Philips-fjernsyn slukker

Hej med jer,

Mine forældre har et Philips-fjersyn, som slukker efter nogle minutters drift. Fejlen kan mere specifikt beskrives ved, at fjernsynet pludselig viser helt grøn skærm med tilbageløbsstriber (I ved nok, hvad jeg mener, hvis ordvalget er forkert her). Efter ca. 1 sek. slukker apparatet, og den røde LED på fronten blinker - det må være sikkerhedskredsløbet, der slår til her.

Både den vertikale og horizontale afbøjning fungerer, da billedet ikke "klapper sammen", når skærmen bliver grøn. Lyden forsvinder heller ikke, når det sker.

Jeg har selv arbejdet med elektronik i 10 år, men jeg har ikke den store erfaring udi reparation af fjernsyn. Vi har haft det skilt ad, og jeg har efterloddet de grimmeste lodninger på bund-printet og CRT-printet, men fejlen er der stadig. Jeg har i øvrigt diagrammet til fjernsynet. Håber, nogle af jer kan hjælpe. Jeg regnede med, at det var en dårlig lodning, men nu er jeg mere overbevist om, at det ER en komponentfejl.

- Jesper

Reply to
Jesper

Hvis du har omloddet, er de gode gæt enten en rGb udgang, eller selve røret.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Tak for svaret!

Jeg har desperat forsøgt at "slå" mig frem til problemet for at se, om fjernsynet reagerede på det, men det virker inkonsekvent. Røret er der jo ikke så meget at gøre ved, hvis det er det, men når du skriver RGB udgang, har du så bud på, hvor jeg skal kikke? CRT-printet? eller måske "tidligere" i småsignal-delen?

- Jesper

Reply to
Jesper

Jesper skriver:

Jeg gætter på overslag i røret. Prøv at frakoble den grønne kanon.

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Hmmm, det lyder som ligefrem alvorligt :-) Hvis det er tilfældet, så kan man vel ikke gøre noget ved det?

Jeg forsøger med frakobling af den grønne kanal, når jeg har fundet ud af, hvor jeg skal gøre det. Det kan vel i princippet gøres helt oppe på CRT-soklen eller lige efter de sidste forstærkere?

- Jesper

Reply to
Jesper

Jesper skriver:

Man kan måske redde det.

Bedst oppe ved soklen.

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Hej Klaus,

Jeg har nu forsøgt at løfte en effekt-modstand, som sidder på den grønne kanals indgang på røret. Fejlen er der stadig, så det tyder vel på, at der, som du antyder, sker et overslag inde i røret. Du skrev, at man måske kan redde det? Hvad kan man gøre?

- Jesper

Reply to
Jesper