Q:Spejlvending af 127v-220v trafo?

Gode gruppe, jeg har anskaffet et dejligt stykke amerikansk elektronik (mindre guitar rørforstærker), og har nu brug for at kunne forsyne den med

120v (60hz - forbrug 70w) strøm. Jeg har i forvejen en trafo, der laver 127v til 220v 50hz, og spørger derfor om det, som jeg mener, er muligt (samt fornuftigt og sikkert) at spejlvende denne, f.eks. ved at lukke 220v ind i det oprindelige 127v udtag, og så få 127v på den oprindelige 220v input? - svar mig meget gerne på min email, men jeg skal huske at kigge de næste dage...mvh. JOB
Reply to
JOB

127v

Hvis du endeligt vil prøve, skal du sætte 230 volt til 220 vols output og trække 127 volt ud på de nuværende inputterminaler.

Sætter du 230 til 127 volts terminalerne får du 380 volt ud i stedet.

Kalus

Det funker sandsynligvis...!

Jaeh, et kort(?) øjeblik, indtil sikringerne, 'guitaren' eller trafoen futter af...

Mvh Villy

Villy Jensen

"JOB" skrev i en meddelelse news:h0UQa.1241$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

127v

Hej igen...tak for indlæg og emails! - det er en solid gammel trafo fra AB Erik Sundberg - jeg vil nok prøve at sætte 220v til 220v out på trafo'en, og så måle lidt på hvad der kommer ud i 127v enden, før jeg tilslutter noget som helst...mvh JOB

Reply to
JOB

Klip

En kommentar:

Du skal forvente at få 5 - 10% mere ud end der er specificeret. Hvis du måler spændingen uden last.

Spændingen på udgangen afhænger af belastningen. Og indgangsspændingen er jo heller ikke konstant 230V.

220 kaldes 230V idag. (En af de mere fornuftige standardiseringer som EU har været medvirkende til. Det er vanskeligt at finde andre... Ikke engang at standardisere stikkontakter kunne de finde ud af...!)

Mvh. Jørgen

Reply to
=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Rasmus