Pulsgenerering

Jeg er ved at lave en simpel "for-sjov-tæller", der skal tælle hurtigt op til 99, og mit spørgsmål er så, hvordan jeg kan få lavet et signal til tælleren (4518BE). Tiden mellem pulsslagene skal vel være mellem 0.05 og 0.2 sek.

Er det igang med en astabil multivibrator, involvere en LM555, eller noget helt tredje? Hvad er lettest/hurtigst, bedst....?

Jeg er elektronik-novice, og har derfor ikke adgang til alverdens komponenter, så en simpel løsning - der også er let for mig at opbygge - ville være at foretrække.

MVH Jonas (aka Juke)

Reply to
Jonas Schmeltz Aaberg

Det er nok en 555, men et par cmos gates eller invertere kan også hurtig laves til en oscillator.

Måske kan du have glæde af dette program:

På den side der hedder "Charge curve" kan du finde en 555 oscillator, for at kunne stille frekvensen sætter du bare et potmeter i serie med "Rchg".

F.eks. C=1uF Rdis=27kohm Rchg=15kohm+270kohm potmeter

Reply to
HKJ