ikke oplevet problemet.

Reply to
Martin Nielsen

På den (16F84) skal du bare sætte om clocken skal være intern eller XTAL... så vidt jeg husker....

/René

Reply to
René Andersen

fik

ikke

XTAL...

Hvis man tager en PIC rootb (right out of the box) starter den ikke oscillatoren. Først når man har sat passende bit i konfig registeret.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Hej Bo,

Skal den opstilling en dag bruges i mere svingende temperaturer, har Maxim en temperaturkompenseret 32kHz oscillator (findes vist kun i BGA) - den har ret gode data IIRC.

--
Venlig hilsen,
Søren

og

at

Jo, det gør man da i reglen. Dog kan nogle uC'ere klare sig uden afh. af krystallet. Fx. kan Atmel køre med 6pF krystaller direkte - men det hjælper de færreste fuskere, da hyldevarerne i reglen er 12pF...

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Hej Peter,

Peter skrev i artiklen ...

Hvis du med det samme havde fortalt hvilken "processor" du bruger krystallet sammen med kunne vi have undgået en hel del larmende gætterier i NG. LOL Det kan gogt være at de har ret selvom det kun er gætværk.

Jeg har selv oplevet krystaller der ikke ville svinge i en oscillator (helt præcist oscillatoren i en TCM3105 modem-kreds) fordi det var en forkert type slibning (serie eller parallel resonans). Svarer dine krystaller til chipfabrikantens specifikationer? /Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

"Anders F" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

ikke

hjælper

Har lige siddet og slåsset med min Atmel ATmega16, jeg satte et 16MHz krystal på, og det kørte dårligt og ustabilt. Så opdagede jeg der er en fuse (CKOPT) der bestemmer hvor kraftigt oscillatoren svinger, det står til 'svag' som default (lavere strømforbrug), men det betyder så at den ikke har så bredt frekvensområde, ifølge databladet. Skiftede til fuldt spændingssving, og det kører fint nu.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus